لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

بخشی از بدهی های سنگین عراق بخشیده شد


اجلاس شرم الشيخ در سطح وزرای امور خارجه کشورهای همسايه عراق، پنج کشور عضو دائم شورای امنيت و ديپلمات های ۵۰ کشور جهان برگزار می شود و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.
اجلاس شرم الشيخ در سطح وزرای امور خارجه کشورهای همسايه عراق، پنج کشور عضو دائم شورای امنيت و ديپلمات های ۵۰ کشور جهان برگزار می شود و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

عراق روز پنج شنبه و در جريان نشست شرم الشيخ در مصر توانست موفقيت هايی در زمينه بخشودگی بدهی های گسترده خود به دست بياورد.


براساس گزارش خبرگزاری ها، مصر و سه کشور اروپای شرقی موافقت کردند تا بدهی های عراق را مشمول بخشودگی کنند.


مصر اعلام کرده که ۸۰۰ ميليون دلار از بدهی های عراق را خواهد بخشید و سه کشور اروپای شرقی که نامی از آنها به ميان نيامده گفته اند که از ۸۰ درصد بدهی های عراق چشم پوشی خواهند کرد.


به گفته بيان جابر، وزير دارايی عراق، بدهی های عراق بالغ بر ۵۰ ميليارد دلار می شود که طلبکاران عمده آن نيز کشورهای عربستان، کويت، روسيه وچين هستند.


در همين حال وزير دارايی عراق پيشنهاد روسيه را برای بخشودگی بدهی های عراق که آن را مشروط به مشارکت در طرح های نفتی اين کشور کرده است رد کرد . بيان جابر، پيشنهاد مسکو را غير قابل قبول دانسته است.


به گفته بيان جابر، وزير دارايی عراق، بدهی های عراق بالغ بر ۵۰ ميليارد دلار می شود که طلبکاران عمده آن نيز کشورهای عربستان، کويت، روسيه و چين هستند.

ماه گذشته عربستان سعودی نيز اعلام کرد که ۸۰ درصد بدهی های ۱۵ ميليارد دلاری عراق را به حالت تعليق در خواهد آورد.


بيشتر بدهی های عراقی بازمانده جنگ رژيم صدام حسين با ايران در دهه ۱۹۸۰ است که تخمین زده می شود رقم آن به ۱۵۰ میلیارد دلار بالغ شود.


۱۰۰ ميليارد دلار از اين بدهی ها در حال حاضر توسط کشورهای وام دهنده در کلوب پاريس مسکوت گذاشته شده است.



نشستی برای تامین امنیت


نشست بين المللی شرم الشيخ از صبح روز پنج شنبه در مصر آغاز به کار کرد تا درباره پايان دادن به خشونت های قومی و مذهبی در عراق وکمک به استقرار ثبات در این کشور به رايزنی و تبادل نظر پرداخته شود.



نوری المالکی در اجلاس شرم الشیخ بر تعهد دولتش برای اصلاحات ساختاری برای مشارکت دادن بیشتر اعراب سنی در روند سیاسی عراق تاکید کرد.


اجلاس شرم الشيخ در سطح وزرای امور خارجه کشورهای همسايه عراق، پنج کشور عضو دائم شورای امنيت و ديپلمات های ۵۰ کشور جهان برگزار می شود و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.


در سخنرانی افتتاحیه این نشست، نوری المالکی، نخست وزیر عراق از همه کشورهای جهان خواست تا بدهی های خارجی این کشور را ببخشند.


وی همچنین بر تعهد دولتش برای اصلاحات ساختاری برای مشارکت دادن بیشتر اعراب سنی در روند سیاسی عراق تاکید کرد.


آقای المالکی تاکید کرد که بخشوده شدن بدهی های عراق تنها راهی است که این کشور می تواند پروهژه های بیشتری که مورد نیاز است را به مرحله اجرا برساند.


وی افزود: دولت وحدت ملی یک برنامه سراسری بازسازی را آغاز کرده است و نیازمند منابع مالی گسترده برای انجام این پروژه ها است.


رایس: حمایت پنج ساله از استقرار ثبات در عراق


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این اجلاس از جامعه بین المللی خواست تا برای استقرار ثبات در عراق تا به مدت پنج سال از این کشور حمایت وسیع و مداوم داشته باشند.


خانم رایس افزود: در حالی که دولت عراق برای بهتر کردن زندگی شهروندان این کشور تلاش می کند ضروری است که حمایت مداوم و موثری از سوی همسایگان آن و جامعه بین المللی وجود داشته باشد.


وی نشست شرم الشیخ را رویدادی تاریخی خواند ولی در عین حال خاطرنشان کرد که این نشست آغازی برای یک روند به شمار می رود نه اینکه پایانی بر آن باشد.


وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که با حمایت بیشتر کشورها و سازمان های بین المللی این روند رشد خواهد کرد و قوی تر می شود لذا باید همه تلاش کنیم که مشارکت بین المللی در این زمینه به صورت پیوسته گسترش یابد.



خانم رایس گفت که همه ما همواره گفته ایم که عراق با ثبات خواست ما به شمار می رود، اکنون زمان برای هر کشوری فرا رسیده که با اقدامات تازه خود از این هدف پشتیبانی کند.


«ایران از ثبات در عراق حمایت می کند»


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران از دیگر سخنرانان روز نخست اجلاس شرم الشیخ بود که گفت جمهوری اسلامی از برقراری ثبات، امنیت و آشتی ملی در عراق حمایت می کند.


آقای متکی، برقراری امنیت و بازسازی عراق را دو نیاز اساسی عراق در شرایط کنونی دانست و افزود: نشست ما در مصر در تلاش برای کمک به ملت و دولت عراق به منظور پیشرفت سیاسی و اقتصادی و بهبود اوضاع امنیتی از طریقی واقعی است.


وی بار دیگر ایالات متحده را متهم کرد که وضعیت کنونی در عراق ناشی از سیاست هایی است که به گفته وی، « کشور استعمارگر در عراق اجرا می کند.»


جمهوری اسلامی که دارای مرزی طولانی با عراق است از سوی آمریکا متهم است که با ارسال اسلحه و آموزش نظامی شورشیان در عراق، سربازان آمریکایی و شهروندان عراقی را مورد هدف قرار می دهد.


XS
SM
MD
LG