لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

البرادعی: احتمال حمله نظامی به ایران را رد نمی کنم


آقای ابرادعی می گوید که سه سال بازرسی آژانس از تاسيسات اتمی ايران نتوانسته صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران را به اثبات برساند.
آقای ابرادعی می گوید که سه سال بازرسی آژانس از تاسيسات اتمی ايران نتوانسته صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران را به اثبات برساند.

محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز يکشنبه گفت پيش بينی نمی کند که به ايران حمله نظامی خواهد شد، اما، نمی تواند احتمال بکارگيری نيروی نظامی عليه ايران را رد کند.


وی که در گفت و گو با تلويزيونی عربی الجزيره سخن می گفت، افزود: يک حمله احتمالی نظامی به ايران می تواند شرايط را پيچيده ترکند و پيامدهای وخيمی برای منطقه داشته باشد.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت، دليل اينکه وی گزينه نظامی را در مورد ايران مناسب نمی داند از آنجا ريشه می گيرد که او بر اين عقيده است که يک حرکت نظامی عليه ايران می تواند به عواقب وخيم تری در منطقه بينجامد، و به علاوه مشکل اتمی ايران همچنان لاينحل باقی بماند.


آقای البرادعی در عين حال گفت که اگر همه تلاش های ديپلماتيک برای حل بحران هسته ای ايران با شکست روبرو شود، در آن صورت تصميم در مورد انجام هرگونه حرکت نظامی عليه ايران، بايد از سوی شورای امنيت سازمان ملل اتخاذ شود.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی اظهار داشت: هنوز زمان به اندازه کافی برای انجام مذاکرات بين قدرت های غربی و ايران وجود دارد.


وی در مورد تحريم های اعمال شده در مورد جمهوری اسلامی گفت: تحريم های موجود دربردارنده هشدار جدی جامعه بين الملل به حکومت ايران است، اما اين تحريم ها نمی تواند خود به تنهايی راه حلی برای مشکل موجود باشد.


وی گفت چاره کار تنها در ادامه مذاکرات است.


شورای امنیت سازمان ملل در چهار ماه گذشته دو قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رساند و از جمهوری اسلامی خواست تا برای اعتماد سازی جهانی فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد.


آمریکا و سایر کشورهای غربی نگران هستند که ایران در چارچوب برنامه صلح آمیز هسته ای بدنبال تولید سلاح اتمی باشد. اما ایران این ادعا ها را رد کرده و برنامه خود در راستای تولید برق اعلام کرده است.


آقای البرادعی در مورد قابليت های هسته ای ونظامی ايران گفت که «هنوز مدرک محکمی دال بر اينکه برنامه های هسته ای ايران اهداف نظامی داشته باشد در اختيار ندارد»، اما در عين حال اضافه کرد، اين موضوع که سه سال بازرسی آژانس از تاسيسات اتمی ايران نيز نتوانسته صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران را به اثبات برساند، وی را نگران می کند.



البرادعی : ما هنوز مدرک محکمی دال بر اينکه برنامه های هسته ای ايران اهداف نظامی داشته باشد در اختيار نداریم، ولی اين موضوع نیز که سه سال بازرسی آژانس از تاسيسات اتمی ايران نتوانسته صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران را به اثبات برساند، نگران کننده است.

دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت، بر اين باور است که ايران هنوز تا ساخت يک سلاح اتمی فاصله زيادی دارد، وافزود، نمی تواند اين ادعای محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی را بپذيرد که گفته است ايران اکنون می تواند اورانيوم غنی شده را در«مقياس صنعتی» توليد کند.


جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته و در یک برنامه پر سر و صدا با عنوان روز ملی جشن هسته ای اعلام کرد که به توانایی تولید سوخت هسته ای در مقیباس صنعتی دست یافته است. این اعلام ایران با تردیدهای جدی از سوی کارشناسان و کشورهای مختلف روبرو شده است. هم اکنون دو بازرس سازمان بین المللی انرژی اتمی در ایران به سر می برند تا صحت و سقم این ادعا را بررسی کنند.


البرادعی گفت: ايران برای ساخت جنگ افزار اتمی به ۵۴۰۰۰ سانتريفيوژ نياز دارد، حال آن که اين کشور در حال حاضر تنها چند صد يا حداکثر ۱۰۰۰دستگاه سانتريفيوژ در اختيار دارد.


محمد البرادعی که یک تور عربی راه انداخته است، گفت که از دستيابی کشورهای عرب به دانش هسته ای در صورتی که در جهت به گفته وی علمی و دارای خط مشی جدی باشد حمايت می کند.


محمد البرادعی روز شنبه وارد امان پايتخت اردن شد تا در مورد راه اندازی برنامه هسته ای به منظور توليد برق و تهيه آب شيرين دولت آن کشور را راهنمايی کند.


XS
SM
MD
LG