لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

انتخابات ۲۰۰۸: صف آرايی جمهوريخواهان در برابر ايران


در ميان جمهوريخواهان شرايط کمی فرق می کند، به ويژه اينکه جنگ عراق به رهبری يک رييس جمهوری جمهوريخواه آغاز شده و رای دهندگان با حساسيت بسیار، سوالاتی درباره موضع اين حزب در برابر ايران می پرسند.
در ميان جمهوريخواهان شرايط کمی فرق می کند، به ويژه اينکه جنگ عراق به رهبری يک رييس جمهوری جمهوريخواه آغاز شده و رای دهندگان با حساسيت بسیار، سوالاتی درباره موضع اين حزب در برابر ايران می پرسند.

بازار رقابت کسانی که در تلاشند بخت خود را برای رسيدن به مقام رياست جمهوری آمريکا امتحان کنند، روز به روز داغ تر می شود و در اين رقابت، آرام آرام، نام ايران نيز بيش از هر انتخابات ديگری در دو دهه اخير در آمریکا، در لا به لای سخنرانی های تبليغاتی و موضع گيری های نامزدها شنیده می شود.


اين در حالی است که هنوز تا رقابت نهايی نامزدها، بيش از يک سال باقی مانده و فعاليت های تبليغاتی نامزدها در اين مرحله برای پشت سر نهادن سياستمداران هم حزبی است.


اما ايران و آمريکا بر سر مناقشه برنامه هسته ای ايران، بيش از هر زمان ديگر در عرصه بين المللی رو در روی يکديگر ايستاده اند و بسياری از رای دهندگان آمريکايی می خواهند بدانند که رييس جمهوری آينده کشورشان، چه موضعی در قبال اين مناقشه خواهد داشت.


تا اينجای کار، دو نامزد دموکرات - باراک اوباما و هیلاری کلینتون - با صراحت گفته اند که اگر پايشان به کاخ سفيد برسد، راه مذاکره مستقيم و «بدون هيچ قيد و شرط» را انتخاب خواهند کرد. اصولا به نظر می رسد دموکرات ها که بسياری از آنها حتی با جنگ عراق نيز مخالف بودند، ترجيح می دهند با ملايمت و پشت ميز مذاکره مسايل خود را با ايران حل و فصل کنند.


در ميان جمهوريخواهان اما شرايط کمی فرق می کند، به ويژه اينکه جنگ عراق به رهبری يک رييس جمهوری جمهوريخواه آغاز شده و رای دهندگان با حساسيت بسیار، سوالاتی درباره موضع اين حزب در برابر ايران می پرسند.


«دعای قبل از خواب» مک کين


سناتور جان مک کين، يکی از همين بخت های حضور در رقابت نهايی انتخابات است که شايد بيش از هر نامزد جمهوريخواه ديگری تا امروز در رسانه های فارسی زبان مطرح شده است، چرا که آقای مک کين در اقدامی که بازتاب بسيار گسترده ای داشت، ترانه تغيير شکل يافته ای را با صدای بلند خواند که يک ترجيع بند اصلی داشت: «بزن بريم ايران را بمباران کنيم!»


ايرانی ها قبل از اينکه طعم «بمب های جان مک کين» را بچشند، با يک بمب خبری رو به رو شدند که روايت کامل و دقيق اين سخنرانی آقای مک کين و تاريخچه اين ترانه بود.



سناتور مک کین (چپ) در سفری که ماه آوریل به عراق داشت.

حالا بعد از بمب خبری قبلی آقای مک کين، او اين بار با چهره ای کاملا متفاوت برای ايرانی ها تکرار خواهد شد. اين جهوريخواه آمريکايی در مصاحبه ای به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که «هر شب قبل از خواب دعا می کند که آمريکا به جنگ با ايران پا ننهد!»


او همچنين در اين مصاحبه که روز چهارشنبه، ۲۵ مهرماه منتشر شده، چين و روسيه را سرزنش کرده و گفته است که اين دو کشور در مسیر يافتن راه حلی مسالمت آميز در ماجرای هسته ای ايران، مانع تراشی می کنند.


آقای مک کين می گويد: «من اصلا فکر نمی کنم که ما در مسير يک برخورد اجتناب ناپذير با ايران قرار گرفته ايم.»


