لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

بازرسان هسته ای از نطنز بازديد می کنند


روسيه روز سه شنبه نسبت به توانايی ايران برای غنی سازی اورانيوم در مقياس صنعتی ابراز ترديد کرد.
روسيه روز سه شنبه نسبت به توانايی ايران برای غنی سازی اورانيوم در مقياس صنعتی ابراز ترديد کرد.

دو تن از بازرسان سازمان بين المللی انرژی اتمی روز سه شنبه وارد ايران شدند تا از تاسيسات اتمی نطنز که تهران گفته است در آن به مرحله توليد صنعتی سوخت اتمی رسيده است بازديد کنند.


براساس گزارش خبرگزاری فارس، اين دو بازرس يک هفته در ايران به سر خواهند برد و قرار است که از تاسيسات غنی سازی اورانيوم در شهر نطنز بازديد کنند.


يک مقام ايرانی نيز در گفت وگو با رويترز اين خبر را تاييد کرده و اظهار داشته که بازديد اين بازرسان در ادامه بازديدهای منظم آنها صورت می گيرد.


براساس گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی، بازرسان اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد به طور مرتب از تاسيسات اتمی ايران ديدار می کنند، ولی پس از تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی در سال گذشته، تهران اجرای پروتکل الحاقی را به حالت تعليق درآورده است.


ايران با تصويب اين پروتکل به آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه داده بود که به طور سرزده از تاسيسات اتمی بازديد کنند.


رييس جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه اعلام کرد که ايران توانسته است به فن آوری توليد سوخت اتمی در مقياس صنعتی دست يابد، ولی نه وی و نه هيچ يک از مقامات ايرانی حاضر نشدند تا درباره تعداد سانتريفيوژ های راه اندازی شده برای اين مرحله اظهار نظر کنند.


محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی اعلام اين موضوع را به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی واگذار کرد.


وی از پاسخ صريح درباره تعداد سانتريفيوژهايی که به آنها گاز تزريق شده خودداری کرد و گفت: برای آگاهی از تعداد سانتريفيوژهايی که گاز يو.اف. ۶ به آنها تزريق شده بايد تا ۲۰روز ديگر صبرکرد.


پيشتر، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران اعلام کرده بود که به سه هزار سانتريفيوژ گاز تزريق شده است.


ضرورتی نمی بينيم اکنون تعداد سانتريفيوژهايی که تزريق گاز شده را اعلام کنيم، برای آگاهی از تعداد سانتريفيوژها بايد تا۲۰روز ديگر که بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش خود را ارايه می دهند، صبرکرد.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران


آقای سعيدی به ايرنا گفته است: « ضرورتی نمی بينيم اکنون تعداد سانتريفيوژهايی که تزريق گاز شده را اعلام کنيم، برای آگاهی از تعداد سانتريفيوژها بايد تا ۲۰ روز ديگر که بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش خود را ارايه می دهند، صبرکرد.»



وی تصريح کرد:«وقتی بازرسان آژانس گزارش خود را ارايه دهند ، تعداد سانتريفيوژها مشخص می شود.»


بی اطلاعی روسيه


در همين حال، روسيه روز سه شنبه نسبت به توانايی ايران برای غنی سازی اورانيوم در مقياس صنعتی ابراز ترديد کرد و گفت که هنوز تاييد اين موضوع را دريافت نکرده است.



سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می گوید که مسکو قبلا از برنامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران در مقیاس صنعتی مطلع نبوده است.

وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه ای گفته است که مسکو پيشتر از اين موضوع مطلع نبوده است، ولی «هر گونه پيشرفت غير منتظره فنی در برنامه هسته ای ايران ماهيت تلاش برای غنی سازی اورانيوم توسط تهران را تغيير خواهد داد.»


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه افزود:«ما در تماس با کارشناسان سازمان بين المللی انرژی اتمی در صدد روشن کردن اين مسئله هستيم.»


به گزارش خبرگزاری های روسی، وی افزود: «هنوز تاييد اين موضوع را که ايران واقعا غنی سازی اورانيوم را در آبشارها شروع کرده است، دريافت نکرده ايم.»


موقعيت ممتاز؟


همزمان با اعلام خبر گام تازه هسته ای از سوی مقامات جمهوری اسلامی، خبرگزاری رويترز به نقل از کارشناسانی که نامشان منتشر نشده، گزارش داده که ايران قبلا نيز برای بالا بردن قدرت چانه زنی خود در قبال غرب ادعاهای بزرگی را در زمينه دستيابی به فن آوری هسته ای مطرح کرده است، اما همواره با مشکلات فنی روبه رو بوده است.



کارشناسان آمريکايی می گويند که در تئوری، راه اندازی سه هزار سانتريفيوژ شايد در طول يک سال برای توليد سلاح اتمی کافی باشد. اما آنها شک دارند که ايران اين تعداد سانتريفيوژ را راه اندازی کرده باشد.

کارشناسان آمريکايی می گويند که در تئوری، راه اندازی سه هزار سانتريفيوژ شايد در طول يک سال برای توليد سلاح اتمی کافی باشد. اما آنها شک دارند که ايران اين تعداد سانتريفيوژ را راه اندازی کرده باشد.


به دنبال اعلام روز دوشنبه ايران مبنی بر دستيابی به توانايی سوخت هسته ای در مقياس صنعتی، جمهوری اسلامی خواستار به رسميت شناختن اين موضوع توسط غرب شد.


معاون سازمان انرژی اتمی گفته است که « تا پيش از غنی سازی اورانيوم، وضعيت ما متفاوت بود. اما به دنبال غنی سازی در سطح آزمايشگاهی و سپس صنعتی اين وضع تغيير کرده و اکنون ما در موقعيت برتر هستيم.»


ايالات متحده، اعلام روز دوشنبه ايران را «بسيار نگران کننده» خوانده است. واشينگتن از جمهوری اسلامی خواسته است که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را تعليق کند و به پای ميز مذاکره بازگردد.


ولی تهران هرگونه پيش شرطی را برای انجام مذاکره با غرب را رد کرده و بر ادامه برنامه غنی سازی اورانيوم تاکيد دارد.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری با همتای افغانی خود گفت که «تعليق موضوعی است که ما از آن عبور کرده ايم و فکر می کنيم طرف های مقابل نيز بايد در فضای واقعيات جديد حرکت کنند.»


وی گفت:«چنانچه آنها(غرب) حرف جديدی برای گفت و گو با ما دارند ما همواره اعلام کرده ايم که برای مذاکره جامع و بدون پيش شرط آماده هستيم.»


ماه گذشته شورای امنيت سازمان ملل با تصويب قطعنامه ای، تحريم های تسليحاتی و مالی و محدوديت سفر برای پاره ای از افراد درگير در پروژه هسته ای ايران را به تصويب رساند و به تهران ۶۰ روز مهلت داد تا غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


اما جمهوری اسلامی اين قطعنامه را رد و آن را «غيرقانونی» توصيف کرد.


XS
SM
MD
LG