لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

«بحران اتمی ایران می تواند از طریق دیپلماسی حل شود»


رييس جمهوری آمريکا در مصاحبه با يک شبکه تلويزيون آلمانی گفته است که او قاطعانه باورد دارد که مساله اتمی ايران می تواند از طریق ديپلماتيک حل شود.
رييس جمهوری آمريکا در مصاحبه با يک شبکه تلويزيون آلمانی گفته است که او قاطعانه باورد دارد که مساله اتمی ايران می تواند از طریق ديپلماتيک حل شود.

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه هفتم نوامبر در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی آلمانی گفت:« من قاطعانه بر اين باور هستم که مساله اتمی ايران می تواند طریق ديپلماتيک حل شود».


آقای بوش که پيش از سفر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، به آمريکا صحبت می کرد، افزود: اين مساله موضوعی مهم در مذاکرات آنها خواهد بود.


رييس جمهوری آمريکا درباره رویکرد ایران در بحران هسته ای این کشور، گفت:«آنچه رهبری ايران بايد انجام دهد اين است که برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد، آنگاه راه برای گفت و شنود و پيشرفت بازخواهد شد».


رييس جمهوری آمريکا در پاسخ به اين پرسش که آيا در صورت خودداری ايران از اجرای خواست بین المللی، استفاده از نيروی نظامی را بررسی خواهد کرد يانه، گفت: «ما هميشه سعی داريم نخست ديپلماسی را آزمايش کنيم».


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل نيز گفته است او هنگام ملاقات با آقای بوش، از وی خواهد خواست از کوشش های جامعه بين المللی برای حل بحران اتمی ايران از راه مذاکره حمايت کند.


آلمان اعلام کرده است در صورتی که ايران به نگرانی های جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ای خود پاسخ ندهد، اين کشور از تحريم های شديدتر و گسترده ترعليه تهران حمايت خواهد کرد.

در همين زمينه، خانم مرکل روز سه شنبه گفته بود در صورتی که ايران به نگرانی های جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ای خود پاسخ ندهد، اين کشور از تحريم های شديدتر و گسترده ترعليه تهران حمايت خواهد کرد.


خانم مرکل پيش از ديدار خود با رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرده بود: «که کشورش خواهان حل مسئله بحران ايران از طريق ديپلماتيک است.


صدر اعظم آلمان که در برلين و در مراسم دريافت جايزه ليوبيک مرکز يهوديان آلمان صحبت می کرد، افزوده بود:«ما ، به همراه ديگر کشورها، خواهان يک راه حل ديپلماتيک هستيم، و به عنوان بخشی از اين سياست، آلمان آماده است اگر ايران از (موضع خود) عقب نشينی نکند، از تحريم های گسترده، شديد و بيشتر عليه اين کشور عليه اين کشور حمايت می کند».


به رغم تمامی فشارهای بين المللی برای توقف غنی سازی اورانيوم در ايران، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز چهارشنبه اعلام کرد که ايران سه هزار سانتيريفيوژ برای غنی سازی اورانيوم نصب کرده است.


آقای احمدی نژاد، در يک سخنرانی در شهر بيرجند گفته است که ايران به اين تعداد از دستگاه های سانتريفيوژ دست يافته است و «به راه خود در اين مسير ادامه خواهد داد.»


کارشناسان مسايل هسته ای می گويند که اگر ايران، با سه هزار سانتريفيوژ، غنی سازی اورانيوم را انجام دهد، در مدت يک سال می تواند به اورانيوم بسيار غنی شده مورد نياز برای ساخت يک بمب اتمی دست يابد.


ایران تاکنون از اجرای دو قطعنامه ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره تعلیق فعاليت های حساس مربوط به غنی سازی اورانيوم این کشور، خودداری کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


نمايندگان سياسی کشورهای بريتانيا، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ روز دوشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) تشکيل جلسه خواهند داد تا درباره تشديد تحريم های ايران تصميم گيری کنند.


کشوره های عضو گروه ۱+۵ در نشست هقته گذشته خود در لندن توافق کردند در صورتی که گزارش های محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، حاکی از نتايج مثبت تلاش های ديپلماتيک تازه اين دو برای حل مسئله هسته ای ايران نباشد، با تصويب قطعنامه سوم، تحريم های تازه ای بر عليه جمهوری اسلامی وضع کنند.


XS
SM
MD
LG