لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

لاریجانی برای «مذاکرات حساس»، تهران را ترک کرد


انتشار گزارش هايی ضد و نقيض درباره «احتمال تغيير رويه غرب در برابر ايران»، واکنش هايی را در پی داشته است.
انتشار گزارش هايی ضد و نقيض درباره «احتمال تغيير رويه غرب در برابر ايران»، واکنش هايی را در پی داشته است.

علی لاريجانی، سرپرست تيم مذاکره کننده ايرانی، روز چهارشنبه وارد آنکارا شد تا در این شهر با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ديدار کند.


به گزارش خبرگزاری ايرنا، جواد وعيدی، معاون آقای لاريجانی، عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی؛ در اين سفر، علی لاريجانی را همراهی می کنند.


آقای لاریجانی، ظهر روز چهارشنبه در ضیافت نهار رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه شرکت می کند و عصر این روز، نخستین دور مذاکره با خاویر سولانا را برگزار خواهد کرد.


بررسی احتمال از سرگيری مذاکرات هسته ای ميان ايران و غرب، يکی از اهداف اصلی مذاکرات دو روزه هيات ايرانی با نمايندگان سياست خارجی اتحاديه اروپا اعلام شده است.


دو طرف در چهار سال اخير که موضوع برنامه هسته ای ايران به بحرانی بين المللی بدل شده، چندين دوره مذاکره را برگزار کرده اند که همه اين مذاکرات به شکست انجاميد.


علی لاريجانی و خاوير سولانا، برای آخرين بار روز يازدهم ماه فوريه در کنفرانس امنيتی مونيخ در نشستی رسمی با يکديگر ملاقات کردند.


همزمان انتشار گزارش هايی ضد و نقيض درباره «احتمال تغيير رويه غرب در برابر ايران»، واکنش هايی را در پی داشت.


خبرگزاری آسوشيتدپرس، در گزارشی به نقل از منابع ديپلماتيک نوشت که آمريکا، روسيه، چين و قدرت های کليدی اروپايی، احتمالا برای نخستين بار آمادگی دارند تا از خواسته های پيشين خود درباره جزئيات برنامه هسته ای ايران، عقب نشينی کنند.


در اين گزارش آمده که مذاکرات روز چهارشنبه، «بسيار حساس و پر اهميت» است، چرا که احتمالا، طرف اروپايی تلاش خواهد کرد به جای تاکيد بر توقف غنی سازی اورانيوم، از راه ديگری وارد شود.


اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه آمريکا، اين گزارش را رسما تکذيب کرد. گونزالو گالگاس، از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «هيچ تغيير در سياست ما در قبال ايران رخ نداده است؛ ايران بايد برنامه غنی سازی اورانيوم را معلق کند تا بتوانيم وارد مذاکره شويم.»


در حال حاضر، بر اساس مدارک آژانس بين المللی انرژی هسته ای، ايران يک هزار و ۳۰۰ سانتريفيوژ نصب کرده است و در برنامه هسته ای اين کشور، هدف نهايی نصب ۵۰ هزار سانتريفيوژ ديده می شود.


در صورت نصب اين تعداد سانتريفيوژ، ايران اين انتخاب را خواهد داشت که از اورانيوم غنی شده اين دستگاه ها، به عنوان سوخت نيروگاه استفاده کند، يا با آن سلاح هسته ای توليد کند.


تعليق غنی سازی، به عنوان پيش شرط از سرگيری مذاکرات هسته ای ايران و اروپا اعلام شده، اما ايران می گويد که اين پيش شرط را به هيچ وجه نمی پذيرد.


هر چند که تغيير سياست غرب در برابر ايران تکذيب شد، اما خبرگزاری آسوشيتدپرس، به نقل از يک مقام دولتی که خواسته نامش فاش نشود، گزارش داده است که آمريکا، روسيه، چين و قدرت های اروپايی، در طرحی تازه، «تعريفی جديد از غنی سازی اورانيوم» را مطرح خواهند کرد.


هر چند که جزئيات اين «طرح و تعريف تازه» روشن نيست، اما اين مقام دولتی گفته است که در راه حل جديد، ايران می تواند ۵۰ هزار سانتريفيوژ خود را نصب کند.


در همين حال خاوير سولانا، روز سه شنبه در لوکزامبورگ، از نتيجه بخش بودن ديدار با آقای لاريجانی ابراز خوش بينی کرد.
مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا، درباره مذاکرات روز چهارشنبه گفت: «من انتظار دارم که مذاکرات به وضعيتی که در گذشته وجود دارد بازگردد و ببينيم که اگر می توانيم، گفت و گو ها را به پيش ببريم.»
همچنين خبرگزاری مهر نيز به نقل از علی لاريجانی نوشته است: «اگر مذاکرات جدی باشد، اميدوارم که بتوانيم راه حلی پيدا کنيم که برای هر دو طرف، سودمند باشد.»


XS
SM
MD
LG