لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

دالما: باید در پرونده اتمی ایران تجدید نظر کرد


ماسیمو دالما از بی نتیجه بودن تحریم های اقتصادی علیه ایران سخن به میان آورده است.
ماسیمو دالما از بی نتیجه بودن تحریم های اقتصادی علیه ایران سخن به میان آورده است.

ماسيمو دالما، وزير امور خارجه ايتاليا می گوید که باید به طور جدی در پرونده اتمی ایران تجدید نظر کرد.


وی در گفت وگو با خبرگزاری رسمی ایتالیا، آنسا، گفت: «اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است، چون تحريم های اقتصادی، هيچ نتيجه ای به دنبال نداشته و ايران هيچ گونه تغييری در سياست هايش نداده است.»


ماسيمو دالما به گزينه های ديگری که بايد در دستور کار جامعه بين المللی قرار گيرند اشاره ای نکرد و هرگونه اظهار نظری در اين رابطه را به نشست رهبران اتحاديه اروپا در ماه آينده موکول ساخت.


اظهارات این مقام ایتالیایی در زمانی مطرح می شود که قرار است علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز پنج شنبه هفته جاری با خاویر سولانا، نماینده غرب در پرونده هسته ای ایران دیدار و مذاکره کند.


هدف از این نشست، چگونگی از سرگیری گفت وگوهای اتمی میان تهران با جامعه بین المللی بر سر بحران هسته ای جمهوری اسلامی است.



اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است، چون تحريم های اقتصادی، هيچ نتيجه ای به دنبال نداشته و ايران هيچ گونه تغييری در سياست هايش نداده است.
وزیر امور خارجه ایتالیا

برگزاری سمیناری درباره ایران


در همین حال، شورای روابط ايتاليا و آمريکا که رياست آن به عهده مارکو ترونکتی پرورا،مدير عامل شرکت های «پيرللی»و «تلکومايتاليا» است روز يکشنبه در جزيره سن کلمنتهسميناری را در پشت درهای بسته برگزار کرد که بررسی چگونگی ممانعت از دستيابی جمهوری اسلامی ايران به زرادخانه اتمی در دستور کار آن قرار داشت.


در اين نشست يک روزه تاثيرات تحريم های اتخاذ شده از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد، لزوم تشديد اين تحريم ها و همچنين گزينه های ديگر چون اقدام نظامی عليه جمهوری اسلامی ايران از جمله مقولاتی بودند که توسط کارشناسان سياسی و نظامی ايتاليايی، آمريکايی و اروپايی مورد بررسی قرار گرفتند.


شرکت کنندگان در اين نشست بنابر آنچه يکی از حاضرين به راديو فردا گفت: اثرات تحريم های اقتصادی مصوبه شورای امنيت را کارا ارزيابی کرده، هرچند افزودند احتمالا بايد گزينه های ديگر را نيز چون اقدام نظامی در مد نظر داشت.


تحليل گزينه نظامی به عهده لرد چارلز گتری، ژنرال بريتانيايی و از مشاوران نخست وزير و وزرای دفاع و خارجه دولت لندن گذارده شده بود.


لرد گتری گفت: «احتمالا اقدام نظامی برای متوقف ساختن برنامه های اتمی جمهوری اسلامی ايران اجتناب ناپذير خواهد بود هرچند قبل از هرگونه تصميمی در اين رابطه بايد به طور گسترده نتايج و عواقب اين چنين اقدامی را پيش بينی کرد.»


اين مقام نظامی بريتانيايی جنگی طولانی با جمهوری اسلامی ايران را امکان پذير ندانست ولی افزود اقدام نظامی کوتاه مدت و برق آسا می تواند نتايج مثبتی به دنبال داشته باشد .


مارگريتا بونيور، معاون سابق وزارت امور خارجه ايتاليا و مسئول کنونی سياست خارجی حزب «زنده باد ايتاليا» سيلويو برلوسکونی که در اين نشست حضور داشت به راديو فردا گفت: خوشبختانه گزينه نظامی برای متوقف ساختن برنامه های اتمی جمهوری اسلامی ايران هنوز به طور جدی در دستور کار قرار ندارد ولی نبايد اين گزينه را از هم اکنون منتفی دانست.


خانم بونيور افزود: جمهوری اسلامی ايران با ناديده گرفتن دو هشدار شورای امنيت سازمان ملل متحد راهی خطرناک را در پيش گرفته است که می تواند به جنگ ختم شود.


XS
SM
MD
LG