لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

«چین و روسیه مانع تصویب قطعنامه سوم علیه ایران»


به گفته آقای برنز، «چين و روسيه از اواخر ماه مارس قطعنامه جديد شورای امنيت درباره ايران را به دست انداز انداخته اند.»
به گفته آقای برنز، «چين و روسيه از اواخر ماه مارس قطعنامه جديد شورای امنيت درباره ايران را به دست انداز انداخته اند.»

نيکلاس برنز، معاون سياسی وزير امور خارجه آمريکا روز پنج شنبه گفت که روسيه و چين مانع تصويب قطعنامه سوم تحريم ها عليه ایران شده اند.


وی در عين حال افزود که اگر ايران ظرف دو هفته آينده فعاليت های اتمی خود را متوقف نکند آمريکا به اين کشورها برای اعمال تحريم های جديد، فشار وارد خواهد آورد.


به گفته اين مقام آمريکايی، «چين و روسيه از اواخر ماه مارس قطعنامه جديد شورای امنيت درباره ايران را به دست انداز انداخته اند.»


آقای برنز که اين سخنان را قبل از ديدار خود با محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی بيان می کرد، افزود: «ايران از آخرين قطعنامه تصويب شورای امنيت در ۲۴ ماه مارس تاکنون زمان زيادی را هدر داده است و از آن موقع، روسيه و چين مانع تصويب قطعنامه سومی شده اند.»



  • «چين و روسيه از اواخر ماه مارس قطعنامه جديد شورای امنيت درباره ايران را به دست انداز انداخته اند.»
نیکلاس برنز

کشورهای غربی در ماه سپتامبر و به دنبال توافق ايران و آژانس برای روشن کردن همه ابهامات فعالیت های قدیمی هسته ای ایران، اعمال تحريم های جديد بر ضد تهران را به حال تعليق درآوردند.


قرار است که آژانس بين المللی انرژی اتمی در اواسط ماه نوامبر گزارشی درباره نحوه همکاری ايران و پاسخ تهران به سوالات آژانس منتشر کند.


اما با این حال نیکلاس برنز گفت: «يک گزارش مثبت از ناحيه آژانس نمی تواند به تنهايی برای توقف اقدامات مربوط به شدت بخشيدن به تحريم ها کافی باشد.»


معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا اظهار داشت: «برداشت ما اين است که اگر ايران تا دو هفته آينده غنی سازی اورانيوم را تعليق نکند، اين به معنای ادامه خودداری اين کشور از اجرای درخواست های شورای امنيت است. و اين يک عامل مهم برای ما به شمار می رود.»


وی افزود: «ما اميدواريم که اولا، قطعنامه سوم به زودی زود تصويب شود. دوم اينکه، ما حمايتی قوی از جانب کشورهای اروپايی برای اعمال تحريم های [مربوط به خود] مشاهده می کنيم. و سوم آنکه، طرف های عمده تجاری ايران بايد معاملات خود با اين کشور را کاهش دهند تا به ايران نشان داده شود که وضعيت مثل هميشه نيست.»


درخواست اسراييل از آلمان


همزمان اسراييل روز پنج شنبه خواستار حمايت آلمان از تشديد تحريم ها عليه ایران به دليل امتناع آن از تعليق غنی سازی اورانيوم شد.


اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل که در آلمان به سر می برد، در ديدار با وزير امور خارجه اين کشور مسائل مربوط با ايران و تلاش های صلح ميان اسراييل و فلسطينی ها را مورد بحث قرار داد.


تل آويو که از فشارهای بين المللی بر ضد ايران حمايت می کند با استقبال از تحريم های تازه ايالات متحده عليه ایران خواستار تصويب قطعنامه سوم شورای امنيت سازمان ملل برای وادار کردن تهران به توقف غنی سازی اورانيوم است.


شورای امنيت با گذراندن دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از جمهوری اسلامی خواسته است تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند ولی ايران اين درخواست ها را رد کرده است.


اسراييل روز پنج شنبه خواستار حمايت آلمان از تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی به دليل امتناع آن از تعليق روند غنی سازی اورانيوم شد.

سازمان ملل و کشورهای غربی نگران هستند که تهران از اين برنامه برای توليد سلاح هسته ای استفاده کند، امری که ايران آن را تکذيب کرده و می گويد که فعاليت های اتمی اش، اهداف صلح آميز دارد.


فرانسه و بريتانيا از فراخوان آمريکا برای تشديد تحريم ها عليه ایران استقبال کرده اند، ولی ساير کشورهای عضو اتحاديه اروپا در خصوص اين درخواست واشينگتن دچار ترديد هستند.


دفتر اهود اولمرت در بيانيه ای درباره ديدار وی با فرانک والتر اشتانماير گفته است: «نخست وزير اسراييل بر حمايت قوی آلمان از گسترش تحريم ها بر ضد ايران تاکيد کرد.»


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، از واکنش وزير امور خارجه آلمان به اين اظهار نظر چيزی منتشر نشده است. آلمان يکی از شرکای عمده ایران در اروپا به شمار می رود.


روز پنج شنبه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در در واکنش به اظهارات برخی مقام های اروپايی مبنی بر احتمال در پيش گرفتن تحريم های يکجانبه فراتر از قطعنامه های شورای امنيت عليه ايران، گفت که ممکن است، ايران در واکنش، مناسبات اقتصادی خود را با اروپا تغيير دهد.


وی افزود: «شما خوب می دانيد که ما می توانيم عکس العمل نشان دهيم و اگر يک چرخش جدی انجام دهيم، در محاسبات اقتصادی چه اتفاقی خواهد افتاد.»


نشست لندن برای تحریم


همزمان با اين تحولات قرار است که نمايندگان کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان روز جمعه در نشستی در لندن موضوع افزايش تحريم های ايران را بررسی کنند.


يک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا روز پنج شنبه با اشاره به اينکه «مديرکل های سياسی پنج کشور عضو دائم شورای امنيت به همراه آلمان با يکديگر ديدار می کنند» افزود: «در اين نشست هيچ وزيری حضور نخواهد داشت.»


قرار است که نمايندگان کشورهای حاضر در نشست لندن درباره اينکه چگونه بايد کارها را پيش ببرند به بحث بپردازند.


XS
SM
MD
LG