لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

متکی: تعلیق غنی سازی خط قرمز ماست


آقای متکی می گوید که تعلیق غنی سازی اورانیوم در دستور کار ایران نیست.
آقای متکی می گوید که تعلیق غنی سازی اورانیوم در دستور کار ایران نیست.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه در سوئد بار ديگر تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرد و آن را «خط قرمز» جمهوری اسلامی دانست.



آقای متکی که برای ديدار از سوئد به اين کشور سفر کرده است در يک کنفرانس خبری اين مطلب را اعلام کرد و گفت که « تعليق غنی سازی اورانیوم خط قرمز ايران است و اين مسئله در دستور کار ما نيست.»

اظهارات آقای متکی در پاسخ به سوالی مطرح شد که يکی از خبرنگاران درباره طرح سوئيس از وی پرسید.


براساس طرحی که ايران می گويد از سوئيس دريافت کرده است تعليق همزمان غنی سازی اورانيوم توسط جمهوری اسلامی و متوقف شدن تحريم های سازمان ملل عليه تهران مطرح شده است.


به گفته آقای متکی، به جز اين بخش از طرح سوئيس، اجرای بقيه بخش های آن امکان پذير است.


وی در سخنان خود تاکيد کرد که برنامه اتمی ايران در راستای اهداف صلح آميز صورت می گيرد و اين امکان برای بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی وجود دارد تا از تاسيسات اتمی ايران بازديد کنند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون دو قطعنامه تنبيهی عليه ايران به تصويب رسانده است که براساس آن يک رشته تحريم های تسليحاتی و ممنوعيت سفر افراد بلندپايه نظامی درگير در پروژه اتمی ايران را در بر می گيرد.


کشورهای غربی تهديد کرده اند که در صورت امتناع ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم قطعنامه سومی در راه خواهد بود.


۲۸۰ تن هگزافلوريد اورانيوم


محمد سعيدی، معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی ايران، روز يکشنبه، ششم مه، گفت که ايران صاحب ۲۸۰ تن هگزافلوريد اورانيوم است.


هگزا فلوريد اورانيوم گازی است که به داخل دستگاه های گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم تزريق می شود.


معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران می گوید ایران ۲۸۰ تن هگزافلوريد اورانيوم دارد

براساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای سعيدی در مورد شک و ترديد برخی از استادان دانشگاه ها به ادعاهای دولت ايران در مورد پيشرفت فناوری هسته ای گفت که «فناوری هسته ای ايران جوان است و نبايد انتظار داشته باشيم برای همه قابل فهم و هضم باشد.»


او افزود که اين مسئله نياز به زمان دارد که در اين مدت ما از طريق رسانه ها و سخنرانی هايی که داشتيم مردم و نخبگان را از اين مسأله آگاه کرده ايم و در سال های اخير اساتيد دانشگاه های فنی از مراکز هسته ای بازديد کردند.


نيروگاه بوشهر


معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی ايران در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا فکر می کنيد روسيه، نيروگاه بوشهر را به ايران تحويل دهد، گفت: «تا امروز هيچ نشانه ای حاکی از اين که دولت روسيه نخواهد اين کار را انجام دهد، وجود ندارد. البته تاخيرات ناشی از مشکلات پيمانکار روسی وجود داشته است؛ ما نمی توانيم بر اساس توهمات و تحليل ها برخورد کنيم. در خصوص هرگونه احتمال عدم همکاری روسيه هيچ سندی در دست نيست.»


با وجود آنکه تحريم های شورای امنيت که در بيست و سوم ماه دسامبر سال گذشته ميلادی تصويب شد، شامل نيروگاه اتمی بوشهر نمی شود، اما به گفته کارشناسان ممکن است تشديد تحريم ها، بر زمان تکميل نيروگاه بوشهر تاثير منفی داشته باشد

روسيه در اوايل دهه ۱۹۹۰ ميلادی کار ساخت و تکميل نيروگاه بوشهر را به عهده گرفت و به رغم وعده های مکرر برای راه اندازی آن در سال ۲۰۰۰ ميلادی، افتتاح اين پروژه تاکنون چندين بار به دلايلی که «فنی» خوانده شده به تاخير افتاده است.


از زمانی که ايران به علت پافشاری بر برنامه اتمی خود زير فشار آمريکا و غرب برای تعليق فعاليت های هسته ای خود قرار گرفته است، راه اندازی نيروگاه بوشهر نيز به يک مساله حساس سياسی تبديل شده است.


در چند ماه گذشته اختلاف مالی بين روسيه و ايران موجب توقف کار ساخت و تکميل نيروگاه بوشهر شده است.


با وجود آنکه تحريم های شورای امنيت که در بيست و سوم ماه دسامبر سال گذشته ميلادی تصويب شد، شامل نيروگاه اتمی بوشهر نمی شود، اما به گفته کارشناسان ممکن است تشديد تحريم ها، بر زمان تکميل نيروگاه بوشهر تاثير منفی داشته باشد.


اعتراض ايرانيان به سفر متکی


دومين روز از ديدار متکی از سوئد با اعتراض ايرانيان مقيم سوئد روبرو شد و براساس گزارش خبرگزاری ها، روز دوشنبه دهها نفر به سفر وی اعتراض کردند.


ايرانيان معترض که بيشتر آنها در سوئد به حالت تبعيد به سر می برند جمهوری اسلامی را به نقص حقوق بشر متهم کرده و از دولت سوئد خواسته اند تا روابط ديپلماتيک با تهران را به حالت تعليق درآورد.


گروه های مدافع آزادی مطبوعات در اين کشور اسکانديناويايی از دولت سوئد خواسته اند تا از اين سفر برای ارسال پيام قوی معترضين عليه محدوديت های آزادی بيان در ايران استفاده کند.


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی برای ديدار از چند کشور اسکانديناوی روز يکشنبه وارد سوئد شد و قرار است تا با معاون نخست وزير و زير امور خارجه سوئد مذاکراتی داشته باشد. براساس گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده است نخست وزير سوئد حاضر به ديدار با منوچهر متکی نشده است.


اين خبرگزاری علت اين امر را به مثابه « انتقاد سياسی از ايران» اعلام کرده است. بررسی موضوع هسته ای و افزايش مبادلات بازرگانی از جمله اهداف سفر آقای متکی به استکهلم عنوان شده است.


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی قرار است پس از ديدار با مقامات سوئدی به نروژ سفر کند.


XS
SM
MD
LG