لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

لاریجانی: حالا زمان تفاهم با غرب است


علی لاریجانی، مذاکره کننده ارشد ایرانی در پرونده هسته ای
علی لاریجانی، مذاکره کننده ارشد ایرانی در پرونده هسته ای

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در مشهد اعلام کرد که ایران امروز چرخه سوخت خود را کامل کرده و اگر غربی ها مایل به تفاهم با ایران هستند، وقت آن امروز است.


مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی برای روحانی ها و طلبه ها گفت:«ما آماده مذاکره و تفاهم با کشورهای غربی به منظور رفع نگرانی آنها از ایران هسته ای هستیم.»


به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی گفت:«غربی ها بدانند راه رسیدن به تفاهم با ایران در قطعنامه های شورای امنیت نیست و اگر این راه را ادامه دهند، ایران هم واکنش جدی نشان می دهد و ممکن است آینده ان پی تی هم با چالش جدی مواجه شود.»


جمهوری اسلامی ایران، از کشورهای متعهد به معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، ان پی تی، است و هنوز عضو این معاهده محسوب می شود.


آقای لاریجانی درباره نگرانی ها و پرسش هایی که درباره فعالیت های هسته ای ایران مطرح است، گفت:اگر برای غرب ابهاماتی مانده، به این دلیل است که به ما اجازه ندادند به پرسش های آنها پاسخ دهیم

یک گروه از محافظه کاران تندرو در جمهوری اسلامی ایران، از مدافعان خروج ایران از ان پی تی هستند و بارها این موضع را نشان داده اند.


آقای لاریجانی درباره نگرانی ها و پرسش هایی که درباره فعالیت های هسته ای ایران مطرح است، گفت:«اگر برای غرب ابهاماتی مانده، به این دلیل است که به ما اجازه ندادند به پرسش های آنها پاسخ دهیم.»


وی ضمن ابراز ناراحتی از تعقیب پرونده فعالیت های هسته ای ایران در شورای امنیت گفت:«بر اساس کدام حقوق بین المللی، کشوری را به خاطر ترس از آینده مجازات می کنند؟ مگر این همه بازدید از مراکز نظامی و هسته ای ما کافی نبوده است؟»


آمریکا و کشورهای غربی، فعالیت های هسته ای ایران را تلاش برای دستیابی به بمب اتمی می دانند و ایران اعلام کرده فعالیت های هسته ای را برای دستیابی به برق دنبال می کند.


وی عقب کشیدن جمهوری اسلامی ایران از فعالیت های هسته ای را رد کرد و گفت:«غربی ها در تامین سوخت کشور، سابقه خرابی دارند و آنها پس از انقلاب، قراردادهای هسته ای خود با ما را لغو کردند، نیروگاه بوشهر را تکمیل نکردند وبا این سوابق، از ما می خواهند به آنها اطمینان کرده و سوخت خود را از آنها بگیریم.»


جمهوری اسلامی ایران در حالی به دنبال چرخه سوخت است که تنها نیروگاه اتمی ایران در بوشهر قرار بوده سه سال پیش کار خود را آغاز کند که هنوز این اتفاق نیافتاده و ایران قرارداد تامین سوخت ۱۰ ساله هم با روسیه امضا کرده و پول آن را هم پرداخته است.




«خبر خوش هسته ای در راه است»

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، قرار است روز دوشنبه، قدمی دیگر در مقابله با دنیای غرب بردارد و احتمالا اعلام کند که ایران زنجیره سانتریفوژهای خود را کامل کرده و غنی سازی نیمه صنعتی را آغاز می کند.


آقای احمدی نژاد که به تازگی سعی کرده که بخشندگی و عطوفت خود را با آزادی ۱۵ ملوان بریتانیایی نشان دهد، در نطنز حاضر شده و در آن جا سخنرانی خواهد داشت.


