لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

احمدی نژاد: مذاکره علنی آمریکا: توقف غنی سازی


سال گذشته نيز، آقای احمدی نژاد، پيشنهاد يک مناظره تلويزيونی را با جرج بوش، مطرح کرد.
سال گذشته نيز، آقای احمدی نژاد، پيشنهاد يک مناظره تلويزيونی را با جرج بوش، مطرح کرد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران به جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا پيشنهاد کرد که در يک مذاکره علنی با وی شرکت کند.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای احمدی نژاد، که سياستمداری «تندرو» توصيف می شود، در مصاحبه ای با شبکه عرب زبان «العالم»، اين پشنهاد را مطرح کرده است. شبکه خبری «العالم»، کانال خبری عرب زبان سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران است و خبر اين پيشنهاد را در وب سايت خود منتشر کرده است.


محمود احمدی نژاد در اين مصاحبه گفت: «من سال گذشته اعلام کردم که آماده ام در يک برنامه تلويزيونی با جناب آقای بوش، درباره مسايل جهانی مناظره کنم. و حالا اعلام می کنم که آماده ام تا درباره مسايل دو جانبه، چه مسايل منطقه ای و چه بين المللی، با وی مذاکره کنم.»


آقای احمدی نژاد، به طور مشخص توضيح نداد که خواهان مذاکره درباره چه مسايلی با رييس جمهوری آمريکا است، ولی تاکيد کرد که اين گفت و گو، «بايد در حضور رسانه ها» انجام شود.


با گذشت نزديک به ۲۴ ساعت از انتشار اين خبر از سوی شبکه خبری العالم، هنوز روشن نيست که آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، از پيشنهاد تازه آقای احمدی نژاد، حمايت کرده است يا نه. وی پيش از اين بارها طرح موضوع مذاکره مستقيم ايران و آمريکا را رد کرده بود.


آقای خامنه ای همچنين در يکی از سخنرانی های مشهور خود در زمان قدرت اصلاح طلبان در ايران، به صراحت گفته بود کسانی که از مذاکره مستقيم ايران و آمريکا سخن می گويند، «خودی هايی هستند که بينش سياسی ندارند.»


بعد از اينکه در سال ۱۳۵۸ خورشيدی، سفارت آمريکا در تهران توسط تعدادی از دانشجويان تندروی اسلامگرا اشغال شد، تمامی روابط ديپماتيک دو کشور ايران و آمريکا تا امروز قطع شد.


پيش از اين، دولت بوش بارها اعلام کرده است که پيش از هر گونه مذاکره با تهران، ابتدا بايد تمامی فعاليت های غنی سازی اورانيوم در ايران قطع شود.


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، در واکنش به پيشنهاد اخير رييس جمهوری ايران گفت: «اگر ايران تنها با آنچه جامعه جهانی مکرر خواستار آن است، يعنی توقف غنی سازی اورانيوم موافقت کند، ايالات متحده آمريکا، به جای ارائه پيشنهاد مناظره تلويزيونی يا نمايش رسانه ای، پيشنهاد يک مذاکره واقعی را می دهد.»


به گفته آقای جاندرو، هر زمان که ايران با اين شرط موافقت کند، آمريکا آماده مذاکره است.


سال گذشته نيز، زمانی که آقای احمدی نژاد، پيشنهاد يک مناظره تلويزيونی را با جرج بوش، مطرح کرد، کاخ سفيد آن را «منحرف ساختن نگرانی های مشروع» توصيف کرد؛ نگرانی هايی که در آن زمان نيز به برنامه هسته ای ايران، مرتبط بودند.


رييس جمهوری ايران همچنين در سال گذشته نامه سرگشاده ای به واشينگتن فرستاد که با پاسخ يا توجه دولتمردان ايالات متحده آمريکا رو به رو نشد.


XS
SM
MD
LG