لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

«ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف کند»


آمريکا، بريتانيا، اتحاديه اروپا و دبير کل سازمان ملل متحد ایران را به اجرای قطعنامه سازمان ملل متحد ترغیب کردند.
آمريکا، بريتانيا، اتحاديه اروپا و دبير کل سازمان ملل متحد ایران را به اجرای قطعنامه سازمان ملل متحد ترغیب کردند.

آمريکا، بريتانيا، اتحاديه اروپا و دبير کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه نهم آوريل از ايران خواستند قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا و فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


کشورهای آمريکا و بريتانيا به همراه اتحاديه اروپا و دبيرکل سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی بر قرار گرفتن ايران در زمره کشورهای توليد کننده سوخت هسته ای، از تهران خواستند به قطعنامه ۱۷۴۷ عمل کرده و به خواست جامعه جهانی برای متوقف کردن فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم گردن نهد.


آمريکا: دولت ايران منافع مردم را ناديده می گيرد


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد گفت ما نسبت به ادعای ايران درباره توليد سوخت هسته ای در سطح صنعتی بسيار نگران هستيم.


آقای جاندرو افزود ايران به جای متوقف کردن فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم ، با سرپيچی از خواست جامعه بين المللی خود را بيشتر منزوی خواهد کرد.


ما به طور روشن هميشه اعلام کرده ايم که خوشحال خواهيم شد که ايران بتواند از انرژی هسته ای به طور صلح آميز استفاده کنند، اما ايران بايد جامعه جهانی را قانع کند که چنين اهدافی را دنبال می کند
سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا

سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد تصريح کرد اين اقدام جمهوری اسلامی منافع مردم ايران در دريافت بسته پيشنهادی که توسط کشورهای آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين، فرانسه و آلمان ارايه شد، ناديده می گيرد.


آقای جاندرو گفت:«ما از از رژيم ايران می خواهيم که به تهعدات خود نسبت به آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل کند.»


بان گي مون: ايران قطعنامه های شورای امنيت را اجرا کند


بان گي مون دبيرکل سازمان ملل متحد ايران روز دوشنبه را ترغيب کرد تا به طو رکامل قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد را اجرا کند و توليد سوخت هسته ای را متوقف کند.


آقای گيمون در واکنش به اظهارات آقای احمدی نژاد درباره توليد صنعتی سوخت هسته ای گفت:«وظيفه هر عضو سازمان ملل متحد اين است که قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد را اجرا کند و من دولتمردان ايران ترغيب می کنم که چنين کنند.»


درهمین زمینه، يک سخنگوی وزارت امورخارجه بريتانيا نگرانی خود را از اقدام ايران توسعه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم اظهار و از جمهوری اسلامی خواست تا غنی سازی اورانيوم رامتوقف کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه ، اين سخنگوی وزارت امورخارجه بريتانيا افزود:«ما به طور روشن هميشه اعلام کرده ايم که خوشحال خواهيم شد که ايران بتواند از انرژی هسته ای به طور صلح آميز استفاده کنند، اما ايران بايد جامعه جهانی را قانع کند که چنين اهدافی را دنبال می کند.»


او گفت:«جامعه بين المللی برای اطمينان از اين که ايران نتواند به توليد جنگ افزار هسته ای دست يابد در کنارهم يک صدا خواهند بود.»


کميسيون اورپايی روز دوشنبه تصريح کرد که ايران بايد «به طور کامل» با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کرده و قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد را نيز اجرا کند.


تون وان ليروپ سخنگوی کميسيون اروپايی، در واکنش به خبر هسته ای ايران، به خبرگزاری فرانسه گفت ايران می بايست قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ را اجرا کند.


از سوی ديگر آژانس بين المللی انرژی اتمی از اظهار نظر درباره خبر توليد صنعتی سوخت هسته ای توسط ايران خودداری کرد.


در همين حال يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی اتمی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه خبر اعلام شده توسط ايران را يک مانور و تاکتيک سياسی قلمداد کرد.


او افزود در جلسه آينده آژانس در ۱۱ ژوئن، بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی آخرين گزارش های خود را درباره ايران اعلام خواهند کرد.


تعداد سانتریفیوژها


از سوی ديگر،محمد سعيدی،معاون امور بين‌الملل سازمان انرژی اتمی ايران، از پاسخ صريح درباره تعداد سانتريفيوژهايی که به آنها گاز تزريق شده خودداری کرد و گفت:«برای آگاهی از تعداد سانتريفيوژهايی که گاز يو.اف. ‪ ۶‬ به آنها تزريق شده بايد تا ‪ ۲۰‬روز ديگر صبرکرد.» پیشتر ، علی لاریجانی اعلام کرده بود که به سه هزار سانتریفیوژ گاز تزریق شده است.


به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، سعيدی افزود:«ضرورتی نمی‌بينيم که اکنون تعداد سانتريفيوژهايی که تزريق گاز شده را اعلام کنيم، برای آگاهی از تعداد سانتريفيوژها بايد تا ‪ ۲۰‬روز ديگر که بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گزارش خود را ارايه می‌دهند، صبرکرد.»


وی تصريح کرد : «وقتی بازرسان آژانس گزارش خود را ارايه دهند ، تعداد سانتريفيوژها مشخص می‌شود.»


معاون امور بين‌الملل سازمان انرژی اتمی تاکيد کرد : «تمام فعاليت‌های جمهوری اسلامی ايران ازجمله اقدامات صورت‌گرفته درتاسيسات غنی‌سازی اورانيوم نطنز با اطلاع آژانس بين‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گيرد.»


XS
SM
MD
LG