لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

«پيام مخدوش به ايران، نتيجه عکس دارد»


وزیر امور خارجه آمریکا می گوید پیام جامعه جهانی به ایران روشن است
وزیر امور خارجه آمریکا می گوید پیام جامعه جهانی به ایران روشن است

کاندوليزا رايس روز جمعه در مادريد با اشاره به اظهارات مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی که درباره افراد طرفدار حمله به ايران هشدار داده بود، اين اظهارات را «پيام مخدوش به ايران» توصيف کرد.


خانم رايس ضمن اشاره به اظهارات آقای البرادعی افزود زير سوال بردن قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد، غير قابل قبول است.


به گفته خانم رايس، «تنها پرسش موجود اين است که آيا به نقطه ای که ايرانی ها آماده تعليق غنی سازی باشند تا بتوان مذاکرات را شروع کرد، رسيده ايم يا نه؟»


او افزود: «من هيچ نشانه ای مبنی بر قصد ايران برای تعليق غنی سازی اورانيوم مشاهده نکرده ام، ولی خوب از زمان پايان مذاکرات (لاريجانی-سولانا)، هنوز فرصتی برای گفت و گو با خاوير سولانا نيافته ام.»


در مقابل ما يک انتخاب ديپلماتيک قرار دارد و اين (انتخاب) تنها در صورتی موفق خواهد شد که موضع ما برای ايرانی ها کاملا روشن باشد و پيام خود به آنها را به هيچ وجه مخدوش نکنيم
کاندولیزا رایس

وزير امور خارجه آمريکا همچنين گفت: «در مقابل ما يک انتخاب ديپلماتيک قرار دارد و اين (انتخاب) تنها در صورتی موفق خواهد شد که موضع ما برای ايرانی ها کاملا روشن باشد و پيام خود به آنها را به هيچ وجه مخدوش نکنيم.»


کاندوليزا رايس افزود اين انتخاب ديپلماتيک موفق خواهد بود «اگر برای ايران روشن باشد که بايد به قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل کند، يعنی فعاليت های غنی سازی و فرآوری اورانيوم را به حال تعليق در آورد، بر سر بسته مشوق ها و برنامه هسته ای صلح آميز پيشنهادی به مذاکره بنشيند و با خواست های جامعه جهانی همکاری کند.»


نوديوانگان طرفدار جنگ


محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه در مصاحبه با راديو بی بی سی، ضمن اشاره به اهميت تعليق غنی سازی اورانيوم ايران، از «نوديوانگانی» ياد کرد که خواهان بمباران ايران هستند.


وزير امور خارجه آمريکا گفت ايرانی ها پيام جامعه جهانی را رسا و روشن می شنوند و «انتظار دارم همين پيام را از آژانس بين المللی انرژی اتمی و مدير کل آن نيز بشنوند

آقای البرادعی گفت نبايد برای اين «نوديوانگان» که می خواهند ايران را بمباران کنند، توجيه حمله به ايران فراهم کرد.


وزير امور خارجه آمريکا گفت ايرانی ها پيام جامعه جهانی را رسا و روشن می شنوند و «انتظار دارم همين پيام را از آژانس بين المللی انرژی اتمی و مدير کل آن نيز بشنوند.»


خانم رايس در پاسخ به اين پرسش که آيا ديک چنی معاون رياست جمهوری آمريکا خواستار حمله به ايران است گفت جورج بوش رييس جمهوری آمريکا مشخص کرده که خواستار ادامه ديپلماسی در برخورد با ايران است.


مذاکرات لاريجانی-سولانا بدون نتيجه


مذاکرات روز پنج شنبه ۳۱ مه خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، که بر سر بحران هسته ای ايران در مادريد صورت گرفت، بدون نتيجه پايان يافت.


از گفت و گوهای روز پنج شنبه سولانا و لاريجانی، هيچ نشانه ای مبنی بر پايان يافتن بن بست کنونی بر سر برنامه هسته ای ايران، حاصل نشد.


خاوير سولانا پس از پايان مذاکراتی که چهار ساعت به طول انجاميد گفت: «فکر می کنم بتوان گفت که هيچ تحول اساسی (از اين گفت و گوها) حاصل نشد.»


آقای سولانا همچنين گفت: «گاه قادر نيستيم روند را آنگونه که دوست داريم به پيش ببريم، اما به هر حال فضای مذاکرات مثبت است.»


اظهار نظر آقای سولانا بيان تلويحی اين نکته بود که ايران با تعليق غنی سازی اورانيوم که خواست قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل است، موافقت نکرده است. علی لاريجانی نيز از «ايده های مفيدی» که هر دو طرف ارايه کردند، سخن گفت.


دو طرف توافق کردند که دو هفته ديگر، به مذاکرات ادامه دهند.


اين دومين ملاقات علی لاريجانی و خاور سولانا در عرض يک ماه گذشته است. پيشتر، اين گفت و گوها که «مثبت» ارزيابی شده بود، در آنکارا صورت گرفت.


XS
SM
MD
LG