لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

مذاکرات ایران و آمریکا هفتم خرداد برگزار می شود


آقای متکی می گیود که این مذاکرات با حضور مقام های عراقی برگزار می شود.
آقای متکی می گیود که این مذاکرات با حضور مقام های عراقی برگزار می شود.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران روز پنج شنبه اعلام کرد که ملاقات ميان مقام های ايرانی و آمريکايی درباره عراق روز هفتم خرداد ماه برگزار می شود.


اقای متکی که به پاکستان سفر کرده است در يک نشست خبری به خبرنگاران گفت که « اين مذاکرات محدود به عراق بوده و در خاک اين کشور برگزار می شود و مقامات عراقی نيز در آن شرکت خواهند داشت.»


به گفته اين مقام ايرانی، « مذاکرات پيش رو به درخواست رهبران عراقی انجام خواهد شد و مذاکره کننده گان نيز سفرای ايران و آمريکا خواهند بود.»


اوايل هفته جاری ايران اعلام کرد که گفت وگوهايی ميان تهران و واشينگتن بر سر موضوع امنيت در عراق انجام خواهد شد و بدنبال آن مقام های آمريکايی اين موضوع را تاييد کردند.


واشينگتن تاکيد کرده که ملاقات ميان طرفين تنها درباره عراق و اينکه جمهوری اسلامی چگونه می تواند «نقشی سازنده» ايفاء کند خواهد بود و شامل پرونده هسته ای ايران نخواهد شد.


روز چهارشنبه، آيت الله علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی با تاييد انجام اين مذاکرات گفته بود که گفت وگوهای طرفين تنها برای يادآوری آنچه که وی «وظايف اشغالگران در قبال عراق» عنوان کرد دانست.»


وی افزود: « آمريکايی ها می گويند به غير از موضوع عراق، در مورد مسئله ديگری مذاکره نخواهند کرد اما ما به آنها می گوييم حتی موضوع عراق هم به شما ربطی ندارد و گفت وگو فقط در مورد وظيفه اشغالگران در قبال امنيت عراق است.»


مذاکراتی «مهم»


در همين حال، جان نگروپونته، معاون وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه، ۱۶ ماه مه، گفت و گوهای آتی ميان ايران و آمريکا بر سر عراق را «تحولی مهم» توصيف کرد.


آقای نگروپونته که در پاريس به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، با آنکه برنامه مذاکره و گفت و گوی آتی ميان ايران و آمريکا را «پيشرفت غير منتظره ای» ندانست، اما اين مذاکرات را «تحول مهمی» برای دو کشوری که به «شدت درگير عراق» هستند، توصيف کرد.


معاون وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «(مذاکره ميان ايران و آمريکا)، در چارچوب تلاش برای درگير کردن کشورهای همسايه عراق برای يافتن راه های با ثبات سازی اين کشور، تحول مهمی است.»


آقای نگروپونته گفت که ايالات متحده آمريکا، در برخورد با ايران، ديپلماسی را ترجيح می دهد و افزود: ديپلماسی به نفع ايران نيز هست، «زيرا می تواند راه را برای بهبود روابط دو کشور هموار سازد.»


آمريکا در ماه های اخير بر دامنه انتقادهای خود از ايران درباره دخالت در عراق افزوده است و ژانويه گذشته نيز پنج ايرانی را که می گويد وابسته به سپاه قدس جمهوری اسلامی هستند را در اربيل عراق بازداشت کرد.


اين افراد که از آن زمان در بازداشت به سر می برند متهم به قاچاق مواد منفجره قوی و بمب های کنار جاده ای برای شورشيان عراقی هستند. ايران اين اتهامات را رد کرده و افراد بازداشتی را «ديپلمات» خوانده است.


XS
SM
MD
LG