لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

گیتس: فشارهای اقتصادی بر ایران باید افزایش یابد


وزیر دفاع آمریکا برای مذاکرات نظامی و گفت وگو درباره ایران در پکن به سر می برد.
وزیر دفاع آمریکا برای مذاکرات نظامی و گفت وگو درباره ایران در پکن به سر می برد.

وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در پکن گفت که برای متقاعد کردن ایران به انصراف از برنامه اتمی خود لازم است فشارهای اقتصادی بر این کشور افزایش یابد.


در حالی که قدرت های بزرگ جهانی منتظر آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران هستند، ایالات متحده آمریکا به تلاش های دیپلماتیک خود برای جلب حمایت دو کشور روسیه و چین در اعمال دور سوم تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران شدت بخشیده است.


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، که برای رایزنی با دولتمردان چینی هم اکنون در پکن به سر می برد روز دوشنبه، پنجم نوامبر، با چاو گنگچوان، همتای چینی خود دیدار و گفت و گو کرد.


آقای گیتس در پایان گفت و گوی نود دقیقه ای خود با وزیر دفاع چین در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که واشینگتن و پکن در باره ادامه تلاش ها برای تغییر رفتار دولت ایران نقطه نظر مشترکی دارند.


  • «ما موافقت کردیم که برای اینکه دولت ایران متقاعد شود از طریق صلح آمیز سیاست و رفتار خود را عوض کند مهم است که تلاش های دیپلماتیک ادامه یابد.»
وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با همتای چینی خود

وزیر دفاع آمریکا گفت: «ما موافقت کردیم که برای اینکه دولت ایران متقاعد شود از طریق صلح آمیز سیاست و رفتار خود را عوض کند مهم است که تلاش های دیپلماتیک ادامه یابد.»


وی در ادامه افزود: « باید بگویم که بر این نکته هم تاکید کردم که برای متقاعد کردن دولت ایران لازم است تا فشارهای اقتصادی بر این کشور افزایش یابد.»


دولت چین از دو قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت کرده اما تا این لحظه با دور سوم این تحریم ها مخالفت کرده است.


پکن با افزایش فشارهای دولت آمریکا علیه برنامه های اتمی ایران اعلام کرده است که این کشور از حل مسالمت آمیز این بحران حمایت می کند.


واشینگتن و پکن روابط اقتصادی بسیار گسترده ای دارند و انتظار می رود روابط نظامی این دو کشور نیز پس از دیدار وزیر دفاع آمریکا از چین وارد مرحله جدیدی شود.


دو کشور آمریکا و چین در دیدار روز دوشنبه وزرای دفاع خود موافقت کردند که سطح مبادلات آموزشی و همکاری های نظامی خود را در آینده افزایش داده و نیروهای دریایی دو کشور مانور نظامی مشترکی را برگزار کنند.


دولت چین همچنین برای اولین بار در تاریخ نظامی خود پذیرفت یک خط تلفنی مستقیم بین وزارت دفاع دو کشور تاسیس شود.


پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، از مدتها پیش چنین درخواستی را ارائه کرده بود زیرا به اعتقاد رهبران کاخ سفید، موافقت دولت چین با تاسیس این خط مستقیم حسن نیت پکن را نشان داده و این اطمینان را به دولت آمریکا می دهد که در مواقع بحران این دو کشور روابط نزدیک خود را حفظ خواهند کرد.


قرار است آقای گیتس روز سه شنبه با هو جین تائو، رییس جمهوری چین، دیدار و گفت و گو کند.


XS
SM
MD
LG