لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

پیشنهاد لزوم «اخذ مجوز» برای حمله به ایران رد شد


جرج بوش، رییس جمهوری در کنار نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان و سناتور هری رید، رهبر اکثریت دمکرات های سنای آمریکا
جرج بوش، رییس جمهوری در کنار نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان و سناتور هری رید، رهبر اکثریت دمکرات های سنای آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به وقت این کشور دو پیشنهاد را که از جرج بوش می خواست قبل از حمله به ایران از کنگره مجوز بگیرد، رد کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، این دو پيشنهاد به عنوان متمم الحاقی به لايحه قانونی سياست های دفاعی اين کشور ارائه شده بودند که در برگیرنده بودجه ای ۶۴۶ ميليارد دلاری برای جنگ در عراق و افغانستان است.


اولين پيشنهاد را رابرت اندروز از نمايندگان حزب دموکرات ها ارائه کرد.وی پیشنهاد کرده بود در صورتی که حمله به ایران بدون اجازه دو مجلس صورت گیرد نباید بودجه ای به دولت بوش اختصاص داده شود.اين طرح با ۲۱۶ رای مخالف در برابر۲۰۲ رای موافق رد شد.


پيشنهاد مشابهی ديگری که توسط پيتر دی فازيو، از حزب جمهوری خواه مطرح گرديد با ۲۸۸ رای مخالف در برابر ۱۳۶ رای موافق به تصويب نرسيد.


برخی از دموکرات ها بر اين باورند که به دليل «قدم های اشتباه» بوش پيش از شروع جنگ با عراق، وضع قانون دراين باره ضروری است.


پیشتر برخی از اعضای مجلس نمايندگان، خواستار تصویب پيشنهاد مشابهی درباره لزوم درخواست مجوز برای حمله به ايران شده بودند اما نانسی پلوسی، رييس مجلس نمایندگان با حذف اين درخواست موافقت کرد.


اين در حالی است که بسياری از نمايندگان دموکرات از «جاه طلبی های تهران» در برنامه های هسته ای اين کشور اظهار نگرانی کرده اند.



پیشتر برخی از اعضای مجلس نمايندگان، خواستار تصویب پيشنهاد مشابهی درباره لزوم درخواست مجوز برای حمله به ايران شده بودند اما نانسی پلوسی، رييس مجلس نمایندگان با حذف اين درخواست موافقت کرد.

با اين حال، در رای گيری روز چهارشنبه، نمايندگان دموکرات و حزب جمهوری خواه صريحا عنوان کردند که اين لايحه به شکلی غير ضروری، دست رييس جمهوری را بسته و آمريکا و اسراييل را آسيب پذير می کند.


شلی برکلی، نماينده دموکرات ها در باره اين لايحه گفت:« هيچ کس جنگ ديگری را نمی خواهد اما اگر موضع محکمی در برابر ايران و تهديد نظامی آن به خود نگيريم، ممکن است ايران فکر می کند که دستيابی آنها به سلاح اتمی، برای ما اهميتی ندارد.»



شکست دور از انتظار دموکرات های سنای آمریکا


در همین حال، تلاش های نمايندگان دموکرات ضد جنگ سنای آمريکا، برای قطع هزينه های جنگ عراق در صورت عقب نشینی نکردن از این کشور تا ماه مارس سال آینده، با شکست روبرو شد.


اين دومين باری است که سنای آمريکا در چند روز گذشته بحث پايان جنگ را در جلسات رسمی خود پيش می کشد.


رای گيری برای قطع هزينه های جنگ، بر خلاف لايحه ای که هفته پيش با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۶ رای مخالف به تصويب رسيد، نتوانست موافقان زيادی را همراه خود کند. دموکرات ها این بار، بر خلاف انتظار ۲۹ رای خود را در برابر ۶۷ رای مخالف ديدند.


يک هفته پيش، نمايندگان اين کشور، لايحه ای را تصويب کردند که در آن خواستار تعیین زمان بندی خروج نيروهای آمريکايی مستقر در عراق از اول ماه اکتبر سال جاری شده بود.


بر اساس اين لايحه، نيروهای آمريکايی در چند مرحله بايد به خانه برگردند. سنای آمريکا پايان خروج نيروها را اول آوريل ۲۰۰۸ در نظر گرفته بود.



هیچ کس جنگ ديگری را نمی خواهد اما اگر موضع محکمی در برابر ايران و تهديد نظامی آن به خود نگيريم، ممکن است ايران فکر می کند که دستيابی آنها به سلاح اتمی، برای ما اهميتی ندارد.
شل برکلی، نماینده دمکرات

تصويب اين لايحه توسط نمايندگان حزب دموکرات در همان روز اعتراض جمهوری خواهان را بدنبال داشت. آنها اين لايحه را «اعلام تسليم به دشمن» خواندند. بدنبال آن بوش، اين لايحه را وتو کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شکست، کنگره آمريکا را با کاخ سفيد بر سر مساله جنگ عراق وارد چالش جديدی می کند.


ديک داربين، از سناتورهای حزب دموکرات بعد از پايان رای گيری گفت که آنها به فکر زندگی سربازان درگير در جنگ هستند:« راه حل ما رای نياورد. من نمی دانم بعد از اين چند نفر ديگر بايد کشته شوند و يا چه تعداد مجروح روی دست مان می ماند»


بحث بر سر تصويب بودجه جنگ مدت هاست که در دستورکار سنای آمريکا قرار دارد. بودجه ای که بوش تهديد کرده بود در صورت تصويب نشدن آن برای تامين نيازهای اساسی سربازان آمريکايی آن را وتو می کند، قرار است هفته آينده روی ميز بوش قرار بگيرد.


پيش از اين جان ريد، رهبر اکثريت سنا گفته بود که هدف آنها برگرداندن سربازان به کشور است.


کارشناسان می گويند، رای گيری درباره سرنوشت بودجه نظامی جنگ در عراق، بهترين فرصت برای نمايندگان ضد جنگ دموکرات بود که با رای ندادن به اين بودجه، بر اعتبار سياسی حزب خود برای دوره آتی انتخابات رياست جمهوری که خيز بلندی برای آن برداشته اند، بدست آورند.


XS
SM
MD
LG