لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

اعلام آمادگی ايران برای همکاری اتمی با همسایگان


آقای متکی می گوید که انتقال تجربیات هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی اتمی صورت خواهد گرفت.
آقای متکی می گوید که انتقال تجربیات هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی اتمی صورت خواهد گرفت.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه، هفتم خرداد گفت که جمهوری اسلامی آماده است تا تجارب هسته ای خود را، زير نظارت آژانس بين المللی انرژی اتمی، در اختيار کشورهای همسايه قرار دهد.


آقای متکی که در همايش امنيت خليج فارس سخن می گفت، افزود: درخواست کشورهای حوزه خليج فارس برای دستيابی به انرژی اتمی صلح آميز، اتهام آمريکا به ايران را که اين کشور در صدد توليد سلاح هسته ای است، برطرف می سازد.


منوچهر متکی همچنين گفت: «اميدواريم مذاکرات هسته ای سازنده و همه جانبه، بر دو محور اساسی رفع نگرانی احتمالی و پذيرش حق جمهوری اسلامی در برخورداری از انرژی هسته ای صورت گيرد.»


کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس و نيز مصر و ترکيه، در ماه های اخير برای ايجاد يک برنامه هسته ای صلح آميز، ابراز تمايل کرده اند.


هيچ کشور منطقه خاورمیانه به طور مشخص از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، به عنوان دليلی برای تمايل خود به برخورداری از برنامه هسته ای نام نبرده است، اما برخی از تحيلگران بر اين عقيده هستند که ابراز تمايل اين کشورها در واقع هشداری به ايران درباره خطر مسابقه تسليحاتی در منطقه است.

هيچ کدام از اين کشورها به طور مشخص از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، به عنوان دليلی برای تمايل خود به برخورداری از برنامه هسته ای نام نبرده اند، اما برخی از تحيلگران بر اين عقيده هستند که ابراز تمايل اين کشورها در واقع هشداری به ايران درباره خطر مسابقه تسليحاتی در منطقه است.


سخنان آقای متکی، پيش از ملاقات علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و خاویر سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ابراز می شود.


قرار است اين مذاکرات روز پنج شنبه آغاز شود ولی هنوز برگزاری این گفت و گوها اعلام نشده است.


مذاکرات پر فراز و نشيب لاریجانی-سولانا


در ماه آوريل خاوير سولانا و علی لاريجانی در آنکارا، درباره بحران هسته ای ايران گفت وگو و مذاکره کردند.


آقای سولانا اين مذاکرات را «خوب» توصيف کرد اما هشدار داد که نمی توان از اين گفت وگوها انتظار معجزه داشت. با اين حال به گفته وی، دو طرف برای پيشرفت مذاکرات تلاش می کنند.


گفت و گوهای ميان خاوير سولانا و علی لاريجانی، از پشتيبانی ايالات متحده آمريکا برخوردار است.


مذاکرت ايران با طرف های اروپايی درباره حل و فصل مسائل اتمی خود از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد از فراز و نشيب های بسياری برخوردار بوده و برای ماه ها نيز قطع شده بود.


بدنبال اعلام تهران مبنی بر از سرگيری غنی سازی اورانيوم چالش بر سر برنامه هسته ای ايران به اوج خود رسيد و شورای امنيت سازمان ملل با صدور دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از جمهوری اسلامی خواست تا اين روند را به منظور اعتماد سازی جهانی به حالت تعليق در آورد.


جمهوری اسلامی می گويد برنامه هسته ای اش صلح آميز بوده و حاضر نيست که برای « يک لحظه» هم از غنی سازی اورانيوم دست بکشد.


کشورهای غربی و آمريکا نگران هستند که ايران به دليل ۱۸ سال پنهانکاری اتمی در صدد باشد که در پوشش برنامه هسته ای خود توليد سلاح هسته ای را دستور کار خود قرار دهد


XS
SM
MD
LG