لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

بوش: لايحه بودجه جنگ عراق را وتو می کنم


رییس جمهوری آمریکا می گوید لایحه مصوبه سنا را وتو خواهد کرد
رییس جمهوری آمریکا می گوید لایحه مصوبه سنا را وتو خواهد کرد

جورج بوش رييس جمهوری آمريکا روز پنج شنبه ۲۹ ماه مارس گفت لايحه ای را که عمليات نيروهای آمريکايی درعراق را محدود می کند، وتو خواهد کرد.


به رغم تهديد جورج بوش به وتوی لايحه تامين مخارج اضطراری برای افغانستان و عراق، اين لايحه به تصويب سنای آمريکا رسيد و برای آغاز فراخواندن نيروهای آمريکايی از عراق نيز زمانی تعيين شد.
لايحه سنای آمريکا با ۵۱ رای موافق و ۴۷ رای مخالف به تصويب رسيده است.


بر پايه اين مصوبه، که برای رييس جمهوری الزام آور نيست، ۱۲۲ ميليارد دلار به مخارج نيروهای آمريکايی در عراق و افغانستان اختصاص داده شده است.


لايحه تصويب شده سنا و مجلس نمايندگان، اکنون بايد در جلسه ای که نمايندگان کنگره در آن شرکت دارند با يکديگر تطبيق داده شود تا بتوان آن را برای امضای رييس جمهوری به کاخ سفيد فرستاد

همين مصوبه هدف ديگری را نيز تعيين کرده و آن تعيين تاريخ ۳۱ مارس سال ۲۰۰۸، برای پايان دادن به عمليات نظامی نيروهای آمريکايی در عراق است.


رای گيری تنها اندکی پس از آن صورت گرفت که رييس جمهوری آمريکا بار ديگر از سنا خواست که مخارج اضطراری را بدون قيد و شرط تصويب کند و گفت هر مصوبه ای را که تاريخی برای فراخواندن نيروهای آمريکايی در عراق تعيين کرده باشد، وتو خواهد کرد.


مصوبه تصويب شده توسط سنای آمريکا، تقريبا همان مصوبه مجلس نمايندگان است و تنها تفاوتی که دارد اين است که بر خلاف مصوبه مجلس نمايندگان، ضرب الاجل فراخواندن سربازان آمريکايی از عراق، الزام آور نيست.


بر اساس مصوبه مجلس نمايندگان، تا اول سپتامبر سال آينده ميلادی، خروج نيروهای آمريکايی از عراق بايد تکميل شده باشد.


لايحه تصويب شده سنا و مجلس نمايندگان، اکنون بايد در جلسه ای که نمايندگان کنگره در آن شرکت دارند با يکديگر تطبيق داده شود تا بتوان آن را برای امضای رييس جمهوری به کاخ سفيد فرستاد.


در صورت خودداری رييس جمهوری از امضای آن، دو سوم نمايندگان بايد به آن رای دهند تا بتوان آن را به صورت قانون در آورد. اما پيش بينی می شود که دو سوم رای لازم برای به صورت قانون در آوردن اين لايحه موجود نباشد.


XS
SM
MD
LG