لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

«پیش شرط مذاکره با ایران تعلیق غنی سازی است»


رایس: آمریکا و متحدانش حاضر هستند در صورتی که ایران غنی سازی را متوقف کند، مجموعه مشوق های سیاسی و اقتصادی به ایران ارایه دهند.
رایس: آمریکا و متحدانش حاضر هستند در صورتی که ایران غنی سازی را متوقف کند، مجموعه مشوق های سیاسی و اقتصادی به ایران ارایه دهند.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنج شنبه، ۲۶ آوريل، اعلام کرد که ايران برای جلوگيری از تحريم های بيشتر سازمان ملل عليه اين کشور بايد تمامی فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رایس بار دیگر اعلام کرد که آمریکا و متحدانش حاضر هستند در صورتی که ایران غنی سازی را متوقف کند، مجموعه مشوق های سیاسی و اقتصادی به ایران ارایه دهند.


کاندولیزا رایس که برای ملاقات با وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو و روسیه به اسلو، پایتخت نروژ، سفر کرده است افزود: تنها پیش شرط برای آغاز مذاکرات با ایران تعلیق غنی سازی است.


رایس: برای هر گونه تماس با ایران باید «اصل تعلیق در مقابل تعلیق» را در نظر داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی این سخنان را بیان می کند که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی، مذاکره کننده اصلی هسته ای ایران مذاکراتی را در ترکیه برای آغاز گفت وگوهای هسته ای انجام داده اند.


وزیرامور خارجه آمریکا گفت برای هر گونه تماس با ایران باید «اصل تعلیق در مقابل تعلیق» را در نظر داشت.


وی افزود ایران نشان داده که به مدت بیست سال برنامه هسته ای خود را از بازرسان بین المللی پنهان کرده است و نمی شود به این کشور اعتماد کرد.


برخی از دیپلمات ها پیشتر گفتند که شش کشور قدرتمند جهان حاضر هستند به ایران این فرصت را دهند که اعلام کند بیشتر از این غنی سازی نخواهد کرد و حیثیت خود را حفظ کند.


سپر ضد موشکی برای مقابله با ایران


خانم رایس در سخنان خود همچنین به انتقاد روسیه از استقرار سپر موشکی در کشورهای لهستان و جمهوری چک اشاره کرد و گفت که روسیه نباید از این امر احساس خطر کند چون هدف این سپر ضد موشکی برای مقابله با دولت های «یاغی» مانند ایران است.


وی افزود: روسیه هزاران موشک با کلاهک هسته ای در اختیار دارد و کسی فکر نمی کند با چند ضد موشک بتوان با استراتژی هسته ای روسیه مقابله کرد.


روسیه با این نظر آمریکا که ایران تا دهه آینده قادر به ساختن موشک های دوربردی خواهد بود که می توانند اروپا را مورد هدف قرار دهد موافق نیست.


دولت روسیه اعلام کرده که استقرار ضد موشک های آمریکایی در لهستان و جمهوری چک نه تنها رابطه دو جانبه بین آمریکا و روسیه، بلکه وضعیت تمامی قاره اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


XS
SM
MD
LG