لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

بوش لایحه خروج ارتش آمریکا از عراق را وتو کرد


دمکرات ها رييس جمهوری آمريکا را متهم کرده اند که خواست آمريکايی ها را برای توقف جنگ ناديده گرفته است.
دمکرات ها رييس جمهوری آمريکا را متهم کرده اند که خواست آمريکايی ها را برای توقف جنگ ناديده گرفته است.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا سه شنبه شب، لايحه خروج نيروهای ايالات متحده از عراق را که در کنگره این کشور تصویب شده بود، وتو کرد.


کنگره آمريکا با تصويب لايحه ای از دولت خواسته بود تا خروج نيروهای آمريکايی از عراق را از ماه اکتبر سال جاری آغاز و تا شش ماه بعد آن را به پايان برساند.


وتوی رييس جمهوری آمريکا که براساس قانون اساسی اين کشور صورت می گيرد در تضاد با خواست کنگره قرار دارد که از زمان اکثريت يافتن حزب دمکرات در آن خواستار پايان جنگ عراق به عنوان نبردی پرهزينه و مخالف با خواست عمومی مردم آمريکا بوده است.


اين دومين بار است که آقای بوش در دوره رياست جمهوری خود از حق قانونی ریاست جمهوری برای وتو استفاده می کند.


رييس جمهوری آمريکا با ارسال پيامی سراسری از کاخ سفيد، لايحه کنگره را «تجويزی» خواند که موجب «هرج و مرج و سردرگمی» خواهد شد و گفت که نبايد آن را به سربازان آمریکایی تحميل کرد.


نانسی پلوسی، رييس مجلس نمايندگان آمريکا لحظاتی پس از اظهارات آقای بوش گفت که رييس جمهوری دنبال گرفتن چک سفيد است و کنگره اين کار را نخواهد کرد.

او گفت: «اين لايحه ضرب الاجلی سفت و سخت و مصنوعی برای عقب نشينی نيروها تعيين کرده و اين بی معنی است که ما به دشمن بگوييم چه زمانی می خواهيم نيروهای خود را از عراق خارج کنيم.»


دمکرات ها رييس جمهوری آمريکا را متهم کرده اند که خواست آمريکايی ها را برای توقف جنگ ناديده گرفته است، جنگی که تاکنون نزديک به سه هزار و ۳۵۰ سرباز آمریکایی در آن کشته شده اند.


نانسی پلوسی، رييس مجلس نمايندگان آمريکا لحظاتی پس از اظهارات آقای بوش گفت که رييس جمهوری دنبال گرفتن چک سفيد است و کنگره اين کار را نخواهد کرد.


خانم پلوسی اظهار داشت که قانونگذاران بايد برای يافتن زمينه مشترکی درباره اين لايحه با رييس جمهوری کار کنند ولی در عين حال افزود که « فاصله عميقی» ميان نمايندگان با جرج بوش وجود دارد.


هری ريد، رهبر اکثريت دمکرات ها در سنا نيز گفت که بوش ملزم است درباره برنامه اش برای پايان آبرومند جنگ توضيح دهد.



«اگر رييس جمهوری فکر می کند که با وتوی اين لايحه تصميم ما برای تغيير در مسير جنگ را متوقف خواهد کرد بايد بگويم که اشتباه کرده است. »
هری رید

وی افزود: «اگر رييس جمهوری فکر می کند که با وتوی اين لايحه تصميم ما برای تغيير در مسير جنگ را متوقف خواهد کرد بايد بگويم که اشتباه کرده است. »


در حالی که دمکرات ها از ادامه اصرار بر عقب نشينی نيروهای آمريکايی در لايحه بعدی سخن گفته اند، کاخ سفيد و نمايندگان جمهوريخواه کنگره لزوم تهيه لايحه جديدی را يادآور شده اند مشروط بر اينکه الزامی برای تعيين جدول زمانی درباره خروج سربازان آمريکايی از عراق پيش بينی نشده باشد.


قرار است که بوش روز چهارشنبه با رهبران کنگره از هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات ملاقات کند و درباره لايحه جديد با انها به رايزنی بپردازد.


دموکراتها در کنگره قصد دارند به زودی تلاش برای به رای گذاشتن مجدد مصوبه وتو شده را آغاز کند.


هرچند کنگره می تواند با رای گيری و تصويب مجدد، مصوبه رد شده با دو سوم آرای هر دو مجلس نمايندگان و سنا، وتوی رييس جمهوری را بی اثر کند، اما چنين به نظر می رسد که اعضای دموکرات در دو مجلس نمايندگان و سنا رای کافی را برای بی اثر کردن اين وتو ندارند.


XS
SM
MD
LG