لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

المالکی: حاضرم برای متقاعد کردن ایران به تهران بروم


نوری المالکی، نخست وزيرعراق روز پنج شنبه اعلام کرد که حاضر است به تهران سفر کند تا مقامات ايرانی را برای شرکت در کنفرانس عراق در شرم الشيخ مصر متقاعد کند.


آقای المالکی که در عمان به سر می برد، در راه بازگشت به عراق به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت:« حضور ايران در کنفرانس هفته آينده با اهميت است و ما تلاش خواهيم کرد تا در جريان اين نشست ديداری ميان نمايندگان ايران و آمريکا ترتیب دهيم.»


نخست وزير عراق با تاکيد بر اينکه بغداد خواهان روابط خوب با همسايگان خود و کشورهای عربی است گفت که اگر ايرانی ها در اين نشست شرکت کنند، ديدار مستقيمی ميان آنها با آمريکايی صورت خواهد گرفت.


وی در عين حال افزود:«غيبت ايرانی ها در نشست شرم الشيخ زيانبار خواهد بود و به همین منظور وزير امورخارجه عراق به تهران سفر کرده تا آنها را متقاعد کند و اگر نياز باشد شخصا به ايران می روم تا مقامات اين کشور را متقاعد کنم که در کنفرانس حضور پيدا کنند.»


غيبت ايرانی ها در نشست شرم الشيخ زيانبار خواهد بود و به همین منظور وزير امورخارجه عراق به تهران سفر کرده تا آنها را متقاعد کند و اگر نياز باشد شخصا به ايران می روم تا مقامات اين کشور را متقاعد کنم که در کنفرانس حضور پيدا کنند.
نخست وزیر عراق

جمهوری اسلامی ايران هنوز اعلام نکرده که در کنفرانس دو روزه شرم الشيخ شرکت خواهد کرد.


اين کنفرانس به منظور يافتن راه هايی برای پايان دادن به خشونت های فرقه ای و مذهبی در عراق برگزار می شود و قرار است که در آن وزيران امورخارجه کشورهای همسايه عراق، پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل همراه با بحرين و مصر شرکت کنند.


وزير امورخارجه ايران گفته است که بعد از شنيدن نظرات وزير امور خارجه عراق در باره شرکت در کنفرانس شرم الشيخ تصميم گيری خواهد کرد.


هوشيار زيباری هم اکنون در تهران به سر می برد و روز پنج شنبه نيز با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ديدار کرد تا ايران را ترغيب کند که نماينده خود را به اين نشست اعزام کند.


ايران پيشتر به مکان برگزاری کنفرانس ايراد گرفته بود، ولی به طور مشخص نگفته است که چه شرايطی برای حضور در اين نشست دارد.


با اين حال برخی مقامات جمهوری اسلامی گفته بودند که ايران در هيچ نشستی درباره عراق با حضور آمريکايی ها شرکت نخواهد کرد، مگر اينکه پنج نفر بازداشتی ايرانی توسط نيروهای ايالات متحده آزاد شوند.


اين پنج نفر که جمهوری اسلامی آنها را «ديپلمات» خوانده است، در ماه ژانويه گذشته توسط ارتش آمريکا و در ساختمانی متعلق به ايران در اربيل عراق بازداشت شدند.


آمريکا می گويد که اين افراد از نيروهای سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران هستند که وظيفه آنها ارسال اسلحه برای شورشيان عراقی و آموزش نظامی آنهاست.


جمهوری اسلامی اين اتهام را رد می کند و خواستار آزادی آنها شده است.


وزير امور خارجه عراق روز چهارشنبه گفته بود که ارتباطی ميان وضعيت پنج ايرانی بازداشتی و شرکت ايران در نشست شرم الشيخ وجود ندارد.


آقای زيباری گفت که او اين نشست را پيشنهاد کرده که شانسی هم برای ايران و هم آمريکاست تا اختلافات خود را حل و فصل نمايند.


به گفته وی، « تنش بين ايران و آمريکا و ساير طرف های غربی اثرات منفی بر روی اوضاع عراق دارد. و به دليل نقش و موقعيت ايران در منطقه، حضور اين کشور در اين نشست بسيار حياتی است و اين فرصتی برای همه است تا به صورت صريح صحبت کرده و از تنش ها بکاهند.»


XS
SM
MD
LG