لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

سفر «غیر منتظره» لاوروف به تهران برای مذاکرات اتمی


سفر لاروف به تهران دو هفته پس از دیدار رییس جمهوری روسیه از ایران انجام می شود.
سفر لاروف به تهران دو هفته پس از دیدار رییس جمهوری روسیه از ایران انجام می شود.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در يک سفر غير منتظره روز سه شنبه برای گفت و گو با رييس جمهوری اسلامی ايران به تهران سفر می کند.


بر اساس گزارش خبرگزاری ها، سفر اين مقام بلندپايه روسی به ايران يک هفته پس از اعلام مخالفت مسکو با تحريم های جديد آمريکا عليه جمهوری اسلامی انجام می شود.


ملاقات آقای لاوروف با محمود احمدی نژاد قرار است که عصر روز سه شنبه انجام شود.


ميخائيل کامنين، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه گفته است که در جريان مذاکرات طرفين قرار است که فعاليت های اتمی ايران مورد بحث و بررسی قرار گيرد.


خبرگزاری اينترفاکس به نقل از اين سخنگو اعلام کرد که « پاره ای از موضوعات مربوط به برنامه اتمی ايران و مناسبات دو جانبه تهران و مسکو در اين ديدار مورد گفت وگو قرار خواهد گرفت.»


دو هفته پيش، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه در جريان سفر خود به ايران برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دريای خزر، با حمله نظامی و تحريم جمهوری اسلامی به خاطر برنامه هسته ای آن مخالفت کرد.

هنوز مشخص نيست که آيا سرگئی لاوروف و محمود احمدی نژاد پس از پايان مذاکرات کنفرانسی خبری خواهند داشت يا خير.


دو هفته پيش، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه در جريان سفر خود به ايران برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دريای خزر، با حمله نظامی و تحريم جمهوری اسلامی به خاطر برنامه هسته ای آن مخالفت کرد.


ايالات متحده و برخی از کشورهای غربی، جمهوری اسلامی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه اتمی خود بدنبال توليد سلاح هسته ای است اما تهران اين برنامه را صلح آميز می داند.


در واکنش به ادامه مقابله جويی جمهوری اسلامی با خواست جامعه جهانی در خصوص توقف غنی سازی اورانيوم، ايالات متحده آمريکا روز پنج شنبه، ۲۵ اکتبر، تحريم هايی را عليه سپاه پاسداران که گفته می شود درگير اين برنامه و بدنبال توليد سلاح های کشتار جمعی است، اعلام کرد.


رييس جمهوری روسيه با اين تحريم ها مخالفت کرده و گفته است که چنين اقداماتی تهران را منزوی خواهد کرد. روسيه معتقد است که گفت وگوهای بيشتر با تهران درباره برنامه اتمی آن موثر تر از مجازات يا انجام اقدام نظامی است.


اين مذاکرات همزمان با گفت وگوهای هئيتی از کارشناسان آژانس بين المللی انرژی اتمی با مقامات اتمی ايران انجام خواهد شد که برای دريافت پاسخ های تهران به ابهامات پيرامون فعاليت های سابق اتمی ايران روز سه شنبه دور دوم مذاکرات خود را انجام می دهند.


ايران در ماه اوت موافقت کرد که ظرف دو ماه به تمام سوالات آژانس پيرامون برنامه اتمی خود پاسخ دهد و قرار است که گزارش مذاکرات ميان طرفين همراه با گزارش خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از گفت وگوها با دبير شورای عالی امنيت ملی به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه شود.


شورای امنيت تاکنون دو قطعنامه تنبيهی عليه جمهوری اسلامی به تصويب رسانده و از تهران خواسته است ضمن توقف روند غنی سازی اورانيوم با بازرسان آژانس نيز همکاری کامل داشته باشد. اين درخواست ها را ناديده گرفته و گفته که از حق خود برای غنی سازی اورانيوم که به گفته کشورهای غربی می توان از آن برای ساخت بمب اتمی استفاده کرد، چشم پوشی نخواهد کرد.


XS
SM
MD
LG