لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

«ممکن است روس ها در ارسال سوخت تاخیر کنند»


آقای آقازاده می گوید که قرار است هیاتی از روسیه به ایران سفرکرده و تفاهم نامه های مالی را با ایرانی ها امضا کند.
آقای آقازاده می گوید که قرار است هیاتی از روسیه به ایران سفرکرده و تفاهم نامه های مالی را با ایرانی ها امضا کند.

غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه اعلام کرد ممکن است روس ها ارسال سوخت نیروگاه را به تاخیر بیاندازند که نشان می دهد نباید به دیگر کشورها برای تامین سوخت مطمئن بود و ایران باید غنی سازی را ادامه دهد.


غلامرضا آقازاده، به اختلاف هایی که با روسیه بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر پیش آمده اشاره کرد و گفت:«اگر روس ها نخواهند سوخت نیروگاه بوشهر را تحویل دهند، باید به طور جدی غنی سازی را دنبال کنیم و این به نفع روسیه نخواهد بود.»


وی در ادامه خبر داد هر زمان که سوخت نیروگاه بوشهر به ایران تحویل داده شود، مبلغ آن هم به روس ها پرداخت می شود.


رییس سازمان انرژی اتمی خبر داده است که مسایل مالی میان روسیه و ایران حل شده و ایران به روس ها کمک مالی می کند.

آقای آقازاده گفته که «روسیه به صراحت به ایران اعلام کرده از نظر حقوقی، طلبی از ایران ندارد ولی چون شرکت پیمانکار روسی نقدینگی ندارد، ایران باید به آنها کمک کند.»


رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه خبر داده مسایل مالی میان روسیه و ایران حل شده و ایران به روس ها کمک مالی می کند.


غلامرضا آقازاده همچنین گفته که اخبار خوش هسته ای که محمود احمدی نژاد هم خبر آن را داده بود قرار است روز بیستم فروردین ماه اعلام شود.


با اختلاف هایی که از ماه ژانویه میان ایران و روسیه بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر اتفاق افتاده بود، شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت» اعلام کرد که بدلیل پرداخت نکردن اقساط ساخت نیروگاه بوشهر کار تحویل آن دو ماه به تاخیر خواهد افتاد.


ایران می گوید که در این زمینه تاخیزی نداشته و حتی بیش از تعهدات خود به طرف روسی پول داده است. تهران در عین حال گفته که با توجه به اهمیت نیروگاه بوشهر برای آن، حاضر است که مازاد بر قرارداد پول پرداخت کند.


پیش از سال نو خورشیدی دو طرف مذاکراتی را برای حل و فصل اختلافات خود آغاز کردند ولی به دلیل در پیش بودن تعطیلات نوروزیف گفت وگوها متوقف شد.


آقای آقازاده می گوید که قرار است هیاتی از روسیه به ایران سفرکرده و تفاهم نامه های مالی را با ایرانی ها امضا کند.


رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین اعلام کرد که تاکنون کار ساخت نیروگاه بوشهر ۹۲ درصد پيشرفت داشته است و تنها هشت درصد دیگر آن باقی مانده است.


فعالیت های هسته ای ادامه دارد


پرویز داوودی، معاون رییس جمهوری اسلامی ایران هم در جریان سفر به بوشهر، به خبرنگار مهر گفته است که «قطعنامه های صادر شده در شورای امنیت سازمان ملل، هیچ تاثیری در برنامه هسته ای ایران نداشته است.»


آقای داوودی همچنین خبر داده که جریان پیشرفت زنجیره های سوخت هسته ای در نطنز در حال انجام است و هیچ توقفی در آن به وجود نیامده است.


ساخت نیروگاه بوشهر هنوز به پایان نرسیده و دو سال از زمانی که قرار بود آماده شود، گذشته است

شورای امنیت در قطعنامه ۱۷۴۷ که دو هفته پیش صادر شد، از ایران خواست برای اعتماد سازی، فعالیت های غنی سازی خود را تعلیق کند و برای ایران مهلتی ۶۰ روزه هم در نظر گرفته است.


جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را رد کرده و گفته به فعالیت های غنی سازی خود ادامه می دهد.


آمریکا و کشورهای غربی، احتمال می دهند که فعالیت های هسته ای ایران گامی برای دستیابی به ساخت بمب اتمی باشد اما ایران اعلام کرده که در پی دستیابی به برق است.


جمهوری اسلامی ایران در حالی به دنبال دستیابی به سوخت هسته ای است که تنها نیروگاه اتمی ایران در بوشهر هنوز به پایان نرسیده و ایران قراردادی ۱۰ ساله با روسیه برای تامین سوخت نیروگاه امضا کرده است.


ایران و نیروگاه های اتمی دیگر


محمد سعیدی، معاون بین الملل و برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی ایران هم در بوشهر خبر داد که برگزاری مناقصه برای ساخت نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی در ماه های آینده در ایران برگزار می شود.


تنها نیروگاه اتمی ایران در بوشهر، در صورت شروع به کار، ۱۰۰۰مگاوات برق تولید می کند.


آقای سعیدی خبر داده که برنامه برگزاری مناقصه برای ساخت نیروگاه های بیشتر، بخشی از برنامه ای است که ایران طراحی کرده و قرار است به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای برسد.


XS
SM
MD
LG