لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

المالکی خواستار بخشودگی بدهی های عراق شد


نخست وزیر عراق بر تعهد دولتش برای اصلاحات ساختاری جهت مشارکت دادن بیشتر اعراب سنی در روند سیاسی عراق تاکید کرد.
نخست وزیر عراق بر تعهد دولتش برای اصلاحات ساختاری جهت مشارکت دادن بیشتر اعراب سنی در روند سیاسی عراق تاکید کرد.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق روز پنج شنبه در سخنرانی افتتاحیه نشست بين المللی شرم الشيخ خواستار بخشودگی بدهی های عراق از سوی کشورهای جهان شد.


اجلاس شرم الشيخ از صبح روز پنج شنبه در مصر آغاز به کار کرد تا درباره پايان دادن به خشونت های قومی و مذهبی در عراق به رايزنی و تبادل نظر پرداخته شود.


اجلاش شرم الشيخ در سطح وزرای امور خارجه کشورهای همسايه عراق، پنج کشور عضو دائم شورای امنيت و ديپلمات های ۵۰ کشور جهان به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.


در این نشست، نوری المالکی، نخست وزیر عراق از همه کشورهای جهان خواست تا بدهی های خارجی این کشور را ببخشند.


وی همچنین بر تعهد دولتش برای اصلاحات ساختاری برای مشارکت دادن بیشتر اعراب سنی در روند سیاسی عراق تاکید کرد.


آقای المالکی تاکید کرد که بخشوده شدن بدهی های عراق تنها راهی است که این کشور می تواند پروژه های بیشتری که مورد نیاز است را به مرحله اجرا برساند.


وی افزود: «دولت وحدت ملی یک برنامه سراسری بازسازی را آغاز کرده است و نیازمند منابع مالی گسترده برای انجام این پروژه ها است.»


به گفته بيان جابر، وزير دارايی عراق، بدهی های عراق بالغ بر ۵۰ ميليارد دلار می شود که طلبکاران عمده آن نيز کشورهای عربستان، کويت، روسيه وچين هستند.



به گفته بيان جابر، وزير دارايی عراق، بدهی های عراق بالغ بر ۵۰ ميليارد دلار است که طلبکاران عمده آن نيز کشورهای عربستان، کويت، روسيه وچين هستند.

در همين حال وزير دارايی عراق پيشنهاد روسيه برای بخشودگی بدهی های عراق مشروط به مشارکت در طرح های نفتی اين کشور را رد کرد.


بيان جابر، پيشنهاد مسکو را غير قابل قبول دانسته است.


اما بغداد از بخشودگی بدهی های عراقی توسط مصر که بالغ بر ۸۰۰ ميليون دلار می شود استقبال کرد. وزير دارايی عراق همچنين خبر داده که سه کشور اروپای شرقی پيشنهاد کرده اند که ۸۰ درصد از بدهی های عراق را مسکوت بگذارند.


ماه گذشته عربستان سعودی نيز اعلام کرد که ۸۰ درصد بدهی های ۱۵ ميليارد دلاری عراق را به حالت تعليق در خواهد آورد.



بيشتر بدهی های عراقی بازمانده جنگ رژيم صدام حسين با ايران در دهه ۱۹۸۰ است. ۱۰۰ ميليارد دلار ديگر از اين بدهی ها در حال حاضر توسط کشورهای وام دهنده در کلوب پاريس مسکوت گذاشته شده است.


رایس: حمایت پنج ساله از استقرار ثبات در عراق


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این اجلاس از جامعه بین المللی خواست تا برای استقرار ثبات در عراق تا به مدت پنج سال از این کشور حمایت وسیع و مداوم داشته باشند.


خانم رایس افزود: در حالی که دولت عراق برای بهتر کردن زندگی شهروندان این کشور تلاش می کند ضروری است که حمایت مداوم و موثری از سوی همسایگان آن و جامعه بین المللی وجود داشته باشد.


وی نشست شرم الشیخ را رویدادی تاریخی خواند ولی در عین حال خاطرنشان کرد که این نشست آغازی برای یک روند به شمار می رود نه اینکه پایانی بر آن باشد.


وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که با حمایت بیشتر کشورها و سازمان های بین المللی این روند رشد خواهد کرد و قوی تر می شود لذا باید همه تلاش کنیم که مشارکت بین المللی در این زمینه به صورت پیوسته گسترش یابد.


خانم رایس گفت که همه ما همواره گفته ایم که عراق با ثبات خواست ما به شمار می رود ، اکنون زمان برای هر کشوری فرا رسیده که با اقدامات تازه خود از این هدف پشتیبانی کند.



احتمال رویارویی نمایندگان ایران و آمریکا

به گفته کارشناسان و صاحبنظران بين المللی نشست شرم الشیخ، بزرگترين اجتماع ديپلماتيک برای حل بحران عراق از زمان حمله آمريکا به اين کشور در مارس سال ۲۰۰۳ است.


در هفته های اخير ابهام بر سر حضور منوچهر متکی، وزير امور جمهوری اسلامی و ديدار احتمالی ميان وی با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده، بر حساسیت کنفرانس افزوده بود.



در هفته های اخير بيشترين دليل توجه به اين کنفرانس به واسطه ابهام بر سر حضور منوچهر متکی، وزير امور جمهوری اسلامی و ديدار احتمالی ميان وی با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده بود.

جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که به دليل عدم هماهنگی درباره زمان و مکان نشست اجلاس عراق، با ترديدهايی درباره اعزام نماينده خود به آن روبرو است.


با سفر هوشيار زيباری، وزير امورخارجه عراق به تهران و ديدار وی با مقامات ايرانی، سرانجام هفته گذشته رييس جمهوری اسلامی اعلام کرد که ايران در اين نشست شرکت خواهد کرد.


حضور وزير امور خارجه ايران در نشست شرم الشيخ با استقبال ايالات متحده و عراق روبه رو شد و جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نير اعلام کرد که احتمالا ديداری رودررو ميان نمايندگان دو کشور صورت خواهد گرفت .


کاندولیزا رایس، نیز اظهار امیدواری کرده که در این اجلاس گفت وگویی رودرو با همتای ایرانی خود داشته باشد.


وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اگر ما با یکدیگر روبه رو شویم، من قطعا در ارتباط با آنچه رخ خواهد داد مودبانه برخورد می کنم.


محمود احمدی نژاد نیز روز چهارشنبه بر اساس نقل قولی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از وی مخابره کرده است گفت که ایران از گفت وگو با آمریکا در نشست شرم الشیخ استقبال می کند.


رییس جمهوری اسلامی که در سیرجان سخن می گفت اظهار داشت که ملت ایران از «گفت وگوی صادقانه» با آمریکا استقبال می کند.


وی در عین حال هشدار داد که این اشتباه خواهد بود اگر کسانی که خواهان مذاکره هستند فکر می کنند می توانند از طریق گفت وگو اهداف خود را درباره پرونده هسته ای ایران محقق کنند.


براساس گزارش منابع مصری، احتمالا کاندولیزا رایس روز پنج شنبه با وزیر امور خارجه سوریه ملاقاتی خواهد داشت.


ایالات متحده همواره سوریه و ایران را متهم کرده که با حمایت از تروریسم بین الملل به شورشیان در عراق یاری رسانده و آنها را مجهز به مواد منفجره قوی می کند که در راه کشتن سربازان آمریکایی و شهروندان عراقی به کار می رود.


XS
SM
MD
LG