لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

«ایران برای جلوگیری از انزوا روش خود را تغییر دهد»


به گفته خانم رایس، « جامعه جهانی در رابطه با آنچه که ايران بايد انجام دهد متحد است و آن تعليق غنی سازی اورانيوم است.»
به گفته خانم رایس، « جامعه جهانی در رابطه با آنچه که ايران بايد انجام دهد متحد است و آن تعليق غنی سازی اورانيوم است.»


ساعاتی پيش از مذاکرات خاوير سولانا و علی لاريجانی در مادريد، وزير امورخارجه آمريکا گفت که ايران اگر نمی خواهد بيشتر منزوی شود بايد روش خود را تغيير داده و غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


کاندوليزا رايس که در حاشيه کنفرانس «رهبران زنان» در وين سخن می گفت، به خبرنگاران گفت: «اکنون زمان برای ايران فرا رسيده تا تاکتيک های خود را تغيير دهد.»


به گفته وی، جامعه جهانی در رابطه با آنچه که ايران بايد انجام دهد «متحد» است و آن چه که می خواهد، تعليق غنی سازی اورانيوم است.


روز چهارشنبه نیز وزرای امور خارجه هشت کشور صنعتی جهان در بیانیه ای اعلام کردند که در صورت ادامه مقابله جویی ایران با درخواست سازمان ملل ، «اقدامات مناسب» را به مرحله اجرا در می آورند.


در بيانيه کشورهای گروه هشت که شامل آمريکا، بريتانيا، آلمان، فرانسه، ايتاليا، کانادا روسيه و ژاپن است تصریح شده که «اگر ايران به قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل نکند، هشت کشور براساس قطعنامه ۱۷۴۷، از اقدام مناسب حمايت خواهند کرد.»


«اقدام مناسب»، اشاره ای است به دور تازه تحريم هايی که ممکن است عليه ايران اعمال شود.


وزرای امور خارجه هشت کشور صنعتی جهان روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کردند که در صورت ادامه مقابله جویی ایران با درخواست سازمان ملل، «اقدامات مناسب» را به مرحله اجرا در می آورند.

دراين بيانيه، همچنين از گسترش فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازیاورانيوم ايران، که در گزارش محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللیانرژی اتمی نیز انعکاس يافته، اظهار «تاسف عميق» شده است.


مذاکرات مادرید؛ بختی تازه؟


در هفته جاری سخنگوی وزارت امورخارجه ايران و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، تاييد کردند که قرار است دور جديدی از مذاکرات ميان ایران و اروپا برای چگونگی از سرگيری گفت و گوها درباره حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی انجام دهند.


اين گفت وگوها قرار است از ساعت پنج عصر در مادريد، پايتخت اسپانيا آغاز شود.


به نظر کارشناسان سیاسی، این دور از مذاکرات بخت تازه ای به ایران خواهد داد تا برای جلوگیری از تحریم های بیشتر توسط شورای امنیت، با جامعه بین المللی همکاری کند.


این در حالی است که علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه و در هنگام عزیمت به اسپانیا اعلام کرد که ایران هیچ پیش شرطی را برای مذاکرات نمی پذیرد.


آقای لاریجانی افزود: «تعلیق غنی سازی اورانیوم راه منطقی برای حل مسئله اتمی ایران نیست.»



به نظر کارشناسان سیاسی، این دور از مذاکرات میان خاویر سولانا و علی لاریجانی شانس تازه ای به ایران خواهد داد تا برای جلوگیری از تحریم های بیشتر توسط شورای امنیت، با جامعه بین المللی همکاری کند.

نشست نمايندگان ايران و اتحاديه اروپا دومين دور مذاکرات طرفين ظرف بيش از يک ماه گذشته خواهد بود.


آوريل گذشته، خاوير سولانا و علی لاريجانی در آنکارا با يکديگر ملاقات کردند و دو طرف در يک کنفرانس خبری با «مثبت» ارزيابی کردن نتايج گفت و گوها، از نزديک شدن ديدگاه های يکديگر سخن گفتند.


برگزاری اين دور از گفت وگوها در حالی صورت می گيرد که مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران برای تعليق غنی سازی اورانيوم هفته گذشته به پايان رسيد، ولی جمهوری اسلامی ایران حاضر نشد تا به خواست شورای امنیت تن دهد.


در پايان اين ضرب الاجل، محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای و شورای امنيت سازمان ملل اعلام کرد که ايران نه تنها روند غنی سازی را متوقف نکرده است، بلکه به ابعاد آن را گسترش داده است.


کشورهای غربی نگران هستند که ايران به دنبال ۱۸ سال پنهانکاری، در پوشش برنامه اتمی خود در پی توليد سلاح هسته ای باشد، ولی مقامات تهران اين اتهامات را رد کرده و گفته اند قصد آنها توليد برق با استفاده از انرژی هسته ای است.


کشورهای غربی و ايالات متحده تهديد کرده اند که اگر جمهوری اسلامی ایران به خواسته های شورای امنيت سازمان ملل توجه نکند تحريم های بيشتری عليه اين کشور اعمال خواهند کرد.


«آغاز يک تحول؟»


در همين حال، برخی از روزنامه های تهران واکنش مثبتی به اين دور از مذاکرات نشان داده اند، از جمله روزنامه همشهری در يادداشتی با عنوان«آغاز يک تحول» مذاکرات لاريجانی و سولانا را «نقطه تحولی در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرده است.


نويسنده اين يادداشت، علی آقا محمدی از معاونان آقای لاريجانی با اشاره به اينکه پيش بينی نتايج مذاکره تا قبل از پايان يافتن مذاکره نمی تواند منطقی باشد تاکيد کرده است: «بايد که با ديدی خوشبينانه به نشست امروز نگاه کرد و افق هايی را برای آن متصور شد به اين اميد که مذاکرات در چارچوبی حرکت کند که بتواند نقطه آغازی باشد برای مذاکرات اصلی و قطعی.»


روزنامه اصلاح طلب اعتماد نيز در مصاحبه ای با سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص احتمال مذاکره مستقيم بين ايران و آمريکا بر سر پرونده هسته ای، به نقل از وی نوشته که ايران حاضر است با همه کشورهای ۵+۱ بدون پيش شرط مذاکره کند.


آقای حسينی به اين روزنامه گفته که به نظر می رسد در مذاکره امروز لاريجانی و سولانا، مذاکرات با اختيارات بيشتری صورت می گيرد.


XS
SM
MD
LG