جان مک کين نظراتش را به روشنی برای آسوشيتدپرس تشريح می کند تا به اين ابهام درباره خودش پاسخ دهد: آيا او بالاخره طرفدار بمباران ايران است يا نه؟


مک کين می گويد که «گزينه نظامی» - يا همان بمباران ايران – بايد از آخرين گزينه هايی باشند که آمريکا آن را بررسی می کند، چرا که پيش از اين گزينه «کلی کار هست که می توان انجام داد.»


اما به نظر او، يک چيز از «جنگ با ایران» بدتر است که بايد به هر قيمتی جلوی آن چيز بدتر گرفته شود. و آن «ايران مسلح به بمب اتم» است.


جمهوريخواهان در جمع هواداران یهودی


اما آن گونه که رسانه های آمريکايی تا امروز گزارش داده اند، جان مک کين، سناتور آريزونا آنقدرها بخت ندارد که از سوی حزب جمهوريخواه به عنوان نامزد انتخابات مطرح شود. آن کسی که تا امروز به عنوان بخت نخست مطرح شده، رودلف جولیانی، شهردار سابق نيويورک است.


آقای جولیانی در آخرين اظهارنظر خود، روز سه شنبه، ۲۵ مهرماه، شديدا به دموکرات هايی که از رابطه و مذاکره با ايران سخن گفته اند تاخت.



در يک مناظره تبليغاتی نامزدهای جمهوريخواه که روز سه شنبه برای «ائتلاف يهوديان جمهوريخواه» برگزار شد، رودلف جولیانی خطاب به دموکرات های طرفدار مذاکره با ایران، می گويد: «شما نمی توانيد با کسانی که می خواهند شما و خانواده تان را نابود کنند، مذاکره کنيد.»


ميت رومنی، فرماندار سابق ماساچوست که در تلاش است جولیانی را در حزب جهوريخواه شکست دهد، در اين موضوع خاص، يعنی موضع گيری در برابر ايران، کمابيش همان موضع جولیانی را تکرار می کند.


  • «رهبران ترور در تهران و دمشق، تنها فاصله آمريکا و اسراييل را کوتاهتر می کنند. آنها می گويند که آمريکا شيطان بزرگ است و اسراييل، شيطان کوچک و هر دو بايد نابود شوند. آمريکا بايد موضع سختی در برابر آنها اتخاذ کند.»
فرد تامپسون

او نيز مانند رقيبش جولیانی هر از گاهی از لزوم و اهميت وجود داشتن «يک گزينه نظامی برای متوقف ساختن ايران» سخن می گويد و البته زمانی که هر دو نامزد برای هواداران يهودی حزب خود سخنرانی می کنند، يادآوری می کنند که مواضع سخت گيرانه در برابر ايران، «هم راستا با منافع يهوديان» نيز هست.


آقای رومنی همچنين سازمان ملل را که تاکنون با صدور دو قطعنامه - در شورای امنيت - عليه ايران، راه به جايی نبرده، سرزنش می کند و می گويد «آنها شکست خورده اند» و تاکيد می کند که اگر کاخ سفيد را فتح کند، ابتدا هر گونه حمايت آمريکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را متوقف خواهد کرد.


سام براون بک، سناتور کانزاس نيز در همين مناظره، «ايستادن در کنار اسراييل» را برای حزب جمهوريخواه آمريکا، «اصلی محوری» توصيف می کند.


فرد تامپسون که زمانی به نمايندگی از ایالت تنسی در مجلس سنا حضور داشت، به عنوان آخرين سخنران، از همه سخنرانان قبلی موضع سخت گيرانه تری می گيرد و استدلال هايش را با نقل قول يکی از جملات مهم آيت الله خمينی، رهبر انقلاب اسلامی ايران، آرايش می کند.


او می گويد: «رهبران ترور در تهران و دمشق، تنها فاصله آمريکا و اسراييل را کوتاهتر می کنند. آنها می گويند که آمريکا شيطان بزرگ است و اسراييل، شيطان کوچک و هر دو بايد نابود شوند. آمريکا بايد موضع سختی در برابر آنها اتخاذ کند.»


XS
SM
MD
LG