لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

«آلمان یک دیپلمات ایرانی را از خاک خود اخراج کرد»


آلمان همراه با پنج کشور عضو دائم شورای امنيت در قالب گروه ۱+ ۵ به جمهوری اسلامی فشار می آورد تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد.
آلمان همراه با پنج کشور عضو دائم شورای امنيت در قالب گروه ۱+ ۵ به جمهوری اسلامی فشار می آورد تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد.

دولت آلمان يک ديپلمات ايرانی که در تلاش بود تا تجهيزاتی برای برنامه اتمی جمهوری اسلامی خريداری کند، از اين کشور اخراج کرد و ایران نیز به این اقدام واکنش نشان داده است.


هفته نامه آلمانی «اشپيگل» با اعلام اين خبر گزارش داده که اخراج اين ديپلمات پس از آن صورت گرفت که وی با يک شرکت تخصصی در جنوب ايالت باواريا تماس گرفت و خواستار خريد اجزاء يک سيستم کنترلی شد که نقش مهمی در غنی سازی اورانيوم ايفاء می کند.


اين مجله بدون اشاره به منبع خبری خود، اين ديپلمات را یک مامور کنسولی جمهوری اسلامی در آلمان معرفی کرده و تنها از او با نام « محرمعلی. د» نام برده است.


اشپيگل در گزارش خود به اين موضوع اشاره ای نکرده است که آيا قرار بود از اين تجهيزات برای غنی سازی در حد بالا که برای توليد بمب صورت می گيرد استفاده شود يا غنی سازی در سطح پايين که ايران می گويد برای تهيه سوخت مورد نياز در نيروگاه اتمی خود ضروری است.


جمهوری اسلامی ايران همواره اظهارات مقام های غربی را مبنی بر اينکه تهران بدنبال ساخت بمب اتمی است رد می کند و می گويد که برنامه هسته ای آن در راستای مصارف صلح آميز دنبال می شود.


واکنش ايران


برلین درباره اين خبر اظهار نظری نکرده است ولی روز يکشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که مقامات آلمانی تصميم داشتند يک ديپلمات را در ارتباط با موضوع هسته ای بازداشت کنند.


محمد علی حسينی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «آلمانی ها در مورد يک مامور کنسولی ما نظر داشتند و اقدامی غيرقانونی صورت دادند که ما اعتراض کرديم و موضوع را در دست پيگيری داريم.»


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خواستار تجديد نظر دولت آلمان در اين تصميم شده بود.


آلمان همراه با پنج کشور عضو دائم شورای امنيت در قالب گروه ۱+ ۵ به جمهوری اسلامی فشار می آورد تا برنامه غنی سازی اورانيوم که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد را به حال تعليق درآورد.


فشار اين کشورها سبب شده تا شورای امنيت سازمان ملل متحد در دو قطعنامه جداگانه تحريم هايی را عليه جمهوری اسلامی به مرحله اجرا درآورد و از اين کشور بخواهد تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند .


روز جمعه، رهبران اتحاديه اروپا بار ديگر بر حمايت خود از اعمال تحريم های جديد عليه تهران در صورتی که اين کشور از برنامه غنی سازی اورانيوم دست بر ندارد، اعلام کردند.


با اين حال، سازمان های اطلاعاتی آمريکا اوایل ماه دسامبر اعلام کردند که جمهوری اسلامی برنامه ساخت بمب اتمی خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


XS
SM
MD
LG