لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

«چاوز تلاش می کند، تحریم ایران را بی ثمر کند»


رییس جمهوری ونزوئلا، احمدی نژاد را برادرخوانده خود توصیف می کند.
رییس جمهوری ونزوئلا، احمدی نژاد را برادرخوانده خود توصیف می کند.

هفته نامه ایتالیایی پانوراما در آخرين شماره اش به همکاری حکومت ونزوئلا با جمهوری اسلامی ايران برای خنثی ساختن تحريم های شورای امنيت از طريق معاملات سه جانبه اشاره کرده است.


پانوراما که مهم ترين هفته نامه ايتاليا به حساب می آيد، در مقاله ای که با عنوان «محوری برای خنثی سازی تحريم ها» منتشر ساخته است، به همکاری بسيار نزديک تهران و کاراکاس برای بی اثر ساختن تحريم هايی که شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی ايران اتخاذ کرده است اشاره کرده است.


پانوراما می نويسد: «هوگو چاوز و محمود احمدی نژاد (روسای جمهوری دو کشور) که يکديگر را برادر می خوانند و هفته ای يکی دو بار تلفنی گفت و گو دارند، تصميم گرفتند با همکاری برخی ديگر از کشورهای آمريکای لاتين، اثرات تحريم های شورای امنيت که هدفشان تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ايران است را خنثی سازند.»


در ادامه اين مقاله به تشکيل محوری «ضدامپرياليستی و ضد آمريکايی به رهبری تهران و کاراکاس» و با حضور چند کشور ديگر آمريکای لاتين، آفريقا و خاورميانه اشاره شده است؛ محوری که هدفش در اين مرحله ياری رساندن به جمهوری اسلامی ايران برای خروج از انزوا و بی اثر ساختن تحريم های اقتصادی است.


پانوراما به نقل از يک مقام سازمان ملل متحد که در اين مقاله از او نام برده نمی شود می نويسد: «دولت ونزوئلا با جعل مدارک گمرکی در رابطه با دريافت کننده نهايی، سرگرم خريد ماشين آلاتی است که بر پايه قطع نامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ جمهوری اسلامی ايران از خريد آن منع شده است.»


دولت ونزوئلا برپايه آنچه در اين مقاله آمده است، به برخی از نهادهای تجاری اين کشور آمريکايی ماموريت داده است حساب هايی را به نام خود در بانک هايی که حساب های شرکت های جمهوری اسلامی ايران در آنها مسدود شده اند، باز کنند.


پانوراما در همين زمينه می افزايد برخی از عمليات ارزی که تا کنون توسط بانک سپه انجام می گرفتند، به بانک های ونزوئلايی انتقال يافته اند.


پانوراما معتقد است بنيادی که ۱۴ ژانويه گذشته با امضای معاهده ای از سوی محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز با سرمايه ای برابر با دو ميليارد دلار تاسيس شد، هدفش علاوه بر حمايت مالی از جنبش های ضد آمريکايی در کشورهای مختلف، ايجاد شبکه ای برای شکستن حلقه محاصره اقتصادی ونزوئلا و جمهوری اسلامی ايران و کوبا است.


XS
SM
MD
LG