رییس جمهوری اسلامی ایران، قرار است درباره آنچه که «پیشرفت بزرگ هسته ای ایران» توصیف شده و ورود به فاز جدی در فعالیت های هسته ای ایران اطلاع رسانی کند..


روزنامه اعتماد ملی، پرده از خبر خوش هسته ای برداشته و نوشته که قرار است ایران غنی سازی در حد نیمه صنعتی را آغاز کند

روز دوشنبه، مقارن با روزی است که ایران برای نخستین بار فعالیت های غنی سازی خود را آغاز کرد و یک سال پیش خبر داد که به فناوری غنی سازی اورانیوم دست یافته است.


امروز در ایران، اتوبوس ها و متروها رایگان هستند و زنگ هسته ای هم در مدارس به صدا درآمده و از ساعت نه صبح امروز، مدارس با زنگ هسته ای کار خود را شروع کرده اند.


قرار شده است که مقارن با سخنرانی رییس جمهوری ایران، حدود ۱۵۰۰ نفر از بسیجی ها، در اطراف مرکز هسته ای بازفرآوری اورانیوم اصفهان و مرکز آب سنگین اراک، زنجیره ای انسانی تشکیل دهند و پیام دهند که «تا پای جان برای مقابله و نگهداری فعالیت های خود، ایستاده اند.»


در برنامه ها، اعلام شده است که بچه ها بادبادک هایی هوا می کنند که روی آن نوشته شده:«آینده ای روشن با انرژی اتمی»، و تمامی این بادبادک ها بر فراز نیروگاه اتمی بوشهر و تاسیسات اصفهان به پرواز در می آید.


نمایی از تاسیسات هسته ای نطنز که قرار است اخبار خوش از آن جا اعلام شود

رییس جمهوری اسلامی ایران چندی پیش وعده داده بود که به زودی به مردم «اخبار خوش هسته ای» می دهد و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی هم دو روز است مدام تکرار می کند که رییس جمهوری به نطنز می رود تا «خبر خوش هسته ای» را اعلام کند.


هر گونه خبر پیشرفت در انرژی هسته ای و فعالیت های اتمی، به معنای نگرانی بیشتر غرب از ایران است که به فعالیت های هسته ای ایران مشکوک است و آن را تلاشی برای دستیابی به بمب اتمی می داند.


ایران خبر داده بود که قصد دارد زنجیره ای ۳۰۰۰ تایی از سانتریفوژها را راه اندازی کند و هرگونه خبر خوش، اشاره ای به این راه و یا نزدیک شدن به آن است.


روزنامه اعتماد ملی، پرده از خبر خوش هسته ای برداشته و گفته که قرار است ایران غنی سازی در حد نیمه صنعتی را آغاز کند.


این در حالی است که اطلاعات رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر می دهد که ایران دو زنجیره سانتریفوژ ۱۶۴ تایی دارد و هنوز فاصله ای بسیار زیادی با زنجیره ۳۰۰۰ تایی دارد.


اسناد آژانس هم نشان می دهد ایران در تاسیسات نطنز، فقط ۱۰۰۰ دستگاه سانتریفوژ دارد و تا به حال توانسته به حدود یک سوم از این تعداد سانتریفوژ گاز هگزوفلوراید اورانیوم تزریق کرده و غنی سازی در حد آزمایشگاهی را انجام دهد.


شورای امنیت سازمان ملل متحد، در دو قطعنامه جدی، هم به ایران اولتیماتوم ۶۰ روزه داده که غنی سازی را تعلیق کند و هم این که تحریم هایی علیه ایران اعمال کرده است.


جمهوری اسلامی ایران هر دو قطعنامه را رد کرده و آنها را «غیرقانونی» توصیف کرده است.


سال گذشته، و در شروع فعالیت های غنی سازی، ایران اعلام کرد به دنبال غنی سازی ۳/۵ درصدی است. برای ساخت بمب اتمی، غنی سازی بالای ۹۰ درصد لازم است.


XS
SM
MD
LG