لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۲

«ايران اذعان کند که برنامه تولید سلاح اتمی داشته است»


سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی می گوید ایران باید درباره برنامه تولید سلاح هسته ای خود که چهارسال پیش آن رامتوقف کرده، توضیح دهد.
سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی می گوید ایران باید درباره برنامه تولید سلاح هسته ای خود که چهارسال پیش آن رامتوقف کرده، توضیح دهد.

سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت: برنامه توليد سلاح هسته ای ايران که طبق گزارش منابع اطلاعاتی ايالات متحده در سال ۲۰۰۳ متوقف شده است، به دليل محدوديت ها بعدی که برای بازرسان آژانس ايجاد شده، «به آسانی» قابل از سرگيری است.


گريگوری شولتی، سفير آمريکا درآژانس بين المللی انرژی اتمی، به خبرنگاران گفت:«آنچه که ما دقيقا می خواهيم اين است که آنها (ايرانی ها) اذعان کنند که در گذشته برنامه ساخت بمب اتمی داشته اند».


سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا در سوم دسامبر طی گزارشی اعلام کرده بود که ايران برنامه توليد سلاح اتمی داشته ولی اين برنامه را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


ايران در واکنش به انتشار اين گزارش اعلام کرده بود که «هيچ گاه به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده که زمانی آن را متوقف کرده باشد».


در همين حال، سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی تاکيد کرد: ايران«بهتر است بپذيرد که در گذشته برنامه توليد سلاح اتمی داشته است تا بکوشد آن را لاپوشانی کند».


به گفته آقای شولتی ايران بايد «فعاليت های گذشته خود» را به طور کامل به آژانس بين المللی توضيح دهد؛ «اعترافی که بارها از سوی (محمد) البرادعی ( مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی) در خواست شده بود».


انتشار گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا، که متشکل از ۱۶ سازمان جاسوسی اين کشور است، با واکنش های متفاوتی رو به رو شده است.


  • «ايران بهتر است بپذيرد که در گذشته برنامه توليد سلاح اتمی داشته است تا بکوشد آن را لاپوشانی کند».
سفیر آمریکا در آژانس

ايران اين گزارش را يک «پيروزی» برای خود خوانده است و می گويد اين گزارش نشان داد که ادعای آمريکا درباره داشتن برنامه توليد سلاح هسته ای جمهوری اسلامی «اشتباه» بوده است. از سوی ديگر اين گزارش تلاش های آمريکا و کشورهای غربی را برای تشدید فشارها بر ايران برای توقف فعاليت های حساس هسته ايش با مشکل مواجه کرده است.


در همين حال سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت:«ما اطلاعات تازه و بسيار مطمئنی در اختيار داريم که نشان می دهد که ايران تا چهار سال پيش، برنامه توليد سلاح اتمی داشته است و رهبران ايران می توانند تصميم به از سرگيری اين برنامه بگيرند، همانطور که غنی سازی اورانيوم را از سرگرفتند».


آقای شولتی در ادامه افزود:«هيچ اطمینانی نیست که آژانس بين المللی از اين فعاليت ها آگاه شود، به ويژه آنکه آقای البرادعی تاکنون دو بار هشدار داده است که اطلاعات آژانس درباره فعاليت های هسته ای فعلی ايران در حال محدود شدن هستند».


به گفته آقای شولتی ايران بايد «همه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را در راستا اطمينان دادن به جهانيان درباره ماهيت برنامه هسته ايش متوقف کند».


سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، تصريح کرد:«ايران با ادامه توسعه غنی سازی اورانيوم، علاوه بر تخطی از قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل، ترديدها در باره اهداف نهايی رهبران ايران از ادامه اين برنامه را تشدید خواهد کرد».


پیشنهاد مجدد آمریکا به ایران برای مذاکره رو در رو


همزمان با اظهارات گریگوری شولتی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا، روز جمعه بيست و يکم دسامبر بار ديگر تاکيد کرد «در صورتی که ايران قطعنامه های شورای امنيت را اجرا کند»، او آماده است با «مقام های ايران رو در رو گفت وگو» کند.


خانم رايس که در کنفرانس مطبوعاتی پايان سال خودصحبت می کرد، افزود: «درباره ايران، من بار ديگر می گويم اگر ايران تنها يک کار را که ملزم است و توسط شورای امنيت سازمان ملل تصويب شده، يعنی تعليق غنی سازی اورانيوم، انجام دهد، آنگاه من آماده ام تا با همتای خود (منوچهر متکی) در هر مکانی و زمانی ملاقات و در باره هر موضوعی گفت وگو کنم».


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی اورانيوم را متوقف کند. اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


در همين حال، وزير امور خارجه آمريکا تا کيد کرد تا زمانی که ايران بر ادامه غنی سازی اصرار می کند هيچ تحولی در روابط دو کشور رخ نخواهد داد.


وزير امور خارجه آمريکا با اشاره به دیدار خود با وزير امور خارجه ليبی در ماه آينده در واشينگتن، تاکيد کرد اين امتيازی است که کشور درقبال تغيير رفتار خود به دست خواهند آورد.


پس از آنکه ليبی برنامه توليد سلاح کشتار جمعی خود را متوقف کرد، سازمان ملل متحد و آمريکا تحريم وضع شده عليه اين کشور را لغو کردند.


XS
SM
MD
LG