لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۸

لایحه سنای آمریکا برای فشار بیشتر بر ایران


ايالات متحده زمانی فشارها را بر ايران بيشتر کرد که تهران حاضر نشد تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.
ايالات متحده زمانی فشارها را بر ايران بيشتر کرد که تهران حاضر نشد تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.


دو سناتور آمريکايی درصدد هستند تا با فشار بیشتر بر شرکت های آمريکايی مانع از سرمايه گذاری آنها در صنايع نفت و گاز آمريکا شوند.


سناتور باراک اوباما، به همراه سام براون بک، سناتور جمهوريخواه که هر دو نامزد انتخابات رياست جمهوری آمريکا هستند لايحه ای را برای محروم کردن بيشتر شرکت ها از انجام معامله با ايران ارائه کرده اند.


اين لايحه به دولت و ايالت های آمريکا اختيار می دهد تا دارايی های خود را از شرکت های طرف معامله با ايران بيرون کشيده و محملی قانونی برای حمايت از سرمايه افراد متضرر بوجود آورند.


براساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين لايحه همچنين از دولت فدرال خواسته است تا ليست شرکت هايی که حداقل بيست ميليون دلار در صنايع نفت و گاز ايران سرمايه گذاری کرده اند و خاطی به شمار می روند را منتشر کند.


سناتور براون بک در توجيه چنين لايحه ای گفته است که « رژيم جمهوری اسلامی بزرگترين دولت حامی تروريسم به شمار می رود ، با افتخار يک برنامه غير قانونی اتمی را دنبال کرده و حقوق بشر را در ايران نقض می کند.»


سناتور اوباما نیز که برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری آمريکا مبارزات خود را افزايش داده است در روزهای اخير ديدگاه های خود را درباره ايران صريحتر بيان کرده است.


همه آمريکايی ها می توانند نقشی در اعمال فشار بر شرکت ها بازی کنند تا مناسبات خود را با رژيم ايران قطع کنند؛ رژيمی که حامی دولتی ترور بوده و تهديدی برای حاميان ما در منطقه و امنيت بين المللی به شمار می رود.
سناتور اوباما


وی در رابطه با لايحه جديد می گويد که « همه آمريکايی ها می توانند نقشی در اعمال فشار بر شرکت ها بازی کنند تا مناسبات خود را با رژيم ايران قطع کنند؛ رژيمی که حامی دولتی ترور بوده و تهديدی برای حاميان ما در منطقه و امنيت بين المللی به شمار می رود.»


اين سناتور دمکرات هدف از اين برنامه را « متقاعد کردن ايران به تغيير اساسی در سياست های خود» اعلام کرده است.


هم براون بک و هم اوباما اخيرا اعلام کردند که سرمايه های خود را از شرکت هايی که با سودان معامله دارند خارج کرده اند.


کنگره آمريکا در سال ۱۹۹۶ و با تصويب لايحه ای که به «داماتو» معروف شد از دولت خواست تا شرکت هايی که بيش از بيست ميليون دلار در ايران و ليبی سرمايه گذاری می کنند را مورد تحريم قرار دهد.


اين تحريم ها گرچه شرکت هايی آمريکايی را از حضور در صنعت نفت ايران محروم کرد ولی برخی از شرکت های اروپايی و آسيايی به سرمايه گذاری در ايران پرداختند.


در ماه های اخير که موج تحريم ها عليه ايران آغاز شده است بانک ها و شرکت های خارجی بيشتری از حضور در بازار ايران امتناع کرده اند.


ايالات متحده زمانی فشارها را بر ايران بيشتر کرد که تهران حاضر نشد تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.


شورای امنيت با صدور قطعنامه ۱۷۴۷ به ايران تا روز ششم خردادماه فرصت داده تا روند غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در اورده و به پای ميز مذاکره بر گردد.


ايران که می گويد برنامه هسته ای آن صلح آميز است اين ضرب الاجل را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG