لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

واکنش ايران به اظهارات بوش درباره «جنگ جهانی سوم»


محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید اظهارات رييس جمهوری آمريکا درباره مقابله با «برنامه هسته ای» جمهوری اسلامی برای اجتناب از «جنگ جهانی سوم»، «تهديدی» برای امنيت جهانی است
محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید اظهارات رييس جمهوری آمريکا درباره مقابله با «برنامه هسته ای» جمهوری اسلامی برای اجتناب از «جنگ جهانی سوم»، «تهديدی» برای امنيت جهانی است

محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ايران، روز پنجشنبه بيست ششم مهرماه اظهارات جرج بوش، رييس‌ جمهوری آمريکا، درباره «امکان وقوع جنگ جهانی سوم» را تلاش واشينگتن در راستای «سرپوش گذاشتن بر شکست سياست های» اين کشور در عراق و افغانستان ارزيابی کرد.


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه، هشدار داده بود : جامعه بين المللی برای جلوگيری از احتمال وقوع جنگ جهانی سوم، بايد مانع از دستيابی ايران به دانش توليد جنگ افزار اتمی شود.


آقای حسينی با تاکيد براين که اين اظهارات باعث «نا امنی بين ‌المللی و دامن زدن به سياست‌ های نظامی‌گری» خواهد شد، افزود: «اين‌ گونه سياست‌ ها آرامش و امنيت را در عرصه‌ بين‌ المللی تخطئه می ‌کنند و مانعی برای صلح و ثبات جهانی هستند».


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای حسينی ازدولت آمريکا خواست با اجتناب از آنچه وی «ترويج ضد ارزش ‌های مبتنی بر نظامی ‌گری و جنگ» و «تک روی و يکجانبه گرايی در عرصه بين المللی» خواند، به استقلال و تماميت ارضی ديگر کشورها احترام بگذارد.


آقای بوش روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات رييس جمهوری ايران درباره «نابودی اسراييل»، گفته بود: «من به همه گفته ام، اگر شما علاقمنديد که از جنگ جهانی سوم اجتناب شود، به نظر می رسد بايد علاقمند باشيد که از دستيابی آنها [رهبران ايران] به دانش مورد نياز توليد سلاح هسته ای نيز جلو گيری کنيد.»


سخنگوی وزارت امورخارجه ایران می گوید اظهارات رييس‌جمهوری آمريکا، درباره «امکان وقوع جنگ جهانی سوم» تلاش واشينگتن در راستای«سرپوش گذاشتن بر شکست سياست های» اين کشور در عراق و افغانستان است.

مسئله برنامه هسته ای ايران طی سال های اخير باعث افزایش تنش در روابط اين کشور با جامعه بين المللی شده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است که کليه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


کشورهای غربی و شورای امنيت سازمان ملل متحد، به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و ساخت سلاح اتمی، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


در همين زمينه، مخالفت روسيه و چين با تشديد تحريم ها عليه ايران باعث شد که نشست وزيران امور خارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه (اعضای دايمی شورای امنيت) به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در بيست و هشتم سپتامبر در واشينگتن، تصميم گيری در اين باره را تا اعلام نتايج مذاکرات ايران و آژانس در ماه نوامبر به تعويق بيندازد.


ايران و آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی در مرداد ماه سال جاری توافق کردند تا براساس يک جدول زمانی، اين کشور به «سوال های باقی مانده» درباره برنامه هسته‌ ای خود پاسخ دهد و تا ماه نوامبر اسناد و مدارک درخواستی را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار دهد.


آمريکا و فرانسه با اين توافق مخالفت کرده و می گويند که موافقت ايران با آژانس با هدف انحراف توجهات نسبت به سرپيچی اين کشور از اجرای قطعنامه های شورای امنيت صورت گرفته و تهران درصدد «خريدن زمان» است.


XS
SM
MD
LG