لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

«رایس و متکی کلماتی رد و بدل کردند»


وزرای امورخارجه ایران و آمریکا روز پنج شنبه و در ضیافت ناهار اجلاس شرم الشیخ با یکدیگر کلماتی رد و بدل کردند.
وزرای امورخارجه ایران و آمریکا روز پنج شنبه و در ضیافت ناهار اجلاس شرم الشیخ با یکدیگر کلماتی رد و بدل کردند.

وزرای امورخارجه ایران و آمریکا روز پنج شنبه و در ضیافت ناهار اجلاس شرم الشیخ با یکدیگر کلماتی رد و بدل کردند.


براساس گزارش خبرگزاری ها، شان مک کورمک، سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا اظهار داشت که « آنها به یکدیگر سلام کردند.»


وزیر امور خارجه مصر نیز گفت که دو وزیر امور خارجه کلماتی با یکدیگر رد و بدل کرده و افزود: «آنها برخورد محترمانه ای داشتند.»


وقتی از وی پرسیده شد که آیا منوچهر متکی و کاندولیزا رایس پیش یکدیگر نشسته بودند گفت: «منظورتان این است که کنار همدیگر نشسته باشند؟ نه، اما میز، میز کوچکی بود.»


از سوی دیگر، يک مقام بريتانيايی به خبرگزرای رويترز گفت مارگرت بکت وزير امورخارجه بريتانيا و منوچهر متکی وزير امورخارجه ايران در حاشيه نشست شرم الشيخ با يکديگر ديدار و گفت وگو کردند.


اين مقام بريتانيايی که خواست نامش فاش نشود، افزود هردو کشور می توانند از ظرفيت های موجود برای برقراری يک رابطه سازنده استفاده کنند.


ديدار رايس و المعلم


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا و وليد المعلم، وزيرامور خارجه سوريه در حاشيه نشست شرم الشيخ با يکديگر ديدار و گفت وگو کردند.


ديدار وزيران خارجه آمريکا و سوريه بالاترين سطح تماس ديپلماتيک بين دو کشور از سال ۲۰۰۵ است. پس از پس از ترور رفيق حريری، نخست وزير سابق لبنان، در فوريه ۲۰۰۵، آمريکا سفير خود را از سوريه فراخواند.


مقام های آمريکايی تاکيد کرده اند که گفت وگو خانم رايس و آقای المعلم بر سر مسايل امنيتی عراق متمرکز خواهد بود.


رویارویی نمایندگان ایران و آمریکا

به گفته کارشناسان و صاحبنظران بين المللی نشست شرم الشیخ، بزرگترين اجتماع ديپلماتيک برای حل بحران عراق از زمان حمله آمريکا به اين کشور در مارس سال ۲۰۰۳ است .



مردم عراق سخنرانی های اجلاس شرم الشیخ را از نزدیک دنبال می کنند.

در هفته های اخير به واسطه ابهام بر سر حضور منوچهر متکی، وزير امور جمهوری اسلامی و ديدار احتمالی ميان وی با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده، بر حساسیت این نشست افزوده شده بود.


جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که به دليل عدم هماهنگی درباره زمان و مکان نشست اجلاس عراق با ترديدهايی درباره اعزام نماينده خود به آن روبروست.


با سفر هوشيار زيباری، وزير امورخارجه عراق به تهران و ديدار وی با مقامات ايرانی، سرانجام هفته گذشته رييس جمهوری اسلامی اعلام کرد که ايران در اين نشست شرکت خواهد کرد.


حضور وزير امور خارجه ايران در نشست شرم الشيخ با استقبال ايالات متحده و عراق روبرو شد و جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نير اعلام کرد که احتمالا ديداری رودررو ميان نمايندگان دو کشور صورت خواهد گرفت.


کاندولیزا رایس، نیز اظهار امیدواری کرده بود که در این اجلاس گفت وگویی رودرو با همتای ایرانی خود داشته باشد.


وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اگر ما با یکدیگر روبرو شویم من قطعا در ارتباط با آنچه رخ خواهد داد مودبانه برخورد می کنم.


محمود احمدی نژاد نیز روز چهارشنبه بر اساس نقل قولی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از وی مخابره کرده است گفت که ایران از «گفت وگوی صادقانه» با آمریکا در نشست شرم الشیخ استقبال می کند.


رییس جمهوری اسلامی که در سیرجان سخن می گفت در عین حال هشدار داد که این اشتباه خواهد بود اگر کسانی که خواهان مذاکره هستند فکر می کنند می توانند از طریق گفت وگو اهداف خود را درباره پرونده هسته ای ایران محقق کنند.


براساس گزارش منابع مصری، احتمالا کاندولیزا رایس روز پنج شنبه با وزیر امور خارجه سوریه ملاقاتی خواهد داشت.


ایالات متحده همواره سوریه و ایران را متهم کرده که با حمایت از تروریسم بین الملل به شورشیان در عراق یاری رسانده و آنها را مجهز به مواد منفجره قوی می کند که در راه کشتن سربازان آمریکایی و شهروندان عراقی به کار می رود.


XS
SM
MD
LG