لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

مسیر مذاکره ایران و آمریکا از شرم الشیخ می گذرد؟


شماری از تحليلگران، تغييری در سياست های کاخ سفيد، خصوصا در قبال ايران و سوريه مشاهده نمی کنند.
شماری از تحليلگران، تغييری در سياست های کاخ سفيد، خصوصا در قبال ايران و سوريه مشاهده نمی کنند.

قطعی شدن حضور ايران در نشست شرم الشيخ، که برای بررسی راه های ايجاد ثبات در عراق برگزار می شود، پس از آن صورت گرفت که کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا و رايان کروکر، سفير ايالات متحده در عراق، جمهوری اسلامی را به شرکت در اين کنفرانس فراخواندند.

به گزارش راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، مساله اخير با دو تحليل متفاوت مواجه شده است؛ در حالی که برخی از تحليلگران معتقدند فراخوانی تهران به شرکت در نشست شرم الشيخ می تواند نشانه ای از تغيير موضع نسبی واشينگتن در قبال ايران و سوريه باشد، شماری ديگر از ناظران چنين احتمالی را رد می کنند.

کاندوليزا رايس در مصاحبه ای که هفته گذشته در روزنامه فايننشيال تايمز به چاپ رسيد تصريح کرد که اگر منوچهر متکی وزير خارجه جمهوری اسلامی در نشست شرم الشيخ مصر شرکت نکند، به گفته وی «موقعيت» بدست آمده را از دست خواهد داد.

يک روز پس از آن، سفير آمريکا در عراق نيز بر موضع خانم رايس تاکيد ورزيد: وی گفت «آنچه در عراق روی می دهد، در خلاء اتفاق نمی افتد.»


رايان کروکر با تاکيد بر اهميت همسايگان عراق، ادامه داد که در شرم الشيخ به موقعيت منطقه ای عراق پرداخته خواهد شد.


به نظر من جرج بوش به شدت به دنبال راهی برای خروج از عراق است؛ اما همزمان می خواهد که وجهه اش نيز حفظ شود. به همين دليل هم حضور آمريکا در عراق تا اين حد به طول انجاميده است.
جیمز ابورزک، سناتور پیشین در کنگره امریکا

اين سخنان در حالی مطرح می شود که واشينگتن بارها تصريح کرده است که در اين مقطع زمانی موضوع جديدی برای بحث با سوريه وجود ندارد و گفت و گو با ايران را نيز مشروط به تعليق غنی سازی اورانيوم دانسته؛ مساله ای که بارها صراحتا از طرف ايران رد شده است.

برخی ناظران معتقدند که سخنان اخير، می تواند نشان از تغيير رويکرد واشينگتن در قبال تهران و دمشق؛ و احتمال گمانه زنی برای مذاکره مستقيم داشته باشد.

يکی از اين تحليلگران در این زمینه، جيمز ابورزک، سناتور پيشين در کنگره آمريکا و از منتقدين سياست های جرج بوش در قبال عراق است.

وی می گويد: «به نظر من جرج بوش به شدت به دنبال راهی برای خروج از عراق است؛ اما همزمان می خواهد که وجهه اش نيز حفظ شود. به همين دليل هم حضور آمريکا در عراق تا اين حد به طول انجاميده است.»

اين سناتور پيشين در ادامه می گويد: «ریيس جمهور ايالات متحده به دنبال هر راهی و هر کسی است که بتواند به خروجش کمک کند.»

در همين حال اما شماری ديگر از تحليلگران تغييری در سياست های کاخ سفيد، خصوصأ در قبال ايران و سوريه مشاهده نمی کنند.


مساله ای که در نشست شرم الشيخ مصر بيشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت، اتهاماتی است که در خصوص دامن زدن به نا آرامی های عراق متوجه حکومت تهران شده است.
استيون ولش، کارشناس مرکز اطلاعات دفاعی

استيون ولش، کارشناس«مرکز اطلاعات دفاعی» چنين اعتقادی دارد. او می گويد: «دستگاه رهبری جرج بوش پس از مدت ها به نقطه ای رسيده که ميان مساله عراق و تلاش ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای تفاوت قائل شود. از آن گذشته هدف نشست شرم الشيخ دستيابی به راهی برای ايجاد ثبات در عراق است.»

به گفته استيون ولش، «طی اين نشست، چارچوبی چند جانبه با محوريت عراق ارائه خواهد شد تا از تقليل اين گردهمايی به صرفا بررسی مساله رابطه ايران و آمريکا جلوگيری شود.»

به عقيده آقای ولش، مساله ای که در نشست شرم الشيخ مصر بيشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت، اتهاماتی است که در خصوص دامن زدن به نا آرامی های عراق متوجه حکومت تهران شده است.

در همين حال و در شرايطی که اين نشست روز پنج شنبه با حضور همسايگان عراق، اعضای شورای امنيت و قدرت های صنعتی جهان کليد می خورد، وزارت خارجه آمريکا اقدام به انتشار گزارش سالانه خود درباره تروريسم کرد.

در اين گزارش، جمهوری اسلامی ايران در صدر فهرست حکومت های حامی تروريسم در جهان جای گرفته است؛ مساله ای که به اعتقاد تحليلگران، احتمالأ واکنش منفی تهران را به دنبال خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG