لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

ایران، یکی از محورهای مذاکرات بوش و مرکل


عکسی از بوش و مرکل در حاشیه نشست سال گذشته هشت رهبر کشورهای صنعتی جهان.
عکسی از بوش و مرکل در حاشیه نشست سال گذشته هشت رهبر کشورهای صنعتی جهان.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه در حالی با جرج بوش رئيس جمهوری آمريکا ديدار خواهد کرد که موضوع برنامه هسته ای ايران، يکی از اصلی ترين مسايل مورد بحث طرفين خواهد بود.


خبرگزاری رويترز گزارش داده است که بوش و مرکل در محل ملاقات خود در ايالت تگزاس آمريکا، به دنبال «نشان دادن اتحاد خود در برابر ايران» خواهند بود.


همچنين خبرگزاری آسوشيتدپرس نوشته است که خانم مرکل روز جمعه و شنبه، در مزرعه شخصی آقای بوش در تگزاس ميهمان خواهد بود. اين اولين سفر يکی از مقامات عاليرتبه آلمان به مزرعه شخصی رييس جمهوری آمريکا از سال ۱۹۶۳ به اين سو محسوب می شود.


در عين حال خانم مرکل دومين رهبر اروپايی است که طی هفته جاری، با او چون «ميهمان شخصی» رييس جمهوری آمريکا برخورد می شود. روز چهارشنبه نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه نيز با راهنمايی شخص جرج بوش، از منزل جرج واشينگتن، نخستين رييس جمهوری آمريکا ديدار کرد.


آقای بوش که تنها تا يک سال ديگر در کاخ سفيد اقامت خواهد کرد، به شکل فزاينده ای به موضوع فشارها بر ايران برای جلوگيری از غنی سازی اورانيوم در ديدارهای بين المللی اش می پردازد.


آلمان اگرچه عضو دایمی شورای امنیت نیست اما در مذاکرات قدرت های جهان درباره برنامه هسته ای ایران که به مذاکرات گروه پنج به علاوه یک معروف شده، حضور دارد.


ايران از اجرای دو قطعنامه شورای امنيت مبنی بر توقف برنامه غنی سازی اورانيوم شانه خالی کرده و آمريکا و متحدانش از ادامه يافتن اين برنامه در ايران ابراز نگرانی می کنند.


خانم مرکل دومين رهبر اروپايی است که طی هفته جاری، با او چون «ميهمان شخصی» رييس جمهوری آمريکا برخورد می شود. روز چهارشنبه نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه نيز با راهنمايی شخص جرج بوش، از منزل جرج واشينگتن، نخستين رييس جمهوری آمريکا ديدار کرد.

اخيرا محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران بار ديگر تکرار کرد که تعداد سانتريفيوژهای ايران برای غنی سازی اورانيوم به ۳۰۰۰ دستگاه رسيده است؛ موضوعی که اگر صحت داشته باشد ظرف يک سال مقدار اورانيوم خيلی غنی شده را برای ساخت يک بمب هسته ای در اختيار ايران قرار خواهد داد.


نزديکی آلمان و آمريکا

روابط آلمان با آمريکا، از زمان به قدرت رسيدن خانم مرکل بسيار نزديک تر از گذشته است. در واقع اين کشور به ويژه در ماههای اخير تلاش زيادی برای نزديکی به ايالات متحده آمريکا در عرصه سياست خارجی داشته است.


سياستی که خانم مرکل در پيش گرفته، نقطه مخالف رفتاری است که گرهارد شرودر، صدراعظم پيشين اين کشور در برخورد با آمريکا داشت.


آقای شرودر که از مخالفان سياست های جرج بوش به ويژه در مساله جنگ عراق بود، به هنگام قطعی شدن تصميم ايالات متحده برای حمله نظامی به عراق، صراحتا اعلام کرد که «وارد ماجراجويی های آمريکا» نخواهد شد و به اين ترتيب از اعزام نيرو به عراق خودداری کرد.

اين موضوع آغاز تيرگی روابط آلمان و آمريکا بود، اما به گفته تحليلگران، خانم آنگلا مرکل، در زمينه سياست خارجی آلمان و گسترش روابط چند جانبه بسيار محتاط تر از آقای شرودر است.

پيش از صدر اعظم آلمان، نيکلا سرکوزی در حالی با آقای بوش ديدار کرد که وی در حال حاضر رهبری اروپا را در تلاش برای وضع تحريم های بيشتر عليه ايران به عهده گرفته است.

موضوعات ديگر


به گفته منابع ديپلماتيک دولت های طرفين، از جمله مسايلی که در ملاقات رهبران آلمان و آمريکا مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، موضوع روند صلح فلسطين و مساله افغانستان است.


آقای بوش همچنين تمايل دارد بار ديگر مساله استقلال کوسوو را پيش کشيده و از سويی آنها از بحث گرمايش زمين و مساله تجارت جهانی نيز غافل نخواهند شد.


درجريان سفر خانم مرکل به آمريکا، يواخيم ساور، همسرش نيز او را همراهی می کند. همسر خانم مرکل شيميدان است و اين سفر يکی از معدود دفعاتی است که در کنار همسرش ديده می شود.


لودويگ ارهارد، يکی از صدراعظم های پيشين آلمان آخرين کسی بود که به تگزاس سفر کرد. او در سال ۱۹۶۳ ميهمان ليندون بينيز جانسون رييس جمهوری آمريکا بعد از مرگ جان اف کندی، در تگزاس بود.

گفته می شود که در آن زمان، آقای ارهارد بسيار ناراحت شد که چرا به کاخ سفيد دعوت نشده بود.


XS
SM
MD
LG