لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

«شرط روسيه برای تحويل سوخت نيروگاه بوشهر»


روسيه اعلام کرده تا ايران درباره برنامه اتمی خود شفاف سازی نکند سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را تحويل نمی دهد.
روسيه اعلام کرده تا ايران درباره برنامه اتمی خود شفاف سازی نکند سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را تحويل نمی دهد.

يک ديپلمات اروپايی گفت: روسيه به جمهوری اسلامی هشدار داده است تا ايران در خصوص ابهام ها درباره ماهيت فعاليت های هسته ای خود شفاف سازی نکند، سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را تحويل نخواهد داد.


يک مقام آمريکايی، در همين زمينه، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت روسيه به تعهدات خود در قبال ايران برای راه اندازی نيروگاه بوشهر عمل نخواهد کرد.


به گفته اين مقام آمريکايی، تاخير در راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر در راستای اعمال فشار بر ايران برای اجرا کردن قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد است.


هر دو این مقام که چنین خبری را اعلام کرده اند، خواسته اند که نامشان فاش نشود.


در همین زمینه، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات گزارش داد شرط جدید روسیه برای تکمیل و انتقال سوخت نیروگاه بوشهر، سه هفته قبل به مقام های جمهوری اسلامی اطلاع داده شده است.


طبق برنامه زمان بندی قرار بود که نيروگاه اتمی بوشهر پس از چندیا بار تاخیر در شهريور ماه (سپتامبر) سال جاری راه ‌اندازی آزمايشی شود و در آبان ماه (نوامبر) مورد بهره ‌برداری نهايی قرار گيرد اما به دليل آنچه اتم استروی اکسپورت «بروز مساله مالی و فنی» خوانده است اين برنامه به تعويق افتاده است.


در همين حال، حسن روحانی، سرپرست سابق هيات مذاکره کننده هسته ای، پيشتر گفته بود مشکل روسيه در ارتباط با تکميل نيروگاه هسته ای بوشهر، يک مشکل سياسی است نه مالی.


به گفته آقای روحانی، اگر پرونده هسته‌ای ايران از آژانس بيرون نمی ‌آمد روس ها به عهد خود وفا می‌ کردند اما اکنون شرايط سياسی «کمی تفاوت» کرده است.


طبق برنامه زمان بندی قرار بود نيروگاه اتمی بوشهر در شهريور ماه (سپتامبر) سال جاری راه‌اندازی آزمايشی شود و در آبان ماه (نوامبر) مورد بهره‌برداری نهايی قرار گيرد اما به دليل آنچه اتم استروی اکسپورت «بروز مساله مالی و فنی» خوانده است اين برنامه به تعويق افتاده است

ايران و نزديک شدن به مراحل پايانی برنامه هسته ای


محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران با تاکيد براين که ايران «ذره‌ای از حقوق هسته ای خود عقب نشينی نمی‌کند»، گفت : «ملت ايران با استواری از حق خود دفاع کرد و ما فکر می‌ کنيم در اين قضيه به مراحل پايانی ماجرا نزديک می‌شويم».


آقای احمدی نژاد که با خبرنگاران رسانه های الجزايری سخن می گفت، افزود:« ايران در موضوع هسته‌ ای بر اساس قوانين بين‌المللی و حقوق قطعی خود عمل کرده و تا امروز کوچک ‌ترين تخلفی از قوانين نداشته است.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا همه فعاليت های مربوط به برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.


جمهوری اسلامی ايران با سرپيچی از اين در خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد، اقدام به گسترش
غنی سازی اورانيوم کرده است.


در همين حال، هياتی از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی، در چارچوب رفع ابهام ها پيرامون ماهيت و اهداف برنامه هسته ای ايران روز دوشنبه، ششم ماه اوت، وارد تهران شدند تا درباره نحوه بازرسی از تاسيسات اتمی ايران با مقامات مسوول ايرانی مذاکره کنند.


دور تازه گفت وگوها ميان مقامات مسوول اتمی ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی به پيشنهاد محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و به منظور ارايه فرصت بيشتر به ايران برای توقف برنامه غنی سازی اورانيوم صورت می گيرد.


وی در ماه ژوئيه اعلام کرده بود که ايران روند غنی سازی اورانيوم و نصب سانتريفيوژها در تاسيسات نطنز را کند کرده است.


علی لاريجانی مذاکره کننده ارشد ايران در پرونده هسته ای در مذاکرات خود با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا وعده داده بود که ايران همکاری بيشتری را با آژانس درباره برنامه اتمی خود صورت می دهد.


XS
SM
MD
LG