لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

شمار تلفات سربازان آمریکا در عراق افزایش یافت


آمار تلفات نیروهای آمریکایی می تواند فشارها بر جرج بوش، را افزايش دهد تا نسبت به خروج ارتش آمریکا از عراق اقدام کند.
آمار تلفات نیروهای آمریکایی می تواند فشارها بر جرج بوش، را افزايش دهد تا نسبت به خروج ارتش آمریکا از عراق اقدام کند.

با کشته شدن چهار سرباز ديگر آمريکايی در روزهای شنبه و يکشنبه در عراق، شمار تلفات نيروهای ایالات متحده در اين کشور در ماه آوريل به بيش از ۱۰۰ نفر رسيد.



براساس گزارش خبرگزاری رويترز، ماه آوريل از جمله مرگبارترين ماه ها برای سربازان آمريکايی از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ به شمار می رود.

ارتش آمريکا گفته است که سه تن از سربازان روز يکشنبه در اثر انفجار يک بمب کنار جاده ای در شرق بغداد کشته شدند و سرباز ديگر با آتش يک اسلحه کوچک و روز شنبه کشته شد. همچنين يک مترجم عراقی همراه آنها نيز به قتل رسيد.


ارتش ايالات متحده همراه با نيروهای عراقی از اواسط ماه فوريه عمليات گسترده ای را برای مقابله با شورشيان در بغداد آغاز کرده اند که آخرين تلاش ها برای بازگرداندن آرامش به اين کشور بحران زده و جلوگيری از بروز جنگ داخلی به شمار می رود.


پيش از اطلاعيه اخير ارتش امريکا، يک سايت خبری که ميزان تلفات نيروهای آمريکايی را در عراق گزارش می کند اعلام کرده بود که در ماه آوريل ۹۹ نفر از سربازان اين کشور، در عراق و بيشتر آنها در اطراف بغداد کشته شده اند.


از زمان حمله آمريکا به عراق تاکنون سه هزار و ۳۳۰ سرباز ايالات متحده و دهها هزار شهروند عراقی در نتيجه خشونت های اين کشور جان خود را ازدست داده اند.


اين آمارها می تواند فشارها بر جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا را افزايش دهد که هم اکنون نيز بواسطه مخالفت با لايحه کنگره در زمينه تعيين جدول زمانی برای خروج سربازان ايالات متحده از عراق زير فشار است.


از زمان حمله آمريکا به عراق تاکنون سه هزار و ۳۳۰ سرباز ايالات متحده و دهها هزار شهروند عراقی در نتيجه خشونت های اين کشور جان خود را ازدست داده اند.

آقای بوش گفته است که لايحه کنگره در اختيار اکثريت دمکرات ها را وتو خواهد کرد. این لايحه از دولت آمريکا خواسته است تا خروج سربازان اين کشور را از اول اکتبر سال جاری آغاز و تا ماه مارس سال بعد آن را کامل کند.


لايحه یاد شده قرار است روز سه شنبه برای امضاء در اختيار رييس جمهوری قرار گيرد.


تلفات خشونت های ديگر


در تازه ترين دور برخورد با شورشيان روز يکشنبه هشت مرد مسلح در عمليات امنیتی بغداد کشته شدند که به گفته برخی از شاهدان عينی، افراد مسلح از اعضای شبه نظاميان جيش المهدی وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه بودند.


اگر اين موضوع تاييد شود که مردان مسلح از جيش المهدی بوده اند اين سنگين ترين برخورد آنها با ارتش آمريکا از زمان آغاز عمليات امنيتی بغداد بوده است. اعضای جيش المهدی براساس دستوری که از مقتدا صدر دريافت کرده اند حضور کمتری در بغداد داشته اند.


برخی منابع وابسته به جنبش صدر تاييد کرده اند که درگيری ها ميان اعضای آن با نيروهای مشترک آمريکا و عراقی بوده است در حالی که برخی ديگر، از درگيری نظاميان آمريکايی با شهروندان عادی سخن به ميان آورده اند.


بازداشت يک ايرانی ديگر


گزارش های رسيده از عراق حکايت از آن دارد که نيروهای امنيتی عراق روز دوشنبه يک ايرانی را که با کارت شناسايی جعلی عراقی تردد می کرد را دستگير کردند.


به گفته محمد الموسوی، فرمانده پليس عراق، اين فرد به صورت غير قانونی وارد شهر شافی در استان بصره عراق شده بود. وی که نامش فاش نشده برای تحقيق بيشتر به اداره اطلاعات عراق منتقل شده است.


گزارش های رسيده از عراق حکايت از آن دارد که نيروهای امنيتی عراق روز دوشنبه يک ايرانی را که با کارت شناسايی جعلی عراقی تردد می کرد را دستگير کردند.

اين دستگيری در زمانی رخ می دهد که علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران برای ديدار و گفت وگو با مقامات عراقی درباره وضعيت امنيتی اين کشور در بغداد به سر می برد.


هرماهه هزاران ايرانی برای زيارت اماکن مقدس شيعيان در عراق به اين کشور سفر می کنند که بسياری از آنها به صورت غير قانونی وارد شهرهای کربلا و نجف می شوند.


ژانويه سال گذشته نيز نيروهای آمريکايی پنج ايرانی مظنون به همکاری با شورشيان عراقی را در شهر اربيل کردستان دستگير کردند.


به گفته ارتش آمريکا، افراد بازداشت شده از اعضای نيروی قدس وابسته به سپاه پاسداران هستند که نيروهای شورشی را آموزش نظامی داده و مواد منفجره قوی در اختيار آنها قرار می دادند.


جمهوری اسلامی اين افراد را «ديپلمات» خوانده و گفته که هدف از حضور آنها در عراق کمک به بهبود شرايط امنيتی در اين کشور بوده است.




آغاز تحقيق درباره اتهامات افسر آمريکايی

روز دوشنبه همچنين تحقيقاتی رسمی درباره يک افسر آمريکايی آغاز شد که به « کمک به دشمن» متهم شده است.


سرهنگ ويليام استيله، فرمانده دسته پليس نظامی ۴۵۱، مديريت محل نگهداری شورشيان و دستياران ارشد سابق صدام حسين در نزديکی فرودگاه بين المللی بغداد را به عهده داشت.


وی متهم شده است که با دختر يکی از بازداشت شدگان دوستی داشته و با يک مترجم نيز رابطه غير اخلاقی برقرار کرده بود.


این سرهنگ آمریکایی همچنين متهم است که موبايل غير قابل رديابی در اختيار زندانيان گذاشته و به صورت غير قانونی، اسناد طبقه بندی شده و فيلم های ويدئويی پورنو نگهداری می کرده است.


وی هم اکنون در اردوگاهی نزديک فرودگاه بغداد در حال بازجويی است.


XS
SM
MD
LG