لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

بوش: ایران نباید به سلاح های اتمی دست یابد


جرج بوش پس از دیدار با تونی بلر تاکید کرد ایران نباید به سلاح های هسته ای دست یابد.
جرج بوش پس از دیدار با تونی بلر تاکید کرد ایران نباید به سلاح های هسته ای دست یابد.

جرج بوش، رييس جمهور آمريکا روز پنجشنبه هفدهم ماه مه گفت چنانچه در متقاعد کردن ايران به توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم پيشرفتی بدست نيايد، شورای امنيت سازمان ملل متحد بايد تحريم های جديدی برعليه ايران در نظر بگيرد.


آقای بوش که پس از گفت و گو با تونی بلر، نخست وزير بريتانيا سخن می گفت، افزود ايران نبايد به سلاح های هسته ای دست يابد. رييس جمهوری آمريکا گفت دستيابی ايران به جنگ افزار های اتمی به زيان صلح جهانی است.


آقای بوش تاکيد کرد جامعه جهانی بايد در برابر برنامه هسته ای ايران هم صدا و يکپارچه باشد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. مهلت شصت روزه قطعنامه ۱۷۴۷ به ايران برای توقف غنی سازی اواخر ماه مه به پايان می رسد.


مذاکرات علی لاریجانی و خاویر سولانا در یک کشور اورپایی برگزار خواهد شد

«ايران هم کارت نافرمانی بين المللی دارد»


در همين حال علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در پاسخ به اين پرسشی درباره واکنش تهران به صدور قطعنامه جديد عليه ايران، گفت :«هنوز( تا صدور قطعنامه بعدی ) فاصله داريم ، اما اگر برخی کشورهای ‪ ۵+۱‬علاقه‌مندند نافرمانی بين‌المللی داشته باشند، طرف مقابل ( ايران ) نيز چنين کارت‌هايی دارد».


به گفته آقای لاريجانی محل برگزاری مذاکرات آينده وی با خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که قرار است روز ‪ ۳۱‬ ماه مه برگزار شود، يک کشور اروپايی خواهد بود


«تحريم ها را به نحو احسن مديريت کرده ايم»


از سوی ديگر، عبدالرضا رحمانی فضلی قائم مقام دبير شورای عالی امنيت ملی روز پنجشنبه در جمع فرماندهان حوزه های مقاومت بسيج استان تهران گفت:« ايران در حال نصب ۳ هزار سانتريفيوژ در تاسيسات نطنز است و در حال حاضر ۱۶۰۰سانتريفيوژ فعال دارد» .


قايم مقام دبير شورای امنيت ملی تاکيد کرد در حالی که ايران در حال نصب تعداد بيشتری سانتريفيوژ است، اين کشور توانسته است تحريم ها را به نحو احسن کنترل و مديريت کند.


آقای رحمانی فضلی درباره احتمال حمله نظامی به ايران گفت: «ما می دانيم که کشوری که در عراق و افغانستان گير افتاده است و الان هم مرتب پيغام می فرستد تا با ما در مورد مسئله عراق مذاکره کند، نمی تواند با کشوری مثل ايران درگير شود، ممکن است شروع با او باشد ولی خاتمه مسئله با او نخواهد بود».


گمانه زنی ها درباره برنامه غنی سازی ایران


روزنامه نيويورک تايمز روز دوشنبه از قول ديپلمات های آژانس بين المللی انرژی اتمی نوشت که آژانس به اين نتيجه رسيده که ايران، پس از رفع برخی موانع فنی، غنی سازی را در مقياس گسترده تر آغاز خواهد کرد.


اما مارک فيتزپاتريک، متخصص امور جلوگيری از گسترش تسليحات هسته ای در موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک در لندن، می گويد اين بدين معنی نيست که ايران به توانايی صنعتی برای غنی سازی دست يافته است.


به گفته وی، هنوز مشخص نيست که آيا سانتريفوژها يا دستگاه های گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم با سرعت عادی می چرخند، آيا آبشارهای سانتريفوژها به هم مرتبط هستند و آيا اين آبشارها می توانند به طور پيوسته کار کنند يا نه.


تا آنزمان، به گفته آقای فيتزپاتريک، نمی توان گفت که آنها در اين فن آوری مهارت يافته اند، «هر چند ممکن است که تا سال آينده»، به اين مرحله برسند.


اگر ايران ۳۰۰۰ سانتريفوز را بدون هيچ مشکلی نصب کند و آن را به مرحله راه اندازی و عملی برساند، آنگاه ايران، به برآورد موسسه بين المللی مطالعات راهبردی، قادر خواهد بود در عرض يک سال، ۲۵ کيلوگرم اورانيوم غنی شده برای ساخت يک بمب اتمی توليد کند.


اما بر اساس برآورد اين موسسه، مرحله عملی و بدون مشکل ۳۰۰۰ سانتريفوژ، دست کم بين دو تا سه سال طول می کشد.


XS
SM
MD
LG