لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

اسراييل خواهان حمایت روسیه از تشديد تحريم ايران شد


نخست وزیر اسراییل در دیدار با رییس جمهوری روسیه گفت: تحریم هم جانبه جامعه بین المللی علیه ایران می تواند می تواند برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را متوقف کند.
نخست وزیر اسراییل در دیدار با رییس جمهوری روسیه گفت: تحریم هم جانبه جامعه بین المللی علیه ایران می تواند می تواند برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را متوقف کند.

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، و اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل روز پنجشنبه ۱۸ اکتبر در مسکو درباره برنامه هسته ای ايران گفت وگو و مذاکره کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتايج سفر اخير رييس جمهوری روسيه به تهران، محور گفت وگوهای آقای اولمرت وآقای پوتين را تشکيل می داد.


آقای پوتين در اين ديدار با اشاره به آگاهی اش از نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای ايران، به آقای اولمرت گفت:«من آماده ام تا نتايج ديدارم از تهران را با شما در ميان بگذارم».


به گفته سخنگوی نخست وزیر اسراییل در جريان ملاقات سه ساعته، آقای اولمرت با تاکيد براين که «ايران در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است» و گفت:«تحريم های اقتصادی و ديپلماتيک از سوی جامعه بین المللی می تواند ايران را در دستيابی به اهداف خود باز دارد».


در بيانيه دفتر نخست وزير اسراييل در باره سفر يک روزه آقای اولمرت به مسکو تصريح شده بود که وی در ديدار با رييس جمهوری روسيه درباره مسائل منطقه ای، ازجمله روند صلح با فلسطينی ها و آنچه که «تهديد ايران و برنامه توليد سلاح های هسته ای» اين کشور خوانده شده، مورد گفت و گو قرار خواهد گرفت.


ولاديمير پوتين برای حضور در نشست سران کشورهای حاشيه خزر روز سه شنبه وارد تهران شده و با آيت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در باره مسايل مورد علاقه دو کشور گفت وگو و مذاکره کرده بود.


  • « اگر ايران به سلاح های اتمی دست يابد، به نظر می رسد کشور هايی در منطقه [خاورمیانه]وجود دارند که برای محافظت از خود برای دستيابی به سلاح های هسته ای تلاش کنند».
وزیر دفاع آمریکا

در همين حال آقای پوتين روز پنج شنبه دربرنامه راديو- تلويزونی زنده ای در پاسخ به پرسش های بينندگان درباره برنامه هسته ای ايران گفت: «روسيه می کوشد همراه ساير اعضای جامعه بين المللی مسئله هسته ای ايران را به طور مسالمت جويانه و در جهت منافع جامعه بين المللی و خير مردم ايران، حل و فصل کند.»


در جريان سفر آقای پوتين به ايران، گزارش هايی مبنی بر اينکه رييس جمهوری روسيه حامل پيام يا پيشنهادی اتمی برای مقامات ايران است، مطرح شده بود.


در همين حال محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در پاسخ به اين سئوال که ولاديمير پوتين، در جريان ديدارش از تهران پيشنهاد جديدی را مطرح کرد يا نه گفته است: «هيچ پيشنهاد هسته ای مطرح نبود، بلکه ايشان پيام دوستی وهمکاری همه جانبه را آورده بود که ما نيز پيام ادامه همکاری ها و تاکيد بر اراده جدی بر عملی شدن توافقات را داشتيم.»


هشدار وزير دفاع امريکا نسبت به رويارويی اتمی در خاورميانه


همزمان با مذاکره نخست وزير اسراييل و رييس جمهوری روسيه ، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا روز پنجشنبه هشدار داد «ايران مسلح» به بمب اتم به مسابقه تسليحاتی و در نهايت جنگی در خاورميانه منجر خواهد شد که «کسی نمی داند پيامدهايش چه خواهد بود».


آقای گيتس که در کنفرانس خبری در پنتاگون و در واکنش به اظهارت رييس جمهوری آمريکا درباره امکان«وقوع جنگ جهانی سوم » صحبت می کرد، افزود:« اگر ايران به سلاح های اتمی دست يابد، به نظر می رسد کشور هايی در منطقه [خاورمیانه]وجود دارند که برای محافظت از خود برای دستيابی به سلاح های هسته ای تلاش کنند».


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه، هشدار داده بود : جامعه بين المللی برای جلوگيری از احتمال« وقوع جنگ جهانی سوم»، بايد «مانع از دستيابی ايران به دانش توليد جنگ افزار اتمی شود».


XS
SM
MD
LG