لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

اختلاف نظر میان غرب و البرادعی بر سر ایران


آخرین گزارش آژانس درباره ایران روز چهارشنبه منتشر می شود.
آخرین گزارش آژانس درباره ایران روز چهارشنبه منتشر می شود.

محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه ۲۳ مه آخرين گزارش خود را درباره برنامه هسته ای ايران مننشر می کند و پيش بينی می شود که اين گزارش، به اختلافی بر سر چگونگی کنترل برنامه هسته ای ايران ميان قدرت های غربی و آقای البرادعی دامن بزند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يکی از مقام های آمريکايی گفته است که نمايندگان آمريکا و قدرت های اروپایی در آژانس، به زودی با آقای البرادعی ديدار خواهند کرد تا اعتراض خود را به پيشنهادات او بيان کنند.


به گفته اين منبع، آقای البرادعی در گزارش روز چهارشنبه خود که در اختیار شورای حکام قرار خواهد داد، پيشنهاد می کند که جمهوری اسلامی ايران، بخشی از برنامه غنی سازی خود را پی بگيرد، اما قدرت های بزرگ کماکان از قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل حمايت می کنند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد با صدور دو قطعنامه از ايران خواست که برنامه های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران از قبول اين خواسته خودداری کرد.


آقای البرادعی، با بيان اين موضوع که ايران، به روند غنی سازی اورانيم دست يافته و تلاش دولت های غربی برای متوقف ساختن تهران کارساز نخواهد بود، به نگرانی اين دولت ها افزوده است.


به گفته رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای، غرب بايد بر روی مذاکره برای محدود نگاه داشتن دامنه غنی سازی اورانیوم ایران در مقیاس اندک تمرکز کند تا آنچه «خطر دستيابی جمهوری اسلامی ايران به سلاح هسته ای» خوانده می شود، کاهش يابد.


به گفته يک مقام آمريکايی، نمايندگان کشورهای بريتانيا، آمريکا، فرانسه و آلمان در آژانس بين المللی انرژی هسته ای با رييس آژانس ديدار خواهند کرد تا شکايت خود را درباره نظرات وی بيان کنند، چرا که آنها معتقدند بيان اين نظرات، «مفيد» نبوده است.


ايران که چهارمين صادرکننده نفت در جهان است، می گويد که برنامه هسته ای را تنها برای بهره بردن از يک منبع جديد انرژی پيگيری می کند و مقام های تهران، بارها اين برنامه را «صلح آميز» توصيف کرده اند.


اما دولت های غربی به اين برنامه «مظنون» هستند و می گويند که پيگيری اين برنامه به مقام های تهران اين قدرت را خواهد بخشيد که سلاح هسته ای توليد کنند.


انتظار می رود در گزارش آژانس بين المللی که در ساعات پيش رو در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، موضوع گسترش برنامه غنی سازی اورانيوم در ايران تشريح شود. پيش بينی ها حاکی است که در اين گزارش تاکيد شده به رغم تحريم های سازمان ملل، ايران به شکلی معنا دار برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG