لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

احمدی نژاد: تحریم های آمریکا بی محتوا است


آقای احمدی نژاد، اظهارات تازه را در جمع تعدادی از بسيجيان در «کنگره مرکزی يادواره شهيد فهميده» بیان کرد.
آقای احمدی نژاد، اظهارات تازه را در جمع تعدادی از بسيجيان در «کنگره مرکزی يادواره شهيد فهميده» بیان کرد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز سه شنبه، تحريم های يکجانبه آمريکا عليه ايران را «بی محتوا» خواند.


آقای احمدی نژاد که در جمع تعدادی از بسيجيان در «کنگره مرکزی يادواره شهيد فهميده» سخن می گفت، گفت: «آمريکايی ها فکر می کنند با تحريم يکجانبه اقتصادی ايران، می توانند ايران را مجبور به عقب نشينی کنند و با استفاده از برخی عوامل داخلی، تبليغ کنند که تحريم ها اثر کرده و مردم مشکل اقتصادی دارند. اما ما اخلالگران اقتصادی را شناسايی کرده ايم و در آينده نزديک به طور کامل آنها را از عرصه اقتصادی کشور پاکسازی خواهيم کرد.»


وی از جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نقل و قول کرد که « اگر ايرانی ها دست از انرژی هسته ای بردارند با آنها مذاکره می کنيم» و در پاسخ به اين نقل و قول گفت: «ما اصلا علاقه ای به مذاکره با شما نداريم و ملت ايران نيازی به آمريکا ندارد.»


ايالات متحده آمريکا روز پنج شنبه، ۲۵ اکتبر، تحريم های تازه ای را عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نيروی قدس آن، برخی شرکت ها و اشخاص مرتبط با سپاه و بانک های ملی ، صادرات و ملت اعلام کرد.


  • «آمريکايی ها فکر می کنند با تحريم يکجانبه اقتصادی ايران، می توانند ايران را مجبور به عقب نشينی کنند و با استفاده از برخی عوامل داخلی تبليغ کنند که تحريم ها اثر کرده و مردم مشکل اقتصادی دارند. اما ما اخلالگران اقتصادی را شناسايی کرده ايم و در آينده نزديک به طور کامل آنها را از عرصه اقتصادی کشور پاکسازی خواهيم کرد.»
محمود احمدی نژاد

وزرای امور خارجه و خزانه داری آمريکا در مراسم اعلام تحريم های جديد عليه ايران، علت اين اقدام را «حمايت ايران از سازمان های تروريستی در عراق و خاورميانه، صادرات موشکی و فعاليت های هسته ای ایران» اعلام کردند.


با اين حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرد که واشينگتن، به رغم اين اقدامات، همچنان آمادگی پذيرش يک «راه حل ديپلماتيک» را دارد.


مذاکره برابر


محمود احمدی نژاد با اعلام اينکه «ايران در شرايط عادلانه و برابر اهل مذاکره و گفت و گو است» افزود: «اين ملت درباره حقوق مسلم و قانونی خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.»


رييس جمهوری ايران اظهار داشت: «در برهه ای مسئولان کشور به تصور اينکه می توان با کوتاه آمدن و انجام برخی اقدامات به نتيجه رسيد، خواسته های دشمنان را اعمال کردند اما کار به جايی رسيد که برای ما مشخص شد که دشمنان فقط به دنبال محروم کردن ملت ايران از حق مسلم و قانونی اش هستند.»


به نظر می رسد اشاره آقای احمدی نژاد به تعليق غنی سازی اورانيوم توسط جمهوری اسلامی ايران در فاصله سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ باشد که تهران تعهد کرد تا به نتيجه رسيدن مذاکرات ايران با سه کشور اروپايی، بريتانيا، آلمان و فرانسه درباره برنامه اتمی خود، فعاليت های هسته ای اش را به حالت تعليق درآورد.


به رغم ارائه پيشنهادهای تشويقی توسط کشورهای اروپايی به تهران در برابر توقف برنامه های اتمی آن، ایران اين مشوق ها را رد کرد و گفت که روند غنی سازی اورانيوم را از سر خواهد گرفت.


به گفته کارشناسان، غنی سازی اورانيوم کاربردی دوگانه دارد و از آن می توان هم برای مقاصد صلح آميز و هم نظامی استفاده کرد. کشورهای غربی تهران را متهم می کنند که ايران به دنبال توليد سلاح اتمی است ولی تهران اين اتهام را رد می کند و هدف از تعقيب برنامه اتمی خود را صلح آميز می داند.


رييس جمهوری ايران در بخش ديگر از سخنان خود گفت: «امروز از نظر ما موضوع هسته ای به معنای فضا سازی های سياسی خاتمه پيدا کرده و در آژانس بين المللی انرژی اتمی مسير خود را طی می کند و نشانه واضح آن حرکت دولت آمريکا است که تلاش کرد دولت های مختلف را با خود برای صدور قطعنامه سوم عليه ايران همراه کند، اما موفق نشد.»


اين اظهارات در حالی صورت می گيرد که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، کشورهای گروه پنج به علاوه يک شامل روسيه، آمريکا، چين، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان، قرار است در هفته جاری برای بحث پيرامون دور تازه تحريم ها عليه ايران به گفت وگو و رايزنی با يکديگر بپردازند.


XS
SM
MD
LG