لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

«شک دارم ايران از فرصت حل برنامه اتمی خود استفاده کند»


به گفته فرانک اشتاینمایر، زمان برای فشار در زمینه يافتن راه حل سياسی کمتر شده است.
به گفته فرانک اشتاینمایر، زمان برای فشار در زمینه يافتن راه حل سياسی کمتر شده است.


وزير امور خارجه آلمان، گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره برنامه اتمی ايران را فرصتی برای مذاکرات بيشتر جهت يافتن راه حلی در اين زمينه دانست ولی افزود که او شک دارد تهران از اين فرصت استفاده کند.


فرانک والتر اشتانماير، در مصاحبه ای که روز دوشنبه از وی منتشر شد، اظهار داشت: «خبر بد اين است که سرويس های مخفی آمريکا مطمئن هستند که ايران تا سال ۲۰۰۳ بر روی برنامه ساخت بمب اتمی کار می کرده است.»


وزير امور خارجه آلمان در گفت وگو با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ گفت: «خبر خوب اين است که زمان برای فشار در زمینه يافتن راه حل سياسی کمتر شده است. اين موضوع، کاری را که در دست است تغيير نمی دهد. وضعیت چون سابق است و آن اینکه ایران از توسعه ظرفيت های اتمی اش بازداشته شود تا به توليد موادی که می تواند در ساخت سلاح هسته ای کاربرد داشته باشد پايان دهد.»


  • «واشينگتن نشان داده است که تمايل زيادی برای بهره گيری از زمان در يک مسير سازنده دارد. ولی من شک دارم که چنين تمايلی نيز در طرف ايرانی وجود داشته باشد.»
وزیر امور خارجه آلمان

سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا که متشکل از ۱۶ سازمان جاسوسی اين کشور روز سوم دسامبر با انتشار گزارشی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ايران در سال ۲۰۰۳ برنامه توليد بمب اتمی را متوقف کرده است.


انتشار اين گزارش که بازتاب گسترده ای در جهان داشت انتقاد کشورهای غربی از نظامی بودن برنامه هسته ای تهران را به چالش کشيد. گزارش ياد شده با استقبال محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران روبرو شد و آن را «بزرگترين پيروزی در سده اخير» برای مردم ايران دانست.


آقای احمدی نژاد در عين حال يکشنبه شب در گفت وگويی خبری با تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی ايران، انتشار اين گزارش را «چرخشی آشکار» در سياست ايالات متحده در قبال برنامه اتمی ايران توصيف کرد.


وی گفت: گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا يک «اعلام تسليم» از سوی اين کشور بود.


اين در حالی است که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا بار ديگر بر موضع ايالات متحده تاکيد کرد که جمهوری اسلامی همچنان «تهديدی برای جامعه جهانی» به شمار می رود.



ترديد نسبت به تمايل ايران


وزير امور خارجه آلمان گفت: واشينگتن نشان داده است که « تمايل زيادی برای بهره گيری از زمان در يک مسير سازنده دارد.»


با اين حال، وی افزود: «من شک دارم که چنين تمايلی نيز در طرف ايرانی وجود داشته باشد.»


آلمان همراه با پنج کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد بدنبال صدور قطعنامه سوم تحريم عليه جمهوری اسلامی ايران به دليل امتناع تهران از تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم است.


کشورهای غربی به رغم گزارش سازمان اطلاعاتی آمريکا همچنان نگران هستند که ايران با غنی سازی اورانيوم که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد، بدنبال ساخت بمب اتمی باشد. ولی تهران قاطعانه اين ادعا را رد می کند و اهداف برنامه هسته ای خود را صلح آميز می داند.


XS
SM
MD
LG