لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

آمريکا خواستار تحريم های بيشتر عليه ايران است


رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا.
رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا.

رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا، روز شنبه، دوازدهم خرداد، خواستار آن شد که جامعه جهانی، با تصويب قطعنامه های شديدتر در شورای امنیت و تحریم بیشتر، ايران را به کنارگذاشتن مسالمت آميز برنامه اتمی اش وادارکند.


سخنان آقای گيتس در نشست ساليانه «شانگری لا» در مورد مسايل امنيت بين المللی در سنگاپور بیان شد. در نشست های گذشته، تلاش چين برای بازسازی توان نظامی اش، مورد توجه ويژه قرار داشته است.


به گزارش خبرگزاری ها، در اين نشست، آقای گيتس در پاسخ به اين پرسش که سازمان های اطلاعاتی آمريکا فکر می کنند چه زمان طول خواهد کشيد تا ايران سلاح اتمی توليد کند؟ گفت: «سازمان های اطلاعاتی آمريکا اعتقاد دارند ايران، حداقل تا سال ۲۰۱۵ ميلادی، به جنگ افزار اتمی دست خواهد يافت. اگر چه برخی فکر می کنند که اين موضوع ممکن است حتی سال آينده اتفاق بيفتد.»


«سازمان های اطلاعاتی آمريکا اعتقاد دارند ايران، حداقل تا سال ۲۰۱۵ ميلادی، به جنگ افزار اتمی دست خواهد يافت. اگر چه برخی فکر می کنند که اين موضوع ممکن است حتی سال آينده اتفاق بيفتد»
رابرت گيتس

با اين حال، رابرت گيتس تاکيد کرد که به دليل به گفته او «محرمانه بودن برنامه اتمی ايران»، آمریکا «دقیقا» نمی داند که ایران چه زمانی می تواند سلاح اتمی تولید کند.


جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها اعلام کرده که برنامه هسته ای خود را تنها با هدف دست یافتن به انرژی دنبال می کند و این فعالیت ها، یک برنامه نظامی نیست.


وزير دفاع آمريکا سپس همکاری جامعه جهانی برای اعمال فشار بر تهران از طريق تحريم های شديدتر، و در نتيجه، مواجهه ايران با چالش هايی در آينده اقتصادی اش را «اقدامی لازم و موثر» دانست.


«آمادگی تهران برای همکاری»


به رغم آن که مذاکرات مادرید بین خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وعلی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر سر تعلیق غنی سازی اورانیوم به نتیجه ای نرسید، روز جمعه برخی رسانه ها گزارش دادند که علی لاریجانی اعلام آمادگی کرده است تا تمام اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای گذشته ایران را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.



لاریجانی و سولانا در مادرید

پیشنهاد ارائه اطلاعات کامل در باره همه فعالیت های هسته ای ایران، روز پنج شنبه توسط علی لاریجانی به خاویر سولانا ارائه شد اما دو طرف نتوانستند در باره توقف یا تعلیق روند غنی سازی اورانیوم در ایران به نتیجه برسند.


با وجود چند دیدار بین خاویر سولانا و علی لاریجانی و پافشاری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعلیق روند غنی سازی در ایران، مقام های تهران این موضوع را نپذیرفته اند وحتی صدور دو قطعنامه تنبیهی شورای امنیت نیز تغییری در موضع ایران نداده است.


آمریکا خواهان توقف روند غنی سازی اورانیوم در ایران است و می گوید اورانیوم غنی شده مورد نیاز ایران برای تامین سوخت نیروگاههای اتمی، باید توسط کشورهای دیگر تولید شود.


خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مقام های آگاه گزارش داده است که همکاری ایران برای روشن ساختن فعالیت های هسته ای گذشته، امتیاز مهمی محسوب می شود و می تواند این امکان را به وجود آورد که آیا تلاش های پیشین ایران در این زمینه مسالمت آمیز بوده است یا خیر؟


همین مقام ها می گویند به نظر می رسد که این اقدام جمهوری اسلامی ایران، برای به تاخیر انداختن قطعنامه سومی است که احتمالا شورای امنیت در آینده صادر خواهد کرد و در صورت ادامه روند غنی سازی اورانیوم، قطعنامه سوم شورای امنیت، بسیار شدید تر از قطعنامه های پیشین خواهد بود.


XS
SM
MD
LG