لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

«نبايد گذاشت ايران به مرحله صنعتی غنی سازی برسد»


محمد البرادعی می گوید باید مانع از آن شد که ایران به توانایی غنی سازی اورانیوم در مقیاس انبوه دست یابد
محمد البرادعی می گوید باید مانع از آن شد که ایران به توانایی غنی سازی اورانیوم در مقیاس انبوه دست یابد

محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد بايد تمرکز را بر جلوگيری از ورود ايران به مرحله غنی سازی اورانيوم در مقياس صنعتی قرار داد.


آقای البرادعی در اظهار نظری که توسط آژانس منتشر شده گفته است: «به وضوح، تعليق غنی سازی اورانيوم ايران، خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد است و من اميدوارم که ايرانی ها به خواست جامعه جهانی توجه کنند.»


او افزود تا آنجا که به مساله گسترش تسليحات هسته ای مربوط می شود، «يکی از اهداف تعليق غنی سازی ايران، مانع شدن از آن است که اين کشور دانش و مهارت لازم برای غنی سازی در مقیاس انبوه را کسب کند.»


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر آن است که بازداشتن ايران از دستيابی به توانايی غنی سازی در مقياس انبوه، مهمتر از متوقف کردن همه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم است

آقای البرادعی که سخنان او در حدود يک هفته پيش از جلسه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی ابراز شده، بر آن است که بازداشتن ايران از دستيابی به توانايی غنی سازی در مقياس انبوه، مهمتر از متوقف کردن همه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم است.


به گفته او، منطقی تر است که به جای اين کار، مانع از ورود ايران به مرحله غنی سازی در مقياس انبوه شويم و اطمينان حاصل کنيم که امکان بازرسی های همه جانبه از تاسيسات هسته ای ايران فراهم است و اصولا ايران در پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای خواهد ماند.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است: «به باور ما، آنها (ايرانی ها) به خوبی دانش غنی سازی را کسب کرده اند. مساله از اين پس، چگونگی تکميل اين دانش است. کسی نمی خواهد اين را بشنود، ولی اين يک واقعيت است.»


يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی به خبرگزاری رويترز گفته است: «پيام اصلی که آقای البرادعی سعی می کند به جهان برساند اين است که تا زمانی که مناقشه و رويارويی ادامه دارد، و تا زمانی که ايران غنی سازی را به حال تعليق در نياورده است، آنها (ايرانی ها) به توسعه توانايی صنعتی خود ادامه خواهند داد.»


جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران


در جلسه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش آژانس درباره ميزان همکاری ايران با قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل ارايه خواهد شد.


انتظار می رود که اين گزارش، از ناديده گرفتن مهلت قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران، برای تعليق غنی سازی اورانيوم حکايت کند.


روزنامه نيويورک تايمز از قول ديپلمات ها نوشت که آژانس به اين نتيجه رسيده است که ايران، پس از رفع برخی موانع فنی، غنی سازی را در مقياس گسترده تر آغاز خواهد کرد

روزنامه نيويورک تايمز روز دوشنبه از قول ديپلمات های آژانس بين المللی انرژی اتمی نوشت که آژانس به اين نتيجه رسيده که ايران، پس از رفع برخی موانع فنی، غنی سازی را در مقياس گسترده تر آغاز خواهد کرد.


اما مارک فيتزپاتريک، متخصص امور جلوگيری از گسترش تسليحات هسته ای در موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک در لندن، می گويد اين بدين معنی نيست که ايران به توانايی صنعتی برای غنی سازی دست يافته است.


به گفته وی، هنوز مشخص نيست که آيا سانتريفوژها يا دستگاه های گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم با سرعت عادی می چرخند، آيا آبشارهای سانتريفوژها به هم مرتبط هستند و آيا اين آبشارها می توانند به طور پيوسته کار کنند يا نه.


تا آنزمان، به گفته آقای فيتزپاتريک، نمی توان گفت که آنها در اين فن آوری مهارت يافته اند، «هر چند ممکن است که تا سال آينده»، به اين مرحله برسند.


اگر ايران ۳۰۰۰ سانتريفوز را بدون هيچ مشکلی نصب کند و آن را به مرحله راه اندازی و عملی برساند، آنگاه ايران، به برآورد موسسه بين المللی مطالعات راهبردی، قادر خواهد بود در عرض يک سال، ۲۵ کيلوگرم اورانيوم غنی شده برای ساخت يک بمب اتمی توليد کند.


اما بر اساس برآورد اين موسسه، مرحله عملی و بدون مشکل ۳۰۰۰ سانتريفوژ، دست کم بين دو تا سه سال طول می کشد.


XS
SM
MD
LG