لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

دستیابی «غیر قانونی» ایران به برخی مواد هسته ای


مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی
مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی

مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه، ۱۰ آوريل، در مصاحبه ای با راديوی آلمان گفت که ايران چهار تا شش سال ديگر نياز دارد تا بتواند اولين بمب اتمی خود را بسازد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، مليسا فلمينگ به «دويچلند فانک» گفت که هنوز زمان برای تلاش های ديپلماتيک وجود دارد.


خانم فلمينگ افزود: وی نمی فهمد که چرا تهران اجازه بازرسی به آژانس انرژی اتمی نمی دهد.


به گفته سخنگوی آژانس انرژی اتمی، ایران تاکنون به طور غير قانونی به برخی از مواد دست يافته است.


وی افزود ايران حق دارد که دارای تاسيسات اتمی باشد به شرط اینکه اين امر به صورت قانونی و شفاف صورت گيرد.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز دوشنبه در «جشن ملی روز فناوری هسته ای» در تاسيسات اتمی نطنز، اعلام کرد که ايران در زمره کشورهای توليد کننده سوخت هسته ای قرار گرفته است.


منابع خبری در سازمان انرژی اتمی ايران گزارش دادند ورود ايران به مرحله غنی سازی صنعتی، به معنای اين است که تمامی ۳۰۰۰ سانتريفوژ ايران به کار افتاده است.


به گزارش آسوشيتدپرس بسیاری از متخصصين معتقدند که اين تعداد سانتريفوژ برای توليد حداقل يک بمب اتمی در سال کافی است.



تعدادی از ديپلمات های مقيم وين که با برنامه هسته ای ايران آشنایی دارند گفتند که توانايی هسته ای ايران بسيار کمتر از آنچه که رييس جمهوری اين کشور در روز دوشنبه اعلام کرد، توسعه يافته است.


برخی از این متخصصين معتقدند که ايران در مورد تعداد سانتريفوژها اغراق کرده است تا از موقعيت بهتری برای مذاکره با قدرت های بزرگ دنيا داشته باشد.



«آنتونی کوردسمن» از پژوهشگران مرکز «مطالعات استراتژيک و بين الملل» می گويد: «ايران تاکنون در مورد توليد و توسعه سلاح های متعارف خود نيز دروغ گفته است.»


مايکل لوی، از شورای روابط خارجی نیز می گويد ما نبايد در مورد ادعاهای ايران زود قضاوت کنيم و هر چه را که ادعا می کند باور نماييم.


تعدادی از ديپلمات های مقيم وين که با برنامه هسته ای ايران آشنایی دارند گفتند که توانايی هسته ای ايران بسيار کمتر از آنچه که رييس جمهوری اين کشور در روز دوشنبه اعلام کرده توسعه يافته است.


اين ديپلمات ها گفته اند که ايران حدود ۶۵۰ سانتريفوژ در اختيار دارد که می تواند به آنها گاز تزریق کند تا در برخی از مراحل غنی سازی مورد استفاده قرار گيرد.


ژان بپتيس ماتی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: بايد ميان واقعيت دستیابی ایران به فن آوری هسته ای توسط ايران و اعلاميه ها تفاوت گذاشت.


بازرسان هسته ای در نطنز


در همین حال روز سه شنبه اعلام شد که دو تن از بازرسان سازمان بين المللی انرژی اتمی وارد ايران شدند تا از تاسيسات اتمی نطنز که تهران گفته است در آن به مرحله توليد صنعتی سوخت اتمی رسيده است بازديد کنند.


بايد ميان واقعيت دستیابی ایران به فن آوری هسته ای توسط ايران و اعلاميه ها تفاوت گذاشت.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه

اين دو بازرس يک هفته در ايران به سر خواهند برد و قرار است که از تاسيسات غنی سازی اورانيوم در شهر نطنز بازديد کنند.


يک مقام ايرانی نيز در گفت وگو با رويترز اين خبر را تاييد کرده و اظهار داشته که بازديد اين بازرسان در ادامه بازديدهای منظم آنها صورت می گيرد.


براساس گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی، بازرسان اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد به طور مرتب از تاسيسات اتمی ايران ديدار می کنند، ولی پس از تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی در سال گذشته، تهران اجرای پروتکل الحاقی را به حالت تعليق درآورده است.


ايران با تصويب اين پروتکل به آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه داده بود که به طور سرزده از تاسيسات اتمی بازديد کنند.


XS
SM
MD
LG