لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

خامنه ای: محور گفت وگو، یادآوری وظایف آمریکا است


رهبر جمهوری اسلامی از واکنش برخی محافل داخلی در قبال مذاکره با امریکا نیز انتقاد کرده است.
رهبر جمهوری اسلامی از واکنش برخی محافل داخلی در قبال مذاکره با امریکا نیز انتقاد کرده است.


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه مذاکره آتی ميان تهران و واشينگتن را تنها برای يادآوری «مسئوليت و وظايف آمريکايی ها در قبال امنيت عراق» دانست.


آقای خامنه ای که در مشهد و در جمع برخی از روحانيون و طلاب دينی اين شهر سخن می گفت با حمله به دولت آمريکا اظهار داشت که «سياست جمهوری اسلامی ايران در عدم مذاکره و ارتباط با آمريکا تا هنگامی که سياست های اين دولت استکباری تغيير نکند به قوت خود باقی است.»


وی افزود: «به دليل اين که آمريکا به عنوان دولت اشغالگر به وظايف خود در برقراری امنيت در عراق عمل نمي کند و دست دولت اين کشور را بسته و برای سرنگونی آن، تلاش و از تروريست ها نيز حمايت مي کند، وزارت امور خارجه به درخواست دولت عراق تصميم گرفت در يک گفت و گوی رودررو با آمريکايی ها، مسئوليت و وظايف آنان را درقبال امنيت عراق يادآوری و با آنها اتمام حجت کند.»


روز يکشنبه سخنگوی وزارت امورخارجه ايران و سپس مقامات آمريکايی تاييد کردند که قرار است نمايندگان دو کشور بزودی برای بحث درباره امنيت عراق نشستی را در بغداد برگزار کنند.



آقای خامنه ای گفته است که سیاست ایران در عدم مذاکره و ارتباط با آمریکا به قوت خود باقی است.

مقامات ايالات متحده از جمله دیک چنی، معاون رییس جمهوری آمریکا در اظهارات خود مذاکره آتی را صرفا درباره عراق عنوان کرده و اعلام کردند که بحث هسته ای جمهوری اسلامی جايی در اين گفت و گوها نخواهد داشت.


رهبر جمهوری اسلامی نسبت به اين اظهارات واکنش تندی نشان داده و گفته است که « آمريکايی ها می گويند به غير از موضوع عراق، در مورد مسئله ديگری مذاکره نخواهند کرد اما ما به آنها می گوييم حتی موضوع عراق هم به شما ربطی ندارد و گفت وگو فقط در مورد وظيفه اشغالگران در قبال امنيت عراق است.»


آيت الله خامنه ای از واکنش برخی محافل داخلی نسبت به اين مذاکرات نیز انتقاد کرده و اظهار داشت: « کسانی که تصور می کنند جمهوری اسلامی ايران سياست مستحکم، منطقی و صد درصد قابل دفاع خود را در نفی مذاکره و ارتباط با امريکا، تغيير می دهد، سخت در اشتباه هستند.»



به گفته وی، «سياست جمهوری اسلامی ايران در عدم مذاکره و ارتباط با آمريکا تا هنگامی که سياست های اين دولت استکباری تغيير نکند به قوت خود باقی است.»


جمهوری اسلامی ايران و ايالات متحده آمريکا از سال ۱۳۵۹ و از زمان اشغال سفارت آمريکا در تهران روابط رسمی با يکديگر ندارند و سفارت سوئيس تنها کانال ديپلماتيک و رسمی دو کشور محسوب می شود.


سال گذشته اعلام شد که قرار است نمايندگان دو کشور در عراق با يکديگر درباره تحولات و امنيت اين کشور مذاکره نمايند ولی به طور ناگهانی اين نشست لغو شد.


کسانی که تصور می کنند جمهوری اسلامی ايران سياست مستحکم، منطقی و صد درصد قابل دفاع خود را در نفی مذاکره و ارتباط با امريکا، تغيير می دهد، سخت در اشتباه هستند.
رهبر جمهوری اسلامی

آيت الله خامنه ای در سخنان روز چهارشنبه خود علت انجام نشدن اين گفت وگوها را « بد ادايی» آمريکايی ها عنوان کرد.


گفت وگوهای آتی ميان دو کشور بازتاب گسترده ای در محافل رسانه ای داخلی و خارج از ايران داشته است و در تحولی بی سابقه، روز سه شنبه تعدادی از نمايندگان مجلس طرحی برای تشکيل گروه پارلمانی دوستی ايران و آمريکا تهيه کردند و بيش از ده نماينده نيز آن را امضاء کردند.


آمريکا در ماه های اخير بر دامنه انتقادهای خود از ايران درباره دخالت در عراق افزوده است و ژانويه گذشته نيز پنج ايرانی را که می گويد وابسته به سپاه قدس جمهوری اسلامی هستند را در اربيل عراق بازداشت کرد.


اين افراد که از آن زمان در بازداشت به سر می برند متهم به قاچاق مواد منفجره قوی و بمب های کنار جاده ای برای شورشيان عراقی هستند. ايران اين اتهامات را رد کرده و افراد بازداشتی را «ديپلمات» خوانده است.


روز دوشنبه نيز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفير سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است به ادامه بازداشت پنج ايرانی دستگير شده اعتراض کرد.


XS
SM
MD
LG