لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

«آغاز غنی سازی اورانیوم در مقیاسی بزرگتر »


گزارش نیویورک تایمز می گوید که سانتريفيوژها در نطنز مقدار مناسبی سوخت برای راکتورها تهيه و بهتر ار حد انتظار کار می کنند.
گزارش نیویورک تایمز می گوید که سانتريفيوژها در نطنز مقدار مناسبی سوخت برای راکتورها تهيه و بهتر ار حد انتظار کار می کنند.

بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويند که ایران پس از حل مشکل تکنيکی سانتريفيوژها، غنی سازی اورانيوم را در مقياسی بزرگتر آغاز کرده است.



بر اساس گزارشی که روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز روز دوشنبه به نقل از منابع آژانس به چاپ رسانده است، در يک بازرسی کوتاه که بازرسان روز يکشنبه از تاسيسات اتمی نطنز انجام دادند آنها پی بردند که متخصصان ايرانی در حال حاضر از ۱۳۰۰ سانتريفيوژ استفاده می کنند.

اين گزارش می افزايد که اين سانتريفيوژها مقدار مناسبی سوخت برای راکتورها تهيه و بهتر ار حد انتظار کار می کنند.


نيويورک تايمز در همين زمينه اظهارات محمد البرادعي، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی را منعکس کرده که گفته است: به اعتقاد ما آنها (ايرانی ها) دانش زيادی درباره اينکه چگونه غنی سازی را انجام دهند، دارند.


به گفته وی،« از هم اکنون کامل کردن اين دانش يک مسئله است. مردم دوست ندارند اين را بشنوند ولی اين يک حقيقت است.»


ايران در فروردين ماه اعلام کرد که به فناوری توليد سوخت در مقياس صنعتی دست يافته است ولی حاضر نشد تا درباره تعداد سانتريفيوژهای راه اندازی شده اطلاعاتی منتشر کند.


بدنبال سفر بازرسان آژانس به ايران و بازديد آنها از تاسيسات نطنز اعلام شد که تهران ۱۳۰۰ سانتريفيوژ برای غنی سازی اورانيوم راه اندازی کرده است .


سفر اخير بازرسان اتمی به ايران برای تهيه گزارشی صورت می گيرد که قرار است محمد البرادعی در هفته آينده به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه کند.


شورای امنيت با صدرو دو قطعنامه در دسامبر و ماه مارس گذشته از ايران خواست تا برای جلب اعتماد جهانی غنی سازی اورانيوم را متوقف و به پای ميز مذاکره برای حل و فصل مسائل اتمی آن بازگردد.


اين شورا همچنين تحريم هايی عليه تهران اعمال کرده است و در تازه ترين موضعگيری آمريکا اعلام شده که در صورت امتناع ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم قطعنامه سومی برای تشديد تحريم ها در دستور کار شورای امنيت قرار خواهد گرفت.


جمهوری اسلامی ايران که به مدت ۱۸ سال برنامه اتمی خود را از چشم بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی دور نگهداشته بود می گويد که حاضر نيست از اين برنامه عقب نشينی کند.


قدرت های بزرگ جهانی نگران هستند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته ای خود که آن را «صلح آميز» می داند در مسير توليد سوخت برای توليد سلاح اتمی گام بردارد.


XS
SM
MD
LG