لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

«آمادگی ایران برای ارائه تمامی اطلاعات هسته ای»


لاریجانی این پیشنهاد را در مادرید به سولانا ارائه کرده است.
لاریجانی این پیشنهاد را در مادرید به سولانا ارائه کرده است.

به رغم آن که مذاکرات مادرید بین خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وعلی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر سر تعلیق غنی سازی اورانیوم به نتیجه ای نرسید، روز جمعه برخی رسانه ها گزارش دادند که علی لاریجانی اعلام آمادگی کرده است تا تمام اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای گذشته ایران را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.


پیشنهاد ارائه اطلاعات کامل در باره همه فعالیت های هسته ای ایران، روز پنج شنبه توسط علی لاریجانی به خاویر سولانا ارائه شد اما دو طرف نتوانستند در باره توقف یا تعلیق روند غنی سازی اورانیوم در ایران به نتیجه برسند.


با وجود چند دیدار بین خاویر سولانا و علی لاریجانی و پافشاری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعلیق روند غنی سازی در ایران، مقام های تهران این موضوع را نپذیرفته اند وحتی صدور دو قطعنامه تنبیهی شورای امنیت نیز تغییری در موضع ایران نداده است.


آمریکا خواهان توقف روند غنی سازی اورانیوم در ایران است و می گوید اورانیوم غنی شده مورد نیاز ایران برای تامین سوخت نیروگاههای اتمی، باید توسط کشورهای دیگر تولید شود.


خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مقام های آگاه گزارش داده است که همکاری ایران برای روشن ساختن فعالیت های هسته ای گذشته، امتیاز مهمی محسوب می شود و می تواند این امکان را به وجود آورد که آیا تلاش های پیشین ایران در این زمینه مسالمت آمیز بوده است یا خیر؟


همین مقام ها می گویند به نظر می رسد که این اقدام جمهوری اسلامی ایران، برای به تاخیر انداختن قطعنامه سومی است که احتمالا شورای امنیت در آینده صادر خواهد کرد و در صورت ادامه روند غنی سازی اورانیوم، قطعنامه سوم شورای امنیت، بسیار شدید تر از قطعنامه های پیشین خواهد بود.


پس انزدیک به دو دهه پنهان کاری، راز فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، چهار سال پیش فاش شد، اما در این مدت مقام های تهران به تمام سوال های آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخی قانع کننده نداده اند


از جمله سوالاتی که به گفته کارشناسان آژانس بی پاسخ مانده، علت پیدا شدن آثاری از اورانیوم غنی شده در رابطه با یک تشکیلات نظامی است که می تواند نشانه ای از طرح های تسلیحاتی باشد.


همچنین کمبود مدارک کافی در باره روند غنی سازی اورانیوم در گذشته و در عین حال وجود اسناد و مدارکی برای ساختن کلاهک موشکی نیز برای آژانس بین المللی انرژی هسته ای بسیار سوال برانگیز است. این آژانس، نهادی زیر مجموعه سازمان ملل است که وظیفه دارد جلوی ساخته شدن بمب هسته ای در جهان را بگیرد.


آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود هشدار می دهد تا زمانی که ایران به این سوال ها و مسایل دیگر در این زمینه پاسخی دقیق ندهد، نمی توان به مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان داشت.


جمهوری اسلامی ایران همواره برنامه های هسته ای خود را صلح آمیز خوانده است.


XS
SM
MD
LG