لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

تلاش برای تشکیل «گروه دوستی ایران و آمریکا»


تلاش برای تشکيل اين کميته در پی آن صورت می پذيرد که اعلام شد به زودی نمايندگان ايران و آمريکا در خصوص عراق با يکديگر به گفت و گو خواهند نشست.
تلاش برای تشکيل اين کميته در پی آن صورت می پذيرد که اعلام شد به زودی نمايندگان ايران و آمريکا در خصوص عراق با يکديگر به گفت و گو خواهند نشست.

شماری از نمايندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در اقدامی بی سابقه درصدد برآمدند تا «گروه پارلمانی دوستی ايران و آمريکا» را در مجلس تشکیل دهند.



تلاش برای تشکيل اين کميته در پی آن صورت می پذيرد که اعلام شد به زودی نمايندگان ايران و آمريکا در خصوص عراق با يکديگر به گفت و گو خواهند نشست.

داريوش قنبری يکی از دست کم ۱۰ نماينده ای که تاکنون پای اين پيشنهاد را امضا کرده اند، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است:« نمايندگان مجلس ايران به دنبال کاهش تنش با آمريکا هستند.»


وی هدف از تشکيل اين کميته را «توضيح دادن واقعيات ايران به کنگره آمريکا» توصيف کرده است.


آقای قنبری در ادامه گفته است که نمايندگان، در فقدان روابط رسمی ديپلماتيک ميان دو کشور، در پی ايجاد «روابط پارلمانی» برای پر کردن شکاف فعلی ميان دو ملت هستند.



نمايندگان، در فقدان روابط رسمی ديپلماتيک ميان ایران و آمریکا، در پی ايجاد «روابط پارلمانی» برای پر کردن شکاف فعلی ميان دو ملت هستند.
یک نماینده مجلس

آقای قنبری که از نمايندگان اصلاح طلب محسوب می شود می گويد در حالی که رابطه رسمی بين ايران و آمريکا وجود ندارد ما سعی می کنيم رابطه بين نمايندگان مجلس دو کشور ايجاد کنيم.


وی افزود: نمايندگانی از طيف های مجافظه کار و اصلاح طلب اين نامه را امضا کردند و تعداد بيشتری از ۲۹۰ نماينده مجلس به جمع امضاء کنندگان خواهند پيوست.


نمايندگان اين نامه را روز یکشنبه در اختيار غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس قرار خواهند داد و وی می تواند تصميم بگیرد که چنين گروه دوستی بوجود بيايد يا نه.


آقای حداد عادل از نزديکان آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به شمار می رود و او احتمالا پيش از هرگونه تصميم گيری در این زمینه با رهبر ایران مشورت خواهد کرد.


مخالفان و موافقان طرح گروه دوستی


در همین حال، مرتضی تمدن عضو ارشد فراکسيون اصولگرايان مجلس با اعلام موافقت خود با طرح اخير برخی از نمایندگان به خبرگزاری کار ایران، ايلنا، گفته است که «نبايد با طرح اين پيشنهاد تلقی شود که وطن فروشی يا ارزش فروشی کرده ايم.»



نمايندگان مجلس شورای اسلامی اين نامه را روز یکشنبه در اختيار غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس قرار خواهند داد و وی می تواند تصميم بگیرد که چنين گروه دوستی بوجود بيايد يا نه.

جلال حسينی، از طراحان این ایده و نماينده زنجان در مجلس شورای اسلامی نیز هدف از تشکیل این گروه دوستی را«ايجاد حسن نيت ميان دو ملت» عنوان کرد.


آقای حسينی همچنين گفته است که اين پيشنهاد تا روز يکشنبه آينده به ریيس مجلس ارائه نخواهد شد تا بررسی های بيشتری روی آن صورت گيرد.


جلال حسينی با اشاره به موافقت مقامات ايرانی برای مذاکره با آمريکا در مورد عراق می گويد:« حال که مقامات دولتی می خواهند با آمريکايی ها مصالحه کنند چرا ملت ايران نتواند با مردم آمريکا مصالحه کند.»


طرح «گروه دوستی ايران و آمريکا» در عین حال با مخالفت شماری از اصولگرايان نيز مواجه شده است.


علاء الدين بروجردی، ریيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اين پيشنهاد گفته است: «احتمالا نمايندگانی که به دنبال تشکيل گروه دوستی ايران و آمريکاهستند، اطلاعی از اقدامات خصمانه آمريکا عليه ايران ندارند.»


وی تشکيل اين گروه را اقدام بجايی ندانسته است.


سعيد ابوطالب یکی دیگر از مخالفان اين پيشنهاد گفته است که «ملت در دهان اين نمايندگان خواهد زد.»


دو کشور ایران و ایالات متحده از سال ۱۳۵۸ و بدنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط داشنجویان موسوم به پیرو خط امام روابط رسمی با یکدیگر ندارند.


XS
SM
MD
LG