لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

گفت وگو های لاريجانی و سولانا ادامه می یابد


مذاکرات علی لاريجانی و خاوير سولانا درباره برنامه هسته ای ایران روز پنجشنبه ادامه خواهد یافت
مذاکرات علی لاريجانی و خاوير سولانا درباره برنامه هسته ای ایران روز پنجشنبه ادامه خواهد یافت

علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز چهارشنبه پنجم ارديبهشت ماه پس از گفت وگو با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، اعلام کرد که مذاکرات درباره برنامه هسته ای ايران ادامه خواهد يافت.


آقای لاريجانی و آقای سولانا در پايان اولين دور مذاکرات تازه خود در باره برنامه هسته ای ايران در آنکارا، اين گفت وگوها را مثبت ارزيابی کرده اند.


دبير شورای عالی امنيت ملی ايران،که پس از مذاکره با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا سخن می گفت، افزود دو طرف تبادل نظر خوبی در اين دور مذاکرات داشتند و در همين راستا دو هفته ديگر با آقای سولانا ديدار خواهد کرد.


آقای سولانا نیز گفت وگو ها درباره برنامه هسته ای ایران را « بسيار سازنده» توصیف کرد. او نيز بر ادامه مذاکرات در روز پنجشنبه و دو هفته ديگر تاکيد کرد.


مذاکره علی لاريجانی و خاوير سولانا در شامگاه روز چهارشنبه در دو دور و به مدت شش ساعت برگزار شد.


جواد وعيدی، معاون آقای لاريجانی، عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی؛ در اين سفر، علی لاريجانی را در مذاکرات دو روزه با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا همراهی می کنند.


گمانه زنی ها درباره مذاکرات


پيش از آغاز مذاکرات لاريجانی سولانا، يک مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که شش قدرت بزرگ جهان، احتمالا طرحی را پيشنهاد بدهند که به ايران اجازه خواهد داد تا برنامه غنی سازی اورانيوم خود را پی بگيرد.


اين مقام دولتی گفته است که آمريکا، روسيه، چين و قدرت های اروپايی، در طرحی تازه، «تعريفی جديد از غنی سازی اورانيوم» را مطرح خواهند کرد.


اما در پی انتشار گزارش هايی از اين دست، گونزالو گالگاس يکی از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما سياست خود را تغيير نداده ايم و کماکان برای آغاز مذاکره، ايران بايد برنامه غنی سازی اورانيوم را معلق کند.»


همچنين شان مک کورمک، يکی ديگر از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا، وجود هر گونه پيشنهادی را که در آن «به ايران اجازه غنی سازی اورانيوم داده شود»، تکذيب کرد.


همزمان يکی از مقام های دولت آمريکا که خواست نامش فاش نشود، گفته است که واشينگتن، زمينه نشان دادن نرمش در برابر تهران را دارد.


در همين حال خاوير سولانا، روز سه شنبه در لوکزامبورگ، از نتيجه بخش بودن ديدار با آقای لاريجانی ابراز خوش بينی کرد.


مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا، درباره مذاکرات روز چهارشنبه گفته بود: «من انتظار دارم که مذاکرات به وضعيتی که در گذشته وجود داشت، بازگردد و ببينيم که اگر می توانيم، گفت و گو ها را به پيش ببريم.»


آقای لاريجانی روز چهارشنبه و بعد از ورود به آنکارا، در جمع خبرنگاران گفته بود که انتظار دارد در جريان مذاکرات دو روزه خود با مقام های ارشد اتحاديه اروپا، از آنها «ايده هايی تازه» برای حل بن بست برنامه هسته ای ايران بشنود.


شورای امنيت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ ، خواستار توقف فعاليت های هسته ای مربوط به برنامه غنی سازی اورانيوم در ايران شده است. ايران تاکنون از پذيرش اين در خواست خودداری کرده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، علی لاريجانی، پيش از ديدارعصر روز چهارشنبه با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، به خبرنگاران گفته بود: «گويا قرار است که ايده های تازه ای اينجا مطرح شود و ما به همين دليل اينجا هستيم.»


XS
SM
MD
LG