لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

«مذاکره ايران و آمريکا، تحولی مهم است»


معاون وزارت امور خارجه آمریکا می گوید مذاکره میان ایران و آمریکا، تحول مهمی است
معاون وزارت امور خارجه آمریکا می گوید مذاکره میان ایران و آمریکا، تحول مهمی است

جان نگروپونته، معاون وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه، ۱۶ ماه مه، گفت و گوهای آتی ميان ايران و آمريکا بر سر عراق را «تحولی مهم» توصيف کرد.


آقای نگروپونته که در پاريس به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، با آنکه برنامه مذاکره و گفت و گوی آتی ميان ايران و آمريکا را «پيشرفت غير منتظره ای» ندانست، اما اين مذاکرات را «تحول مهمی» برای دو کشوری که به «شدت درگير عراق» هستند، توصيف کرد.


معاون وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «(مذاکره ميان ايران و آمريکا)، در چارچوب تلاش برای درگير کردن کشورهای همسايه عراق برای يافتن راه های با ثبات سازی اين کشور، تحول مهمی است.»


معاون وزارت امور خارجه آمریکا، با آنکه برنامه مذاکره و گفت و گوی آتی ميان ايران و آمريکا را «پيشرفت غير منتظره ای» ندانست، اما اين مذاکرات را «تحول مهمی» برای دو کشوری که به «شدت درگير عراق» هستند، توصيف کرد

آقای نگروپونته گفت که ايالات متحده آمريکا، در برخورد با ايران، ديپلماسی را ترجيح می دهد و افزود ديپلماسی به نفع ايران نيز هست، «زيرا می تواند راه را برای بهبود روابط دو کشور هموار سازد.»


مذاکره با آمريکا و تاييد رهبر جمهوری اسلامی


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه مذاکره آتی ميان تهران و واشينگتن را تنها برای يادآوری «مسئوليت و وظايف آمريکايی ها در قبال امنيت عراق» دانست.


او که آمریکا را متهم به تلاش برای سرنگونی دولت عراق و حمایت از تروریسم کرد گفت: «وزارت امور خارجه به درخواست دولت عراق تصميم گرفت در يک گفت و گوی رودررو با آمريکايی ها، مسئوليت و وظايف آنان را درقبال امنيت عراق يادآوری و با آنها اتمام حجت کند.»


نمایندگان ایران و آمریکا در بغداد مذاکره می کنند


روز يکشنبه سخنگوی وزارت امورخارجه ايران و سپس مقامات آمريکايی تاييد کردند که قرار است نمايندگان دو کشور بزودی برای بحث درباره امنيت عراق نشستی را در بغداد برگزار کنند.

مقامات ايالات متحده از جمله ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا در اظهارات خود مذاکره آتی را صرفا درباره عراق عنوان کرده و اعلام کردند که بحث هسته ای جمهوری اسلامی جايی در اين گفت و گوها نخواهد داشت.


آمريکا در ماه های اخير بر دامنه انتقادهای خود از ايران درباره دخالت در عراق افزوده است

آمريکا در ماه های اخير بر دامنه انتقادهای خود از ايران درباره دخالت در عراق افزوده است و ژانويه گذشته نيز پنج ايرانی را که می گويد وابسته به سپاه قدس جمهوری اسلامی هستند را در اربيل عراق بازداشت کرد.


اين افراد که از آن زمان در بازداشت به سر می برند متهم به قاچاق مواد منفجره قوی و بمب های کنار جاده ای برای شورشيان عراقی هستند. ايران اين اتهامات را رد کرده و افراد بازداشتی را «ديپلمات» خوانده است.


روز دوشنبه نيز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفير سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است به ادامه بازداشت پنج ايرانی دستگير شده اعتراض کرد.


XS
SM
MD
LG