لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

رایس: موضوع نشست شرم الشیخ عراق است نه ایران


ساعتی پيش از اين اظهار نظر وزير امورخارجه آمريکا، خبر حضور قطعی وزير امور خارجه ايران در اين نشست منتشر شده بود.
ساعتی پيش از اين اظهار نظر وزير امورخارجه آمريکا، خبر حضور قطعی وزير امور خارجه ايران در اين نشست منتشر شده بود.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه گفت که نمی خواهد موضوع نشست «شرم الشيخ»، به مسايلی غير از امنيت عراق «منحرف» شود.


وزير امور خارجه آمريکا در واکنش به موافقت تهران با حضور در نشست شرم الشيخ گفت: «اين نشستی درباره ايران و آمريکا نيست، بلکه نشستی درباره عراق، همسايگان عراق و همياری مشترک برای کمک به ثبات وضعيت عراق است.»


ساعتی پيش از اين اظهار نظر وزير امورخارجه آمريکا، خبر حضور قطعی وزير امور خارجه ايران در اين نشست منتشر شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رايس با اشاره مستقيم به حضور همتای ايرانی اش در اين نشست گفت: «اگر ما با يکديگر رو به رو شويم، من موضوع را منحرف نخواهم کرد.»


پيش از اين بسياری از مقام های آمريکايی از جمله جرج بوش رييس جمهوری اين کشور گفته اند که به رغم نبود رابطه ديپلماتيک ميان ايران وآمريکا، وزير امور خارجه آمريکا برای گفت و گو با همتای ايرانی خود در شرم الشيخ، مشکلی ندارد.


در بيانيه ای که از سوی دفتر نخست وزير عراق منشر شده آمده است که رييس جمهوری ايران در يک ارتباط تلفنی با نوری المالکی، به وی گفت که ايران در نشست شرم الشيخ، مشارکت خواهد کرد.

در نشست روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری که در شرم الشيخ برگزار خواهد شد، قرار است که نمايندگان عالی رتبه از کشورهای همسايه عراق، همراه با نمايندگان اعضای دايمی شورای امنيت، شورای همکاری خليج فارس و اتحاديه عرب، با هدف يافتن راه حلی برای پايان دادن به بحران امنيتی عراق، مذاکره کنند.


پيش از اين موضوع حضور وزاری امور خارجه دو کشور ايران و آمريکا، دور يک ميز، موجب شد تا بحث حضور يا عدم حضور ايران در نشست، با حساسيت بالايی دنبال شود.


همچنين هوشيار زيباری که در سفری به تهران در روزهای پايانی هفته گذشته، تلاش کرده بود ايران را به شرکت در اين نشست ترغيب کند، در جمع خبرنگاران در آنکارا گفته بود که حضور يا عدم حضور ايران، برای «اعتبار» اين نشست، اهميت دارد.


سرانجام روز يکشنبه، محمود احمدی نژاد اعلام کرد که وزير امور خارجه دولت وی، در نشست بررسی وضعيت امنيتی عراق، شرکت خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در بيانيه ای که از سوی دفتر نخست وزير عراق منشر شده آمده است که رييس جمهوری ايران در يک ارتباط تلفنی با نوری المالکی، به وی گفت که ايران در نشست شرم الشيخ، مشارکت خواهد کرد.


اين در حالی بود که ۴۸ ساعت پيش نيز، خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، از آمريکا خواسته بود که «يک کانال ارتباطی» مستقيم برای گفت و گو با ايران برقرار کند.


XS
SM
MD
LG